Godis och beröm

Sv: Godis och beröm

Jag ger aldrig hästarna godis från händerna. Min erfarenhet är att de blir naffsiga och tråkiga, oavsett om det ges ofta eller bara så där ibland...

Vissa hästar klarar att äta ur händerna på folk utan att sen bli naffsiga och tiggiga, men som sagt, min personliga erfarenhet gör att jag aldrig ger från handen. Oavsett vilken häst det än må vara.:bump:
Berömmet kommer verbalt och i form av smekningar och kelande istället.:love:
Godis lägger jag på marken, golvet eller i krubban, beroende på vart vi befinner oss.

Louise skrev:
Beröm i from av godis är en sak; då blir dom ju belönade för att dom gör nåt bra/duktigt tex om dom är svårlastade.
Men häromdagen gick det förbi flera stycken som stack in en och annan godisbit till min och andras hästar som stod uppstallade.
Dom ville väl bara va snälla, men jag tycker dom kunde ha frågat först.

Man ska ALDRIG ge ngt till andras hästar utan att fråga, det är min åsikt. Säg till dem som gör det nästa gång.

Ger alltid mina hästar som står hemma ett äpple efter ridning. När vi tränar så får de äpplet innan de ska gå på transporten och åka hem. Och om man nu kallar de godis så släpper vi alltid in våra hästar i boxen om vi tar dem från hagen för att rida och då får de 1 hg havre i krubban. Våra hästar är aldrig tiggiga men de har liksom blivit en rutin. Pionnyn visste att när allt var av och hon var borstad så gick jag o hämtade äpllet som hon mumsade i sig innan hon fick gå ut/till boxen. Precis som mammas häst vet att hon får sitt äpple direkt när mamma tagit av tränset och att hon oxå alltid för en sockerbit när hon är tränsad innan ridning (men inte va mig så då väntar hon sig heller ingen.) Det kallar inte jag att tigga utan mer en rutin. Men jag vet inte hur ni ser på det?

På stuteriet får ingen godis i ngn annan form än att de som inte ska ha mer kraftfoder får morötter i krubban när de tas in för hantering/ridning, släpps alltid in en sväng i boxen först.

Ang socker o dyl under ridning. Jag har testat men inte märkt så mkt positivt. Möjligtvis lite när vi började med lite "jobb" från marken om ponnyn inte fattade varför vi inte bara gick en vanligt promenad rakt fram, hon såg ingen anledning alls till att koncentrera sig på vad jag ville annat än att stanna i närheten. Hon blev ju kalrt mkt mer intresserad av mig när hon fick en godisbit :) och sen började hon fatta vad jag ville (varken hon eller jag hade ngn erfarenhet av sådant) och blev mer intresserad. Men jag tror det beror på vad det är för häst hur tiggiga de blir, hon blev det inte alls.

*kl*
Jag klickertränar mina hästar i princip hela tiden. Har därför alltid magväska med lite olika läckerbitar i! De får aldrig godis utan klick, därför tigger de heller inte. Det de möjligtvis gör är att prova det vi senast tränade(=det som sist fick godiset att komma ut) fjordvalacken gör öppnor, travaren flemar, nordisen ställer sig och bugar, gammeltanten nickar med huvudet eller flemar!

jag brukar aldrig bära med mig godis, men visst ger jag honom! men jag berömmer med röst och en klapp istället vid ridning, promenad eller dylkt.
men jag brukar hålla mig till att ge honom det i krubban men ibland sticks det till morötter på gången eller ett äpple när vi hämtar i hagen, och han tigger bara när han hör fodertunnorna rassla och han vet att det är dax för mat :)
han får alltid en morot eller lite havre när han går in i transporten.

fast dock ger jag bara grönsaker frukter och knäckebröd, han får aldrig socker.

Senast ändrad:

Jag ger mina medryttar hästar kanske ett äpple m.m
annars blir dom jätte glada av beröm åtminstånde Mia hon blir alldeles till sig när man ger beröm

Hästar är ju vanedjur. Är dom vana att få godis innan "läggdags" eller för att dom är duktiga att gå in i transportenosv
Eller tex vid tröst när dom har haft veterinären som har grejat med dem - det är ju helt ok, och det förtjänar dom t.o.m. :love:

Ehmm, jag erkänner, mitt sto är superbortskämd med godis, alltså morötter och äpplen, men inte nafsar hon för det.
Valacken får också det men han nafsar inte heller.
Dom blir inte nafsiga av att få godis, dom vet precis vad man får och inte får göra.
Båda två blir väldigt nöjda av beröm, dom liksom sträcker på sig typ. :D

*lånar*
Min häst får alltid en gotta efter ridning, ibland även i boxen, då oftast i krubban, jag vill inte ha en mule nafsande i fickan hela tiden.
Men ibland kan jag ge honom bara för att jag älskar honom så mycket, då får han det bara, måste inte "förtjäna" det genom nåt "tricks". Jag har aldrig behövt göra konster för att få godis av min mamma! :D

Exakt. Kan ibland inte riktigt förstå folk som säger att deras hästar blir naffsiga om dom får godis. Det betyder ju bara att dom inte håller tillräkligt hårt på rutinerna. Visst, det finns hästar som lätt blir lite "småjobbiga" om man ger dom godis, men det är ofta inget som inte går att träna bort.

När veterinären är ute så brukar dom ofta bli matade med morötter osv så att dom ska ha annat att tänka på under tiden. Som när mit sto hade kolik och veterinären var tvungen att gå in med handen i ändtarmen och se om det var en förstoppning då hennes mage fortfarande tycktes vara i oordning då hon inte bajsade normalt, trots att hon inte hade kolik och åt som vanligt. Hon tyckde det var mycket obehagligt, så jag gjorde iordning en hink med betfor, morötter, äpplen och annat gott som hon kunde äta under tiden och tänka på det istället. Gick hur bra dom hälst.

Knapplån.

Jag ger aldrig hästar godis från handen. Inte ens en hötuss. Slänger det alltid på marken då jag inte vill utveckla någon ovana med att nafsa efter händer när man leder osv.
Berömmer helst med röst och kroppspråk.

Jag berömer alltid med röst å klappar å smeknigar. Fast klappad på blir hon endå när jag håller på med henne.

Sedan ger jag min en hel del så kallat godis, men vad ska man säga då. Hon älskar bannaner å en torkad bannan chips påse från hälsokost hylan kostar mig cirka 15 kr å räcker i iaf ett par tre månader änndå. Min blir ändå inte naffsig å så där, hon är väldigt väluppfostrat å artig när det gäller både mat å godis, hon vet att hon får sitt så hon bråkar aldrig. Pratar gör hon dock vid fodringar men nästan aldrig annars.

Hehe ja det är så jäkla bra, fdinns i i princip alla mataffärer oxå så det är bara att plocka med sig när man går i affären å handlar övrigt :)

Mycket beröm men lite godis.
De får isåfall i krubban.
Ger unghästarna när man ska rida en sockerbit bara för de ska lära sig att tugga på bettet men annars inte så mycket, visst ibland...

Migo skrev:
*kl*
Jag klickertränar mina hästar i princip hela tiden. Har därför alltid magväska med lite olika läckerbitar i! De får aldrig godis utan klick, därför tigger de heller inte. Det de möjligtvis gör är att prova det vi senast tränade(=det som sist fick godiset att komma ut) fjordvalacken gör öppnor, travaren flemar, nordisen ställer sig och bugar, gammeltanten nickar med huvudet eller flemar!

Så gör jag också. Hästarna blir så otroligt mycket mer motiverade när de vet att en liten godisbit väntar så fort de har gjort det man ber dem om. Och så imponerar det ju på grannar och andra åskådare när hästarna frivilligt gör öppnor, bugar etc så fort man kommer ut i hagen till dem ... :rofl: :rofl:

Jag har alltid lite havre i höger ficka :smirk: men sticker inte till honom hela tiden.. dock får han godis när jag har hämtat honom i hagen på dagarna (då vill han inte alltid följa med), när jag stretchar, efter ridpasset och i samband med lastning då det behövs..

Och jag måste väl erkänna för mig själv att han gärna tigger men med honom är det accepterat, mest för att han är en sådan typ av häst och han hade gjort det även om jag inte hade gett honom något godis...

Sedan "särbehandlas" han ganska mycket också :angel: jag hanterar honom mer som en väldigt stor labrador än en häst ibland...

Matilda_o_Bonita skrev:
Exakt. Kan ibland inte riktigt förstå folk som säger att deras hästar blir naffsiga om dom får godis. Det betyder ju bara att dom inte håller tillräkligt hårt på rutinerna. Visst, det finns hästar som lätt blir lite "småjobbiga" om man ger dom godis, men det är ofta inget som inte går att träna bort.

När veterinären är ute så brukar dom ofta bli matade med morötter osv så att dom ska ha annat att tänka på under tiden. Som när mit sto hade kolik och veterinären var tvungen att gå in med handen i ändtarmen och se om det var en förstoppning då hennes mage fortfarande tycktes vara i oordning då hon inte bajsade normalt, trots att hon inte hade kolik och åt som vanligt. Hon tyckde det var mycket obehagligt, så jag gjorde iordning en hink med betfor, morötter, äpplen och annat gott som hon kunde äta under tiden och tänka på det istället. Gick hur bra dom hälst.

Nå, vad är det du inte riktigt kan förstå??
Det är skillnad mellan hästar, ju!! (och nu snackar vi om att ge från handen, inte från hink eller något annat)
-En av mina hästar blev plötsigt naffsig, vilket han inte är i vanliga fall och det visade sig att en av killarna som skötte stallet gav honom äpplen och morötter i hagen. Från handen, alltså.

Pållen blev helt ohanterbar! Jag fick inte göra annat än tillrättavisa honom hela tiden. Så fort man närmade sig naffsade han efter en, vart han än kom åt. I kläderna, händerna, slet och drog i snören och stroppar, gnagde på skorna... Oavsett vart vi befann oss.:(
-Då hde han aldrig någonsin fått godis förut, varken av mig eller andra.

Jag fick kämpa mig till tårar:cry: för att få stallskötaren att förstå varför jag inte ville att han skulle mata honom så. Tillslut gick han med på att lägga godsakerna på marken i hagen istället. Men det dröjde flera månader innan min lillkille gav upp sitt oacceptabla tiggande.::mad:

Men som sagt; det är mycket individuellt hur hästarna reagerar på att bli matade från handen.
Syrrans häst tigger så där "gulligt", dvs lägger huvudet på sned och liksom putar med läpparna, istället för att naffsa och det tycker hon är helt ok.
Nordsvensken vi hade på foder var proppad med godsaker ändå från födseln, men man kunde inte ens gissa att så var fallet. Han tiggde aldrig någonsin! Inga naffsningar, inga små knuffar och menande blickar, inget utforskande av jackfickor, inget alls!! Man kunde ha fickorna fulla med kraftfoder och annat och han skulle aldrig ens se åt det hållet...:)
Dock får INGEN mata min häst, för det funkar inte alls.

Därför är det otroligt viktigt att aldrig ge någon annans häst godis utan att först noga höra sig för om det är OK!!

Du skriver att en skötare gav hästen godis i hagen, alltså betyder det att hästen inte presterat något, utan helt enkelt bara fått godsaker bara sådär. Visst är det väldigt individuellt, men jag TROR att din häst blev naffsig och jobbig för att han helt enkelt fick godis lite när som av skötaren utan att ha gjort bra ifrån sig (på träning osv) vilket säkert bidrog till att han trode att han även av dig kunde få godis utan att ha presterat något, nu känner jag ju inte din häst, men det var bara en liten teori. Men visst håller jag fullt med om att det finns hästar som blir jobbiga trots stränga rutiner, har själv träffat på sånna.

Har aldrig sagt att det är OK att mata andras hästar...

:angel:
Louise skrev:
Ger ni mycket godis till era hästar?
Jag överöser hellre med beröm och eftergift när vi rider istället för att "berömma" med godis. Är det fel? Jag har ingen lust att få en nafsande häst som ska ha godis i tid och otid. Om hon ska få en morot eller äpple brukar jag lägga den så att hon nästa böjer huvudet under magen och mot svansen. Eller väldigt snävt åt sidan. Då mjukar hon upp sig och får belöning. Men vissa ger sockerbitar, morötter och allt möjligt så fort de är uppstallade osv.
Självklart ger jag min häst godis emellanåt bara för att jag älskar henne, men jag tycker det är fel att skämma bort dem med det!
Ger mig era åsikter! :bump:

Jag ger morötter och äpplen, när jag hämtar och innan jag lämnar i hagen. Samt efter ett ridpass, kanske också innan jag ska iväg. Men jag ger ändå mkt eftergift när jag rider och berömmer på andra sätt. Den största belöningen är ju att få sluta ett ridpass. Men att ge morötter kan jag inte låta bli helt enkelt...
Hästen jag rider nafsar inte utan han lyfter huvudet och ser bedårande ut.. och liksom lägger det på sne.
Men jag vet också en häst som jag har hand om på ridskolan, han nafsar och äter på allt. verkligen allt.. har aldrig gett honom godis och det skulle aldrig falla mig in för man kan inte ge honom det. Och det är så inviduellt, vissa barn skriker för att få vad de vill ha andra inte så är det bara.

Senast ändrad av en moderator:

Kul att så många har svarat! Skönt att veta att jag ger dom godis som ni gör! (va svårt det där var att föklara! :( ) Jag som trodde jag var elak! :o

Liknande trådar

Hästhantering okej, jag köpte en 15årig valack för ca. i månad sedan. Han är jätte snäll i stallet och att rida på men när det kommer till hagen har...
Svar
6
· Visningar
1 362
Senast: Masse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag är bara nyfiken på folks åsikter om att handmata hästar med godis. Själv har jag alltid gjort det, men jag har full förståelse för...
2
Svar
25
· Visningar
3 114
Senast: LIA
·
Hästhantering Egentligen borde kanske det här väl ligga under "Gubbhantering" men eftersom det inte finns nåt sånt forum chansar jag och lägger det...
2
Svar
27
· Visningar
2 769
Senast: Youmeoh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Ännu en kvinna
  • Matlagning med en hand?