Sv: Godis och beröm
Matilda_o_Bonita skrev:
Exakt. Kan ibland inte riktigt förstå folk som säger att deras hästar blir naffsiga om dom får godis. Det betyder ju bara att dom inte håller tillräkligt hårt på rutinerna. Visst, det finns hästar som lätt blir lite "småjobbiga" om man ger dom godis, men det är ofta inget som inte går att träna bort.
När veterinären är ute så brukar dom ofta bli matade med morötter osv så att dom ska ha annat att tänka på under tiden. Som när mit sto hade kolik och veterinären var tvungen att gå in med handen i ändtarmen och se om det var en förstoppning då hennes mage fortfarande tycktes vara i oordning då hon inte bajsade normalt, trots att hon inte hade kolik och åt som vanligt. Hon tyckde det var mycket obehagligt, så jag gjorde iordning en hink med betfor, morötter, äpplen och annat gott som hon kunde äta under tiden och tänka på det istället. Gick hur bra dom hälst.
Nå, vad är det du inte riktigt kan förstå??
Det är skillnad mellan hästar, ju!! (och nu snackar vi om att ge från handen, inte från hink eller något annat)
-En av mina hästar blev plötsigt naffsig, vilket han inte är i vanliga fall och det visade sig att en av killarna som skötte stallet gav honom äpplen och morötter i hagen. Från handen, alltså.
Pållen blev helt ohanterbar! Jag fick inte göra annat än tillrättavisa honom hela tiden. Så fort man närmade sig naffsade han efter en, vart han än kom åt. I kläderna, händerna, slet och drog i snören och stroppar, gnagde på skorna... Oavsett vart vi befann oss.
-Då hde han aldrig någonsin fått godis förut, varken av mig eller andra.
Jag fick kämpa mig till tårar
för att få stallskötaren att förstå varför jag inte ville att han skulle mata honom så. Tillslut gick han med på att lägga godsakerna på marken i hagen istället. Men det dröjde flera månader innan min lillkille gav upp sitt oacceptabla tiggande.:
Men som sagt;
det är mycket individuellt hur hästarna reagerar på att bli matade från handen.
Syrrans häst tigger så där "gulligt", dvs lägger huvudet på sned och liksom putar med läpparna, istället för att naffsa och det tycker hon är helt ok.
Nordsvensken vi hade på foder var proppad med godsaker ändå från födseln, men man kunde inte ens gissa att så var fallet. Han tiggde aldrig någonsin! Inga naffsningar, inga små knuffar och menande blickar, inget utforskande av jackfickor, inget alls!! Man kunde ha fickorna fulla med kraftfoder och annat och han skulle aldrig ens se åt det hållet...
Dock får INGEN mata min häst, för det funkar inte alls.
Därför är det otroligt viktigt att
aldrig ge någon annans häst godis utan att först noga höra sig för om det är OK!!