Godkänd flygbur? (för kabinen)

Sv: Godkänd flygbur? (för kabinen)

hu_18937.jpg

Denna har måtten 44 × 30 × 21 cm , så om man gör en fuling och lägger den ner vid landning och start så borde den ju gå.. MEn hoppas nu måtten stämmer!!

Som sagt, jag har en väska som är typ 54 cm lång, köpt på CRT zoo i Haninge för 279 kr. Den ser exakt ut som väskan på bilden jag la upp. Det går jättebra att få plats med väskan i flygplanet, inga problem alls.
Min hund var alltså 35 cm i mankhöjd och vägde 8 kg så jag tror inte att det är omöjligt att hitta en väska till din hund som dessutom är mindre. Skit i att mäta väskan, får din hund plats i den så köp den.
Måtten är inte alls så viktiga, det viktiga är att din hund kan ligga bekvämt i den.

Om nu inte måtten är viktiga varför har dem då krav? JAg åker med turkisk bolag och tror dem är mycket mer kinkiga än vad det är att resa inrikes.. Vill inte stå där och bli nekad för min väska är för hög.. Klart min hund inte ska pressas in i en pytteväska.. Men hon kan ligga i en väska under några minuter under landning och när vi åker upp. Sen kommer jag smyga upp henne i knät under min filt..

Dessa planen är väldigt trånga! Knappt man kan sitta med sina ben där.. Så tror inte om man har en bur som är 30 cm hög att den går in..

Jag har endast flugit utrikes med min hund och väskan går ju att få in en bit under sätet sen står den mest vid fötterna. Så länge den får plats där är det inget problem.
Du kan absolut INTE räkna med att få ha hunden i knät då det är en stor säkerhetsrisk.
Jag brukar få ha väskan öppen så hunden kan titta ut (en gång fick jag dock inte ens det), och en gång fick han faktiskt sitta i knät. Men absolut inget du ska räkna med.
Får hunden inte plats i väska får de väl åka i lastrummet.

ok men om din hund fick plats så måste ju min också få det. hon är 30 cm hög och väger 4 kg.. så dem mäter inte väskan på flygplatsen? jag ska iväg och prova lite fler burar imorgon.. får helt enkelt chansa då kanske då hon måste såklart kunna röra sig!

Jag har aldrig haft mina under sätet utan väskan har stått mellan mina ben. Mina dvärgschnauzrar på 32-35cm (7-8,5kg) kan vända sig i väskan men inte mer än så, jag tycker de brukar bli lugna av vetskapen om att det är så trångt i den.

Tror inte du ska räkna med att ha hunden i knät, de brukar vara kinkiga med sånt, varför kan den inte ligga i väskan? Är knappast någon super lång flygning det handlar om.

Bromma Zoo har hur mycket som helst att välja på när det gäller flygväskor så rekommenderar en tur dit eller kolla deras hemsida.
Denna har jag: *Länk raderad av moderatorn*

Senast ändrad av en moderator:

Är nog olika från olika flygbolag.. Men eftersom dem har en maxhöjd på 20.. Så kan man nog inte komma med en bur på 30.. Visst man kan trycka ihop den lite om den är i tyg men 10 cm känns sådär STOR risk att ta.

Jo det kan man visst, de mäter inte väskan och de får plats även fast den är 30 cm hög. Framförallt om du ställer väskan på bredden istället för höjden.
De tittar inte ens varken på väskan eller hunden oftast!
Tittar de på något så är det hunden som de vill väga då det är viktigare att vikten stämmer.
Som sagt, du kan väl lita på oss som har flugit med hund till olika länder regelbundet.
Det finns ingen väska i världen som passar helt under stolen framför! Den ska bara vara lite under där, resten av väskan kommer stå där du har dina fötter. Har du dessutom tur och har sätet ledigt bredvid dig så kan du ställa väskan där.
Du behöver inte ens ta med väskan när du checkar in.

Det jag skulle oroa mig mer för i ditt fall är faktumet att din hund får panik om den ligger i väskan. Den träningen måste du börja med på en gång!

Senast ändrad:

Så nu har vi varit i ännu en djuraffär och provat :) Den ryggsäcken gick inte, var alldeles för liten. Men vi prova denna! Den låg hon utmärkt i.. Och när taket trycks ner så blir buren bredare. Provar man den modellen du hade så viks taket inåt och hunden får mindre plats. Men får man flyga med en bur som ser ut såhär med rund i taket, eller måste buren vara fyrkantig?

807534.jpg

Hon låg lugnt i buren , är jag som fått för mig att hon skulle få panik om hon låg trångt.. men det ser inte ut som va några problem. men hon i djuraffären sa man måste ev. ha plastbotten eller något kisslakan om hon skulle kissa så det inte går igenom? tips om vad man kan ha ?

Den buren är alldeles perfekt, kommer inte vara några problem att få med den.
Skönt att hon inte reagerade då! Se till att buren alltid blir en lugn plats att ligga i, och skäm bort henne med gott godis och tuggben.
Min lilla älskar sin bur, har jag den framme kryper hon ofta in för att sova där :love:
Ett tips är att du nu har buren framme och öppen tills du åker så hon kan bekanta sig med den.

Jag köpte en liten bit lammfäll när jag var på djuraffärn och klippte till så den passar perfekt i väskan samt har en liten fleecefilt i. Är din hund rumsren är det nog inte så sannolikt att hon kommer kissa i buren.
Det är det mest katter som gör ;)

Ok! Fick en perfekt fäll av min mormor som hon älskar.. Ska man låta bli att mata 24 timmar innan? Någon som vet om man får gå ut från flygplatsen och rasta hunden? Ska mellanlanda i Istanbul och va där i två timmar.,

Du får inte gå ut från flygplatsen utan måste hålla dig inom säkerhetsområdet. Det är ju inte en så lång flygning så hon kommer klara sig alldeles utmärkt. Men ha gärna med dig näsdukar/papper och en bajspåse ifall hon ändå skulle göra ifrån sig.

Ge henne mat precis som vanligt. En flygning är inte värre en en biltur för en hund. De brukar inte reagera överhuvudtaget.

Det finns ingen väska i världen som passar helt under stolen framför! Den ska bara vara lite under där, resten av väskan kommer stå där du har dina fötter. Har du dessutom tur och har sätet ledigt bredvid dig så kan du ställa väskan där.

Unos väska får alldeles utmärkt plats helt under sätena...

(Kan säga att de två gånger har varit rätt anala när vi flugit och väskan prompt skulle vara på golvet och stängd under hela resan)

Då måste det vara en väldigt låg väska. Jag ha aldrig sätt någon väska "försvinna" under sätet framför. Alltid en bit som sticker ut. Men det spelar ingen roll heller, det viktiga är att man har en väska överhuvudtaget.

Och har man tur med flygpersonalen får hunden även komma ur väskan, men det är sällan och egentligen helt emot reglerna. Jag öppnar bara upp så hunden kan sitta och titta ut.

Nu hoppas jag bara hon går igenom blodprovet ! Ska testas på måndag så hon fått tillräckligt med antikoppar mot rabies..

Nu fick jag lite panik.. Läste detta på sas hemsida..

Det är inte tillåtet att ta med djur i vanliga väskor. Väskan eller buren ska vara godkända för flygtransport, ha en fast botten och vara ämnad för transport av djur. Godkända burar finns att köpa hos TRUST eller i djurbutiker. Det är inte möjligt att ta med husdjur i kabinen om du flyger i Business på våra Airbus-flyg.

Denna buren jag funderar på att köpa är inte godkänd av flyget, dem har ingen plastbotten utan ska lägga i ett eget kisslakan tänkte jag. finns det chans att denna inte blir godkänd??

Nu har jag hört från min kompis att hon blev nekad på flygplatsen i Danmark att ha en bur hunden inte kunde stå il.. Så den fick åka med cargo. Jag har mejlat denna veterinär som är på flygplatsen (kastrup) och hon säger att hunden måste kunna stå upp.. Hur ska en hund kunna stå upp när maxmåttet är 20 cm?? Vill verkligen inte bli nekad när jag kommer dit!

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
655
Senast: Hermelin
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 175
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Ska sälja min pickup och funderar på att köpa en begagnad xc60 från -19 eller -20. Lite beroende på vad jag får för min. Har en xc60...
Svar
4
· Visningar
640
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat