godis till fånghästar

Sv: godis till fånghästar

Du ger ju redan hästen lusern, så varför inte ge lite av det som belöning?
Vissa här i stallet har med sig torr betfor och ger hästen en näve av det efter ridning. Inget jag skulle göra, dock :crazy:

känns lite opraktiskt att ha med sig lusern i byxan när man rider :D
är fy, betfor skulle jag inte ge osvälld :crazy:

känns lite opraktiskt att ha med sig lusern i byxan när man rider :D
är fy, betfor skulle jag inte ge osvälld :crazy:

aha ger du lusernhack då eller? Jag tänkte ju på pellets, jag.. :p:D
Äsch, du kan väl ta med dig en tuss hö då:idea::D

aha ger du lusernhack då eller? Jag tänkte ju på pellets, jag.. :p:D
Äsch, du kan väl ta med dig en tuss hö då:D

ja jag ger hack :p jag är så jävlig med henne att hon får 2 liter i en hink full med träklossar. så min stackars hungriga häst håller nog på hela natten och försöker få tag i de stråna :D iomed att hon får så lite hö vill jag dryga ut det och då vill jag inte ge pellets. :)

fan va tråkig man skulle känna sig efter ett riktigt bra dressyrpass när man hoppar av och drar fram en tuss hö som belöning :D men hon hade nog blivit lika glad ändå eftersom hon håller på svälter ihjäl oavsett hur mycket hon får äta. ponny i förstort format?? :D

Hmm.. Får hon mineraler då? Det går ju alltid att ge som godis om man vill. Om det är pellets då, inte så smidigt att stoppa pulver/granulat i fickan kanske :angel:

ska jag ha lusern hack i fickan kan jag lika gärna stoppa dit lite granulat mineraler med :D

en veterinär med "specialkompetens" om fång som rekommenderar minskat höintag, men gärna havre tycker jag låter allt annat än kompetent. :crazy:

du behöver väl inte ge en HEL morot som godis. jag skär upp morötterna i biter och ger som godis. då blir det många godisbitar ur en morot! :)

Varför ge hästen godis under ridturen över huvudtaget?

ja för att jag gör alltid det efter att jag avslutat passet i ridhuset när jag klär på mig innan vi ska rida hem. varför är det så konstigt?? en hund överöser man med godis under hela träningspass men en häst får man tydligen inte ens ge en liten bit morot efter ett lyckat pass tillsammans. varför skulle dte vara mer rät att inte ge godis än att ge det? vem har bestämt det? är de inte upp till var och en...

en veterinär med "specialkompetens" om fång som rekommenderar minskat höintag, men gärna havre tycker jag låter allt annat än kompetent. :crazy:

du behöver väl inte ge en HEL morot som godis. jag skär upp morötterna i biter och ger som godis. då blir det många godisbitar ur en morot! :)

men suck... :crazy: hur många gånger ska jag förklara för dig så du ska förstå?

gör ett sista försök sen ger jag upp med dig.

ska jag skriva ner exakt hur veterinärens bedömning lät? kan du förstå mer då?

hon sa att hästen fått fångkänningar och inte akut fång och risken för hovbensrotation var så minimal med tanke på hästens tillstån att den knappt fanns. därför finns ingen anledning att göra några åtgärder hästen frö att hon har knappt påverkats av insjuknandet då det upptäcktes så tidigt och var så otroligt lindrigt.

anledningen till att hästen fått fångkänningar är att hon är lite överviktig och att levern inte fungerat fullt ut som tydligen ska vara vanligt på överviktiga hästar.

och anledningen till varför det bröt ut har ingenting med insulinresistens eller stärkelse att göra utan för att hon fått gå på fri tillgång på hösilage. och hon är ingen häst som begränsar sig till 15kg som en normal häst utan äter säkert närmare 30kg om dan.

hästen har tillåtits detta för att hon gått med en annan häst och de har bråkat lite om höt så hon har hållt under kontroll med ätandet. sen blev hennes hagkompis allvarligt skadad en dag och hon blev ensam i hagen. det skall tydligen ha resulterat i att hon fått lite extra tid i den där höbbalen att vråka i sig hö - oh det är DET som fått bägaren att rinna över.

alltså veterinären bedömmer att hästen kan fortsätta leva precis som innan på samma foderstat efetrsom det funkat i flera år tidigare men att gå på en begränsad giva av hö så hon inte äter ihjäl sig som hon nu gjort.
alltså hästen skall tydligen inte lida någon som helst risk att få fång om hon äter som vilken hårt tränande häst som helst även om det innehåller havre. bara hon inte får äta 30kg väldigt kraftigt hösilage om dan.

vad är det som är så svårt att förstå? jag och vterinären har kommit fram till en väldigt sannorlik orsak till varför hon fick känningar och veterinären som har väldigt mycket erfarenhet av fång anser inte hästen som riskhäst för fång under vanliga förhållanden. alla hästar kan få fång om man överfodrar, det gäller dina hästar med. inte bara min.

men jag har ändå valt att ta bort stärkelserikt kraftfoder för att jag vill vara på säkra sidan.. :)

Varför ge hästen godis under ridturen över huvudtaget?

Det gör jag ofta, mitt under passet på ridbanan, om hästen gjort något bra. Sen är jag övertygad om att det finns hästar man inte kan ge godis ur handen därför att de blir buffliga av handmatning, men det är en helt annan sak.

Det gör jag ofta, mitt under passet på ridbanan, om hästen gjort något bra. Sen är jag övertygad om att det finns hästar man inte kan ge godis ur handen därför att de blir buffliga av handmatning, men det är en helt annan sak.

ja jag har alltid gett mina hästar väldigt mycket godis och har aldrig haft tiggiga, buffiga eller skrapande hästar. man kan "skämma bort" en häst utan att de blir så.

men jag undrar fortfarande (inte till dig ;) ) varför man INTE skulle kunna ge godis till hästar om de gjort nåt bra?? ingen som kan svara? ni är snabba på att svara och hacka när man skriver att man gör de och att ni tycker dte är HEELT onödigt. men varför skulle det vara det??? :confused: jag tycker det är lika nödvändigt som att jag ger berömm och en godsak när jag tränar mina hundar. varför skulle inte hästen kunna på en lite bit morot efter träningspasset när vi är klara?

jag har inte alls svårt att förstå vad du skriver. det är du som har svårt att förstå vad jag skriver. så skriver det en gång till jag också...:p

enligt senaste forskning så har det redan skett förandringar i hoven när hästen visar minsta symptom. dvs det finns inget som heter fångkänning, antigen är det fång eller så är det inte fång. dock finns det såklart lindriga och allvarliga fall. din häst hade tur och fick ett lindrigt anfall. det hade min häst också första gången han hade fång, för många år sen. ändå syntes det blod i hoven efteråt.

mitt poäng är att din vet. verkar bagatellisera din hästs situation, vilket jag tycker är väldigt olyckligt. om du ska undvika att hon blir sämre och/eller får ett nytt anfall så är det väldigt viktigt att ta alla förhandsregler! och det innebär vila tills hoven läkt, inget stärkelsesrikt foder, anpassad skoning, rätt vikt osv. att stå i snö är säkert bra, bara hon håller sig någorlunda lugn.

ang godis och belöning så ger jag det efter ridturen, när jag rider är det vanligt beröm som gäller. men dom får godbitar flera ggr om dagen, varje dag. är inte det minsta buffliga för det.:)

Senast ändrad:

Vad TS skrev i inlägg #29 stämde till 90 % in på min fånghäst, stoet som fick fång (inte fångkänning) den 1 maj 2007. Trolig anledning: övervikt i kombination med något för snabbt foderbyte.
Veterinären var snabbt på plats (vi upptäckte att hästen var varm i benen klockan 11, klockan 07 var hon det inte). Ringde direkt till veterinären som var på plats klockan 13. Veterinären trattade i paraffinolja och gav smärtstillande intravenöst, samt skrev ut Butta. Hovslagaren kom och tog av skorna och fångverkade.
Nästa dag fick stoet gå ute i "boxhage" medan jag var iväg och köpte en Greenguard, och dagen därpå gick hon i stora beteshagen tillsammans med de andra. Dock fungerade Greenguarden inte så bra så jag skaffade en "munkorg" från Globus istället. Stoet (och de andra) fick komma in på nätterna, och då fick hon slippa betesbegränsaren. Hon fick 2 kg hösilage under natten, samt betfor och morötter - allt enligt veterinärens ordination.
Två veckor senare åkte vi till klinik och röntgade hovarna, alla var u a. Ytterligare två veckor senare var veterinären på återbesök, hästen var helt ohalt och jag fick klartecken att sätta igång henne i skritt. Efter nästa återbesök en månad senare fick jag rida i alla gångarter.
Från slutet av maj till slutet av september gick hon ute dygnet runt, i flock med de andra på stora sommarbetet. Betesbegränsaren hängde med, men hon fick slippa den fler och fler timmar efter hand. I september fick hon slippa den helt. Hon tappade minst 100 kilo under sommaren, och blev riktigt snygg.

Min veterinär är väldigt mycket påläst vad gäller fång. Hon är relativt ung, och hon åker på flera fortbildningskurser varje år. Jag (och många med mig) har det allra största förtroende för henne. Hon har verkligen inte bagatelliserat min hästs tillstånd, hon tog det på största allvar, och hon och jag har tillsammans fått hästen frisk igen.

Angående det där med bufflighet: Besten har aldrig någonsin tiggt, det gör inte Prippen heller.
Mixen, däremot, får man vara försiktig med. Godis som belöning efter ridning men annars aldrig handmatning. Och Diva, unghästen, som blivit mutad med godis i alla situationer i sitt tidigare liv, hon får bara godis på marken eller i krubban.

okej nu tror jag vi förstår varandra lite mera :D

jag har tagit åt mig av vad alla här skrivit och det måste jag :bow: för. jag har tagit fasta på det alla tipsat om. jag har ändrat foderstaten totalt och rättat den efetr en fånghäst. det enda jag inte gjort som ni velat är att hållt henne inne. för jag är ganska säker på att det blivit sämre för henne. :) jag finner bara fördelar att ha henne ute i en sjukhage i djupsnö och det verkar som det gett väldigt bra resultat.

jag är med på det du säger om fångkänningars vara elle ricke vara. och antingen är det så att hon fick lindrigaste varianten som går att få och att den stoppades väldigt tidigt. så pass lindrigt att min veterinär anser att om hon inte rids, inte springer i en stor hage, kyls i snön varje dag och får rätt mångd foder så var det inte till någon nytta att göra nåt radikalt med hovarna.
eller så var de inte fång utan nåt annat. men då har jag ändå tagit mig till fånga och satt henne på en mer balancerad kost och hon får gå ner lite till i vikt. så det blir bara bra ändå att jag behandlar henne som en fånghäst.

:)

Jag ger morötter till våran fångponny, har aldrig märkt att han reagerar i det minsta på dom. Han får även rovor ibland, det älskar han.

Morötter är typ 90% vatten så du behöver inte känna att hästen får i sig mycket stärkelse av ett par morötter.

jag har också låtit min fångis gå ut så fort han ville/orkade det, för jag vet att han inte är sån som springer runt. och det är så viktigt för psyket att få vara ute.:)

det är ju inte om hästen är inne eller ute som spelar roll eg tycker jag, utan att den håller sig lugn, inte galopperar omkring och belastar sina hovar. många veterinärer (bla strömsholm) rekommenderar väldigt långvarig boxvila, det tror inte jag på.

men din får inget smärtstillande nu eller (borde inte behövas eftersom hon inte har särskilt ont)? för ger man det så kan det vara trixigt att ha hästen ute då dom tror att dom inte har ont och rör sig därefter. hästar fattar ju inte att det är medicinen. :p

hon får halverad mängs butta fortfarand eoch ska få i två dagar till. men hon är totalt oförändrad under tiden hon ätit butta som innan så jag tror inte att hon egentligen har ont men inte känner det. för hon var som sagt ohalt innan med. :)

Låter väldigt konstigt att din veterinär sagt åt dig att fortsätta ge vanlig betfor till en fånghäst.

Fast veterinärer är inga foderexperter, endel har även dålig koll på vad man ska göra vid fång så det är inte så konstigt?

Min får morötter, inte varje dag men ibland och hon klarar sig utmärkt, hon får vanligt hästgodis man köper i affärer men jag ger hennes aldrig äpplen och inte heller godis som inte håller äpple! :p

Liknande trådar

Hästhantering okej, jag köpte en 15årig valack för ca. i månad sedan. Han är jätte snäll i stallet och att rida på men när det kommer till hagen har...
Svar
6
· Visningar
1 362
Senast: Masse
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 972
Senast: Korven
·
D
Foder & Strö Tidigare så gick Diamond och hans kompis på lösdrift med fri tillgång på hösilage. De fick också en hel del kraftfoder. Ingen tog direkt...
Svar
17
· Visningar
1 434
Senast: Jaxonmaxon
·
Foder & Strö För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca...
Svar
6
· Visningar
2 685
Senast: sajelka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama