godis till fånghästar

Nominous

Trådstartare
ni som har fånghästar - vad ger ni för godis till dem??

jag har alltid gett min häst väldigt mycket morötter. men nu vte jag inte riktigt hur jag ska ställa mig till det då de inte är bra till fånghästar. visst min häst är väl kanske inte en riktig fånghäst då hon bara fick fångkänningar och inte akut fång. men ändå. risken för fång lär nog inte finnas när hon gått ner i vikt och på balancerad foderstat. me jag har andå dragit öronen till mig och tagit bort allt spannmål sådant.

men kan jag fortsätta ge henne morötter? typ 2st om dagen? eftersom alla annan stärkelse är borta ur foderstaten så kanske det finns rum för några morötter?

eller vad ge ni istället? jag vet att man inte behöver ge godis, men jag tycker det är mysigt men vill absolut inte ge nåt som kan skada henne. funkar typ knäckebröd typ husman istället?

snälla skriv vad ni ger :)

Sv: godis till fånghästar

tycker det är för mkt. min får allt möjligt men i begränsad mängd! dvs kanske en halv morot.

jag ger iof inte godis speciellt ofta.. eller snarare aldrig... men de gånger jag ger är det torkat bröd som gäller

Jag har egentligen inte ngn aning. Ibland får jag för mig att jag överdriver faran men samtidigt så är det ju nästan omöjligt att veta. Jag tror att det i så fall är bättre med en liten morot än med en skiva knäckebröd. Brödet är ju spannmål som vad jag förstår borde innehålla stärkelse i en annan form än en morot. Men det är kanske så små mängder så att det inte spelar ngn roll alls.

Mitt ena sto fick fång förra våren.
Enligt behandlande veterinären (som f ö har specialkompetens inom fångområdet) är det OK att fodra med morötter.
Våra hästar får vardera 2 kg morötter per dag. Dock får de inget kraftfoder alls. Som godis ger vi bl a fikon, banan, äpplen eller särskilt hästgodis - naturligtvis blir det inga mängder.

tycker det är för mkt. min får allt möjligt men i begränsad mängd! dvs kanske en halv morot.

fast jag vet inte om jag egentligen tycker två morötter är mycket för en 500kg häst. speciellt när de inte får nåt fraftfoder alls. hon får bara melassfri betfor och lusern + olja och linfrökaka och sen bara hö. skulle verkligen 2 morötter ge sån skada då?

jag ger iof inte godis speciellt ofta.. eller snarare aldrig... men de gånger jag ger är det torkat bröd som gäller

torkat bröd som vad? :)

Jag har egentligen inte ngn aning. Ibland får jag för mig att jag överdriver faran men samtidigt så är det ju nästan omöjligt att veta. Jag tror att det i så fall är bättre med en liten morot än med en skiva knäckebröd. Brödet är ju spannmål som vad jag förstår borde innehålla stärkelse i en annan form än en morot. Men det är kanske så små mängder så att det inte spelar ngn roll alls.

fast man kanske kan ge en morot och en halv knäckebrödsskiva. då blir det lite av olika sorters stärkelser i sånna fall. de borde ju gå.

Mitt ena sto fick fång förra våren.
Enligt behandlande veterinären (som f ö har specialkompetens inom fångområdet) är det OK att fodra med morötter.
Våra hästar får vardera 2 kg morötter per dag. Dock får de inget kraftfoder alls. Som godis ger vi bl a fikon, banan, äpplen eller särskilt hästgodis - naturligtvis blir det inga mängder.

så då borde de vara ok att ge 2st morötter om dan? min får inte heller nåt kraftfoder. som sagt bara urlakad betfor och lusern +olja och linfrökaka. så då borde de vara ok med morötter om man skall följa din veterinärs råd. :)

---------------------

jag förstår om vissa tycker att det är onödigt att ge hästar godis osv men för mig är det inte onödigt. det är nåt jag alltid gör innan jag pussar hästen godnatt och släpper in henne i boxen och när jag hoppar av efter ett ridpass. det får mig att må bra. hästen skulle absolut klara sig utan, men jag gör de nog inte :p därför vill jag ge henne något - men såklart nåt ofarligt. det ska ju inte gå ut över hennes hälsa för att stilla mitt behov.

så då borde de vara ok att ge 2st morötter om dan? min får inte heller nåt kraftfoder. som sagt bara urlakad betfor och lusern +olja och linfrökaka. så då borde de vara ok med morötter om man skall följa din veterinärs råd. :)

---------------------

jag förstår om vissa tycker att det är onödigt att ge hästar godis osv men för mig är det inte onödigt. det är nåt jag alltid gör innan jag pussar hästen godnatt och släpper in henne i boxen och när jag hoppar av efter ett ridpass. det får mig att må bra. hästen skulle absolut klara sig utan, men jag gör de nog inte :p därför vill jag ge henne något - men såklart nåt ofarligt. det ska ju inte gå ut över hennes hälsa för att stilla mitt behov.

Prata med din veterinär för säkerhets skull :idea:

*kl*

Ger då min fånghäst (kronsikfång) morötter och det har jag svårt att tänka mig är någon fara. Tror inte att man för överdriva det hela heller.

Prata med din veterinär för säkerhets skull :idea:

hon sa bara att jag skulle ta bort den fria tillgången på hösilaget och ge så pass att hon bara håller hullet av det. lär väl landa på ca 7kg om dan då och sen inte ändra nåt annat.

jag litar på henne men vill även ha synpunkter från människor som lever med fånghästar och inte bara behandlar. :)

fast man kanske kan ge en morot och en halv knäckebrödsskiva. då blir det lite av olika sorters stärkelser i sånna fall. de borde ju gå.

jag tror inte egentligen att det spelar så¨stor roll antar att det är för små mängder.
Annars är det så att kraftfoder är betydligt "farligare" att äta än grovfoder.
Knäckebrödet måste räknas som kraftfoder och morötterna som grovfoder. Det var så jag tänkte. Därför borde det vara bättre med morötter. Men jag kan ha fel.

eftersom fånghästar ofta är sockerkänsliga så ska man vara försiktig med frukt och morötter.

Jag tycker ger nästan aldrig godis till hästarna, tycker att det är lite onödigt.
Någon morotsbit ibland till en fånghäst är inte så farligt, men två morötter om dagen tycker jag låter för mycket. Något knäckebröd då och då skadar inte. Frukt som innehåller mycket socker (fruktsocker), tillexempel äpple, ska man vara mycket försiktig med eftersom fång kan utlösas av sockerarterna.

KL

Jag tror detta har varit upp i en annan tråd där det togs upp hur mkt sockerarter de olika frukterna innehöll. Om inte jag minns fel ansågs inte morötter som lämpligt till fånghästar. Jag tror HH skrev i tråden, ska se om jag kan hitta den.

Jag tror att man mer ska se till den totala delen som ens häst får i sig. Ger man t ex mineraler med melass i, något kraftfoder med liten andel melass eller stärkelse i gäller det ju att vara mer försiktig med vad man lägger till. "många bäckar små" typ.

Jag använder helt melassfria/betfiberfria mineraler o vitaminer, melassfri lusernpellets och hö till min fånghäst. Hon äter även halm. Vi har klickertränat henne lite för att ge henne något att göra och då använder jag aspbarkspellets som godis. Andelen drar jag av det lilla hon får i sina hinkar, för att det inte ska bli mer eller mindre vissa dagar.

Jag tycker ger nästan aldrig godis till hästarna, tycker att det är lite onödigt.
Någon morotsbit ibland till en fånghäst är inte så farligt, men två morötter om dagen tycker jag låter för mycket. Något knäckebröd då och då skadar inte. Frukt som innehåller mycket socker (fruktsocker), tillexempel äpple, ska man vara mycket försiktig med eftersom fång kan utlösas av sockerarterna.

då är de ju konstigt att de finns veterinärer med specialkompetens inom fång som säger att morötter är ok att ge.

så vad ska man tro? jag ger ju ingenting med sockerinnehåll annars så jag tror inte att morötter kommer skada henne. så om man bara ger en morot..

Morötter och äpplen t ex innehåller ju stärkelse också.

jo jag vet. men då jag tagit bort allt i foderstaten som är stärkelsefoder så borde en morot kunna vara ok att ge. :)

Jag har inte skrivit att det inte är okej att ge två morötter, men Jag tycker att det låter lite väl mycket, men det kanske är för att jag inte ger speciellt mycket godis till hästarna.
Jag tycker att man ska vara mycket försiktig med vad man ger till fånghästar, om veterinärerna säger att det är okej så är det ju inget att diskutera.

jag kan ingenting om fånghästar över huvud taget. men antar att det är skillnad på fånghäst och fånghäst.

min fick bara fångkänning och veterinärern sa att jag inte skulle ändra nåt förutom gå ner från fri tillgång på hösilaget till en fast giva. (hon äter nog mer än man tror i hagen) sen skulle hon gå kvar på havren och betforen och inget annats kulle ändras heller.

så då antar jag att morötterna borde fortsatt fungera. jag har ändå tagit bort havren för att vara på säkra sidan.

Du ger ju redan hästen lusern, så varför inte ge lite av det som belöning?
Vissa här i stallet har med sig torr betfor och ger hästen en näve av det efter ridning. Inget jag skulle göra, dock :crazy:

Jag kan inte heller så mycket om just fång annat än vad jag läst mig till, och har ännu inte stött på något om morötter :crazy:
Men enligt behandlande veterinär när hon misstänkte fång skulle jag blanda ner medicinen i rivna morötter till häst på boxvila från dag 1, :eek: så antingen är hon inte så utbildad om just fång eller så kanske morötter inte är så skadligt :idea:

Liknande trådar

Hästhantering okej, jag köpte en 15årig valack för ca. i månad sedan. Han är jätte snäll i stallet och att rida på men när det kommer till hagen har...
Svar
6
· Visningar
1 362
Senast: Masse
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 972
Senast: Korven
·
D
Foder & Strö Tidigare så gick Diamond och hans kompis på lösdrift med fri tillgång på hösilage. De fick också en hel del kraftfoder. Ingen tog direkt...
Svar
17
· Visningar
1 434
Senast: Jaxonmaxon
·
Foder & Strö För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca...
Svar
6
· Visningar
2 685
Senast: sajelka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama