Sv: godis till fånghästar
en veterinär med "specialkompetens" om fång som rekommenderar minskat höintag, men gärna havre tycker jag låter allt annat än kompetent.
du behöver väl inte ge en HEL morot som godis. jag skär upp morötterna i biter och ger som godis. då blir det många godisbitar ur en morot!
men suck...
hur många gånger ska jag förklara för dig så du ska förstå?
gör ett sista försök sen ger jag upp med dig.
ska jag skriva ner exakt hur veterinärens bedömning lät? kan du förstå mer då?
hon sa att hästen fått fång
känningar och inte akut fång och risken för hovbensrotation var så minimal med tanke på hästens tillstån att den knappt fanns. därför finns ingen anledning att göra några åtgärder
på hästen frö att hon har knappt påverkats av insjuknandet då det upptäcktes så tidigt och var så otroligt lindrigt.
anledningen till att hästen fått fång
känningar är att hon är lite överviktig och att levern inte fungerat fullt ut som tydligen ska vara vanligt på överviktiga hästar.
och anledningen till varför det bröt ut har ingenting med insulinresistens eller stärkelse att göra utan för att hon fått gå på fri tillgång på hösilage. och hon är ingen häst som begränsar sig till 15kg som en normal häst utan äter säkert närmare 30kg om dan.
hästen har tillåtits detta för att hon gått med en annan häst och de har bråkat lite om höt så hon har hållt under kontroll med ätandet. sen blev hennes hagkompis allvarligt skadad en dag och hon blev ensam i hagen. det skall tydligen ha resulterat i att hon fått lite extra tid i den där höbbalen att vråka i sig hö - oh det är DET som fått bägaren att rinna över.
alltså veterinären bedömmer att hästen kan fortsätta leva precis som innan på samma foderstat efetrsom det funkat i flera år tidigare men att gå på en begränsad giva av hö så hon inte äter ihjäl sig som hon nu gjort.
alltså hästen skall tydligen inte lida någon som helst risk att få fång om hon äter som vilken hårt tränande häst som helst även om det innehåller havre. bara hon inte får äta 30kg väldigt kraftigt hösilage om dan.
vad är det som är så svårt att förstå? jag och vterinären har kommit fram till en väldigt sannorlik orsak till varför hon fick
känningar och veterinären som har väldigt mycket erfarenhet av fång anser inte hästen som riskhäst för fång under vanliga förhållanden. alla hästar kan få fång om man överfodrar, det gäller dina hästar med. inte bara min.
men jag har ändå valt att ta bort stärkelserikt kraftfoder för att
jag vill vara på säkra sidan..