Godbit vid hämtning.

Jag har oftast något gott med mig till hästen när jag hämtar honom. Ibland händer det dock att jag glömmer det och han kommer precis lika snällt för det och blir inte sur/tiggig när han inte får något.

Det händer rätt ofta att han får en morot när jag hanterar honom och av det har det då inte blivit några olater. Tvärtom var han betydligt jobbigare med att nafsa/nosa i händerna när jag fick honom.

Dessutom accepterar han att jag bestämmer om han ska få något. I början försökte han tex köra över mig när jag kom med foderhinken men nu står han snällt och väntar utanför stallet och går tillsammans med mig till det ställe där jag brukar ställa ner hinken. Jag kan tom komma fram och ta ifrån honom hinken och flytta den utan att han blir irriterad eller försöker gå på mig.

Nån gång ska väl vara den första :p Men hellre att vi är oense om godiset än oense om att hästarna inte behöver komma in om dom inte vill :idea:

Så gör jag med. Min häst kommer numera i regel alltid fram till mig när jag ska hämta henne. Fast jag brukar ha med lite ensilage som jag delar i två tottar, en åt den andra hästen och en åt min. Den andra hästens tott slänger jag i väg åt sidan för att förhindra "bråk". Det fungerar ju inte riktigt om man har "godis" istället för hö. Min häst är just nu chef så den andra hästen kommer alltid först för att hinna få av ensilagetappen och det går jättesmidigt att först ge henne åt sidan och sedan ta min.
Annars är det ofta lite lurigt att ta med godis om ens egen häst är ranglåg, då måste man ha till båda så att chefen kan få äta och så att man sedan snabbt kan ta sin och smita i väg!

Jag gör ungefär som du med våra vuxna hästar.....har jag något i fickan kan de ju få en bit, men det är absolut inte en vana och det är jag som väljer om de ska få godis eller inte.

Ett av våra avelsston är en liten luring när det kommer okända och ska ta in henne. Enda gången jag verkligen har nytta av att hästarna kan få en godbit då och då är att jag vet att även främlingarna kan ta in henne om vi ska bort någon gång.Hon är alltså mutbar :angel:, men folk hon känner behöver inte muta. :)

När det gäller fölen är det absolut godisförbud för att undvika risken för naffsighet.....när de däremot blir lite äldre tror jag inte en godisbit då och då gör någon skada.

Slipper hästarna komma in när ni bokat tid med exempelvis veterinärer och hovslagare också :confused:

Förmodligen har ni inte några bekymmer med att hästarna inte kommer fram i hagen, men OM ni hade det.....skulle ni i så fall (innan ni byggt upp en god relation till hästen så att den alltid kommer) låta dem slippa ?

Man kan säga som så... Att om jag MÅSTE ha in en häst, då kommer den in, på endera eller andra sättet. Som jag sa innan; de gånger jag använder godis inbillar jag mig inte att det är nåt annat än en muta, och handlar det om vet.besök eller hovslagare så är alla medel tillåtna.

Tänkte väl det.......du verkar ju vara en klok människa :D.......och jag håller med.......godis är en muta och som jag skrev beträffande vår speciella lilla gumma (som inte gillar främlingar) så är det praktiskt att vänja dem vid att låta sig "mutas" ibland :p

För mig gäller alltså:
föl-aldrig godis
vuxna-helst inte, men ingen regel utan undantag :cool:

jag tycker det e onödigt att ge dom en godbit i hagen...kan bli en dålig vana hos hästen...bättre att ge den nått när den kommer in i stallet....

Om jag inte byggt det förtroendet så hade jag nog tagit in hästen ändå, lite beroende på hästen. Men visste jag att detta kunde vara ett problem så hade jag vart där tidigt för att inte behöva kasta mig ut i hagen och släpa in hästen. Utan försöka få hästen att vilja komma med mig.
Det kan ta en dag eller flera veckor att få det förtoendet. Beror helt på hästen. Men oftast, om man vet vad man gör, så har man resultat redan efter första dagen.

Om jag skaffat mig en häst som inte ville in, så hade jag ng sett till att hovslagaren inte behövde komma allt för tidigt. Helst vill jag ha hästen skodd precis innan jag tar hem den. Men det kanske inte alltid finns möjlighet.

OM man nu ska ge hästen en godis vid just hämtning från hagen, varför inte ge nån gång då och DÅ? :confused: :)
Då vet ju inte hästen VILKEN dag som den får godiset, och vilken dag den INTE får... :smirk:
Borde ju locka fram nyfikenheten för hästen att komma, varje dag, med eller utan godis.

(Själv får min tjockis en godis ganska ofta, men hon kommer i vilket fall som helst ;))

Jag har slutat springa runt med godis i fickorna sen bra många år tillbaks, och aldrig haft problem att plocka in hästarna ur hagen.

Godis tycker jag de kan stå och snaska i krubban inne i boxen :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
477
Senast: yamyam
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
674
Senast: Elo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka