Godis- frukt och grönskaker osv

TheHunted

Trådstartare
Vad tycker ni man kan ge en häst som godis och då menar jag inte bara äpplen, morötter, knäckebröd.

Appelsiner, mandariner, bananer, citron, päron, salad, gurka, majs

vad tycker ni? Tänkte göra något riktigt gott åt hästen på julafton och vill ha något lite mer spännande än äpplen och morötter.

Vad är okej att ge en häst och vad ska man absolut INTE ge hästen och varför?

Mycket tacksam för svar!

//TheHuntedOne

Sv: Godis- frukt och grönskaker osv

Jag tror inte något av det där är direkt skadligt, särskilt inte om du bara ger det någon enstaka gång.

Du får väl prova dig fram vad hästen gillar. Citrusfrukter brukar förstås inte vara så populärt. Min pålla älskar däremot bananer. Och läsk och glass - hon är en riktig gottegris! :)

anja skrev:
Jag tror inte något av det där är direkt skadligt, särskilt inte om du bara ger det någon enstaka gång.

Du får väl prova dig fram vad hästen gillar. Citrusfrukter brukar förstås inte vara så populärt. Min pålla älskar däremot bananer. Och läsk och glass - hon är en riktig gottegris! :)

okej, inga fler??

Du får prova dej fram... Tänk bara på att inte ha så stora bitar av vissa frukter... Tex en kompis häst höll på å kvävas när han åt apelsin... Kanske bara klumpig men men...

Nej det har du förstås rätt i att man inte ska göra.

Men det kan ju vara kul att göra en liten present på julafton t.ex. och så länge det inte är något farligt gör det väl inte så mycket?

(självklart matar jag inte min häst med läsk och glass, men hon SNOR om hon får chansen, man får smyga med zingon!)

I julas bjöd jag min kräsna häst på en pepparkaka, och det var JÄTTEgott tyckte hon. Kanske ngt att testa ?

vi får se hur det blir, tänkte bara liksom göra det på julafton ingen annan dag, lite speciellt.

Fler förslag?

TheHunted1 skrev:
Vad tycker ni man kan ge en häst som godis och då menar jag inte bara äpplen, morötter, knäckebröd.

Appelsiner, mandariner, bananer, citron, päron, salad, gurka, majs

vad tycker ni? Tänkte göra något riktigt gott åt hästen på julafton och vill ha något lite mer spännande än äpplen och morötter.

Vad är okej att ge en häst och vad ska man absolut INTE ge hästen och varför?

Mycket tacksam för svar!

//TheHuntedOne

Jag tror inget av det du skriver är farligt i små mängder. Mitt sto äter precis allt så det gäller att lägga sakerna högt! Jag tror hon har en mage av stål då hon har proppat i sig torr betfor och mådde prima efteråt:crazy: Hon älskar clementiner vilket är dumt för det gör jag med:p

Min häst är också sådära konstig . Äter HELA tiden och precis vad som helst. Ändå är han inte ens tjock :S , megakonstigt :P. Han äter brocceli , potatisskal, banan , Pommes, päron ja usch han tar vad som finns.

Du får väl prova vad din häst gillar?
Mina hästar är kräsna och äter inte vad som helst. Knäckebröd är äckligt, likaså de flesta pelletsfoder typ krafft grund. De riktigt avskyr hästgodis, provar inte ens att smaka på det. Så de får nöja sig med havre, betfor och morötter!

På julafton brukar min häst få fruktsallad med banan, äpple, apelsin och fikon.:d

Immer

Man kan ge de flesta grönsaker och frukter, tror jag, vet inte om jag skulle prova på pållen hemma...

Plommon, sallad, gurka och andra milda svenska nyttigheter kan jag inte tänka mig skulle vara särskilt farligt om hästen får det någon gång och bara litegrann, men starkare mer exotiska saker skulle jag inte tro är särskilt nyttigt...

Vindruvor tycker de om hemma, men jag tror de föredrar mer vanligt foder, typ morötter och äpplen som de får varje dag.

Pepparkakor får de någongång på jul och varm saft får de i hinkar om det är riktigt kallt, och de älskar det, därmed inte sagt att det är nyttigt..

Människogodis skulle jag aldrig någonsing ge en häst, men när jag var i England fick en av dressyrhästarna minttabletter, och han mådde inte dåligt av det, men man vet ju aldrig...

Inget är egentligen skadligt.

Hästar tappar sina tänder innan dom råkar ut för sockerförgiftning, så ni kan ju tänka er hur mycket socker det tar bara för att få bort tänderna :D

Dock ger jag inte min ponny sådant som jag anser är människogodis. Så som chips, choklad, godis, socker å liknande.

Dock får hon bra mycket annat.
Så som bannaner, torkade bannaner (billigt å bra hästgodis), digestive, grosini, bröd, grönskaker å övriga frukter. Jamen allting som tänkas kan som vi kan äta som jag anser inte innehåller för mycket socker å "skit".

Jag vet inte om det stämmer.. men jag har hört ett rykte som säger att pepparkaka KAN vara dödligt giftigt för hästar.. MEn jag vet inte om det stämmer? Någon som vet kanske?

Durin ox skrev:
men när jag var i England fick en av dressyrhästarna minttabletter, och han mådde inte dåligt av det, men man vet ju aldrig...
det är jättevanligt att galopphästar i england gillar mint. När tränarna går kvällsrond brukar alla hästar få varsinn "polomint", det är en vana som jag kopierat tidigare (gissa om hästarna luktar gott sen) men min nuvarande vägrar äta annat godis är äpplen.....

Capable Case skrev:
Jag vet inte om det stämmer.. men jag har hört ett rykte som säger att pepparkaka KAN vara dödligt giftigt för hästar.. MEn jag vet inte om det stämmer? Någon som vet kanske?

:eek: nu vågar jag ju inte ge några fler peppar kakor till min häst!

hon har fått andra år och överlevt men nu blir jag ju orolig

på julen brukar jag ge min häst. mandariner/ clementiner , apelsin, bananer, äpplen, morötterr och knäckebröd ihopblandat hon tycker det är gott.

jag har även gett henne päron men inte så mycket. jag tror man kan ge det mesta i små mängder men jag skulle nog inte ge min häst för " konstiga" frukter.

Liknande trådar

Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 842
Senast: orcide
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 494
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Min sambos pappa har en gård där han planterar palmer.(i australien) På gården har de en "vild" häst, han är ungefär 15 år, aldrig...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 173
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 673
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila