Godkänd flygbur? (för kabinen)

Sv: Godkänd flygbur? (för kabinen)

Gäller inte det bara om du ska ha hunden som incheckat bagage?

Nu läste jag förresten på slumpmässigt valt flygbolag att hunden ska kunna stå upp i buren även i kabinen. Men frågan är om det verkligen gäller i praktiken. Hur många hundar är egentligen mindre än 20 cm höga? Betydligt större hundar än så flyger ju uppenbarligen i kabinen.

Senast ändrad:

halvt kl

Det med att hunden ska kunna stå upp är det inte flygbolagen själv som bestämmer utan det är förankrat i djurskyddsförordningens bestämmelser för transport av levande djur.

Jag flög två sträckor med min hund i onsdags med SAS och hade som vanligt min väska med mig som är större än bolagets angivna maxmått och inte heller kan kunden stå upprätt. Ingen som brydde sig ett dyft, dock var de väldigt noga med att jag skulle skjuta väskan så långt in under stolen som det bara gick, och även med min stora väska fungerade det.

Sträckan jag flög var Arlanda-Kastrup, Kastrup-München. Aldrig sett röken av någon veterinär någonsin när jag flugit. Vid utgången från flygplatsen är det inte heller någon veterinär utan enbart gränsvakter som kollar i djurets pass.

Och om det skulle bli något tjafs får du är checka in hunden i lastrummet, är väl inte mer än så?

Senast ändrad:

Fast ska hunden gå som cargo så måsye man ha en IATA godkänd bur och den får inte vara mjuk.

Nu fick ja nytt svar från veterinären . Det var rekomendationer.. Dem kan ej neka en om man håller måtten

Ja men om man nu vill ha hunden med sig får man väl betala? Klart att flygbolagen sätter överpris, de vill ju också tjäna pengar.

Om man nu prompt vill ha sin hund med sig så får man väl vara redo att betala om man vet om att man har en för stor hund/för stor bur.

Jag köpte en från överskottsbolaget. Som min 8v corgivalp åkte i. Sen tröck jag in en vuxen corgitik i samma och låtsades att hon var mindre än hon var. Haha. (hade öppet så hon kunde sticka ut huvudet men hade benen för (pösiga byxor) så ingen såg henne :angel: Båda åkte lungt som om de inte gjort annat =)

Hoppar in i tråden.

Jag är också lite orolig och fundersam över om min blivande hund kommer att få åka som handbagage. Det är en Norfolkterrier, mankhöjd ca 26 cm som vuxen.

Men SAS verkar inte vara något problem där tydligen enligt flera inlägg i tråden?

Finnair, som jag ibland flyger med, säger bl.a. så här på sin hemsida:

Finnair Cargo does not accept containers with grating on top/latticed top deck.
  • The container can be made of rigid plastics, plywood or wood (Note: Many countries do not accept containers that are made of untreated wood).
  • The container must allow the animal to stand and sit with head and ears erect, and not touching the top of the container.
  • The animal must be able to turn about normally while standing, and to lie in a comfortable, natural position, with paws extended.

Osäker om ovan gäller för kabinen eller i fraktutrymmet. Men då godkänns kanske inte tygväskor med vattentät botten om jag förstod rätt?

http://www.finnaircargo.com/en/cargo/instructions.html

AHA! Tack. Dumt av mig. En mjuk väska lär ju i alla fall vara mycket lättare att få in... även om jag är lite rädd för att hunden med mankhöjd på ca 26 cm är för stor om väskan bara får vara 20 cm hög. Blir ju rejält trångt. Men kanske huvudet får sticka fram under resan?

Kl:

Är det inte bara enklare att köpa en lagom stor flygbur och ha hunden bland bagaget? Tycker det låter lite grymt att ha hundar i burar som de inte kan stå eller sitta i. När jag flög till USA var mina bland bagaget och de fixade det utmärkt.

Du som har flugit många gånger, brukar de verkligen väga hunden? Jag har frågat många som flugit med hund och ingen har varit med om det. Har aldrig varit med om att handbagaget har vägts heller. Jag undrar eftersom min ena hund väger något för mycket (knappt 10 kg) men är kompakt i modellen (mops). Han kan utan vidare knölas ner i samma väska som en dvärgschnauzer men har lite mer massa. Det skulle handla om en inrikesflygning på max en timme (Malmö-Visby). Kan jag inte få med hunden på flyget blir jag tvungen att köra till Oskarshamn och ta färjan, vilket gör att resan tar hela dagen i stället för ett par timmar. Inget av bolagen som flyger till Visby tar hundar i cargo.

Malibu_Stacy hälsar att de vägt hunden ca 4 gånger av kanske 15. Det har då blivit tjafs men i slutändan har hunden iaf fått följa med. Har man en hund som väger för mycket kan de börja bråka, det är en risk man får ta. Mycket beror på vilken person som är vid incheckningen.

Jag har också flugit mycket med djur i kabin (katt och hund), kanske 15-20 gånger. Inrikes. Aldrig varit med om att de vägt. Någon enstaka gång har de frågat när jag betalt och nöjt sig med svaret. (Hundarna är godkända viktmässigt i kabinen, men kattrackarn väger 9kg... som sagt, har aldrig varit något problem).

kl*
Jag har en fråga dock. Ska flyga med två små odjur i bagaget, får jag ha dem i samma bur? Någon som vet storleksregler som gäller då? (SAS). Ska självklart kolla upp det med SAS själva, men orkar inte ta tag i det just nu :)

Jag har också flugit mycket med djur i kabin (katt och hund), kanske 15-20 gånger. Inrikes. Aldrig varit med om att de vägt. Någon enstaka gång har de frågat när jag betalt och nöjt sig med svaret. (Hundarna är godkända viktmässigt i kabinen, men kattrackarn väger 9kg... som sagt, har aldrig varit något problem).

kl*
Jag har en fråga dock. Ska flyga med två små odjur i bagaget, får jag ha dem i samma bur? Någon som vet storleksregler som gäller då? (SAS). Ska självklart kolla upp det med SAS själva, men orkar inte ta tag i det just nu :)

Ja det får du.Samma bur regler gäller som om dom åker ensamma,stå,röra sig och inte sitta som packade sardiner.

Kl:

Är det inte bara enklare att köpa en lagom stor flygbur och ha hunden bland bagaget? Tycker det låter lite grymt att ha hundar i burar som de inte kan stå eller sitta i. När jag flög till USA var mina bland bagaget och de fixade det utmärkt.

Jag tycker inte alls att det är grymt på något sätt när det gäller flygningar under låt säga 3 timmar. Mina hundar är trygga och ligger och sover i väskan, vill de sitta upp öppnar jag taket på väskan. Finns ingen anledning för hunden att stå upp. Skulle jag däremot åka en långflyning som tex USA skulle jag nig välja lastutrymmet.

Har aldrig varit med om att handbagaget har vägts heller.

OT kanske, men Ryanair har vägt ALLA handbagage före säkerhetskontrollen varje gång vi eller någon av döttrarna flugit. De är benhårda, förutom att om man flyger tillsammans kan man oftast få väga handbagagen tillsammans.

Jag har flugit mycket inrikes med hund. Jag vet inte om de vägt alla gånger. Men iaf väldigt många. Och det trots att det är en hund som väger 3-4 kg.

Jag har en Sherpa-väska som har hård botten och en hård ram runt allt. Den är flyggodkänd och håller måtten för de flesta bolag.

Jag har varit med om de som är mkt fasta(!) i att väskan ska vara stängd och inskjuten under stolen framför. Och de som tycker att "du kan väl ta upp hunden om du vill när vi startat".

Personligen kan jag tycka att hunden inte ska vara i knäet i ett plan, av hänsyn till allergikerna. Detta trots att jag annars i stort sett alltid har hundarna i knäet, sängen, soffan etc..

Jag har flugit mycket inrikes med hund. Jag vet inte om de vägt alla gånger. Men iaf väldigt många. Och det trots att det är en hund som väger 3-4 kg.
.....
Jag har varit med om de som är mkt fasta(!) i att väskan ska vara stängd och inskjuten under stolen framför. Och de som tycker att "du kan väl ta upp hunden om du vill när vi startat".

Samma här, noga med mått och vägning nästan alltid (och min hund väger 1,8kg så man kan tycka att vägning skulle vara onödigt)

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
655
Senast: Hermelin
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 175
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Ska sälja min pickup och funderar på att köpa en begagnad xc60 från -19 eller -20. Lite beroende på vad jag får för min. Har en xc60...
Svar
4
· Visningar
640
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat