Godare färssås

Jag fuskar rätt grovt och häller i en burk Dolmio sås, bryn färs, hackad lök och vitlök. In med Dolmio, krossade tomater (gärna Mutti) och tomatpuré. Skär tomatsmaken med creme fraiché, i med soja, köttbuljongstärningar och balsamvinäger, lite söt chilisås och faktiskt ketchup! (bra sötma). Eftersom jag vill ha lite sting så sambal olek eller koreansk peppar. Oregano, basilika i större mängder, brukar inte salta för mycket utan låter sojan stå för sältan. Sedan puttra länge under lock så alla smakerna hinner mogna tillsammans. Jag brukar ibland också ha i öl men det går bort för dig. Smaka av allteftersom.

För mig är just köttfärssås lite Cajsa Warg, förra gången hällde jag i kvarg istället för creme fraiche eftersom den jag hade hemma var möglig, det gick det med.

Absolut färskkokad pasta och massa riven parmesan :d
 
Idag gjorde jag en köttfärssås -liknande sås till spaghettin.

Bryn lite lök i olja, jag hade två charlottenlök.
Tillsätt salt, chili, buljongtärning, socker och peppar.

Tillsätt en 200 ml tetra blandade bönor och en burk 400 ml krossade tomater.

Koka några minuter.

Blev krämigt och gott 😋
 
Lagar man varm mat med vin försvinner stora delar av alkoholen, och har man då i vin med så liten alkoholhalt redan från början så skulle jag vilja påstå att det är helt alkoholfritt.
Men ja, beror väl iofs på varför man inte vill köpa alkohol, så argumenterar inte emot din anledning. 🙂
All alkohol kokas bort.
 
Bara utspädningen av alkoholen från den alkoholfria i maten (de får kalla 0.5% för alkoholfri) lär göra att alkoholen når en mängd som är svår att mäta. Dessutom upphettad tar ju bort ännu mer. Är det pga krock med mediciner hade jag inte oroat mig. Däremot om det är av princip eller nåt hade jag säkert backat jag med.

Hur som haver, bolaget har haft någon som stod 0.0% på som jag har för mig var rätt okej. Ett annat alternativ är ju matlagningsvin som jag har för mig ligger på 0.0%
 
Wille har vid flera tillfällen tidigare berättat att vin som inte är 0% alkohol är ett alternativ, trots att majoriteten kokar bort eller att det inte är mätbart i blodet.

Det kanske är bättre att ta en sådan diskussion i en egen tråd om man tycker att det är intressant? Det blir så lätt en tråd fokuserad på att övertyga någon som inte vill bli övertygad annars
 
Wille har vid flera tillfällen tidigare berättat att vin som inte är 0% alkohol är ett alternativ, trots att majoriteten kokar bort eller att det inte är mätbart i blodet.

Det kanske är bättre att ta en sådan diskussion i en egen tråd om man tycker att det är intressant? Det blir så lätt en tråd i att övertyga någon som inte vill bli övertygad annars

Håller med. Så tråkigt att såna här saker absolut alltid ska ifrågasättas. Man behöver verkligen inte vara religiös eller beroende eller ha någon annan liknande "korrekt" förklaring till att helt vilja utesluta alkohol. "Nej, jag vill inte" är ett fullkomligt svar och bör respekteras istället för att ännu en av TS trådar ska spåra ur.

Jag tycker själv att smaken av vin är olidlig och skulle därför aldrig använda det i matlagning, även om jag inte vore nykterist. Man är olika, get over it, Bukes alkohol-lobby eller vad det här nu ska föreställa.
 
Och för att svara på tråden. Jag brukar också göra färssås på anammas färs.
På ett ungefär så brukar jag ha i:
1 gul lök
2-3 klyftor vitlök
2 rivna morötter
Färs
En rejäl klick tomatpuré
En rejäl klick ajvar
1 paket krossade tomater
Lite vatten
Blandad kryddning (salt, peppar, paprika, spiskummin, chili, kanel). Kryddningen varierar lite beroende på vad jag har hemma och vad jag är sugen på. Jag kryddar ganska rejält för att det ska smaka någonting.
Örter (oregano, timjan och basilika)
En skvätt soja
En skvätt balsamico
Lagerblad

Jag steker gul lök först tills den blivit lite genomskinlig. Lägger sedan till vitlök, färs och morötter så att det får fräsa tillsammans. Sedan i med tomatpuré och ajvar + kryddor så att det också får fräsa tillsammans med röran.

Efter det håller jag på krossade tomater och eventuellt lite vatten om jag vill ha det mer såsigt. I med lite soja och balsamico efter smak + ett lagerblad. Jag tycker det är godast om det får koka ihop sig relativt länge. Färska örter slänger jag i på slutet strax innan jag ska servera!

Hoppas du hittar en bra kombination av ingredienser som passar dig! Alla gillar ju lite olika.
 
Jo, jag vet att det försvinner vid tillagning, men jag vill ha absoluta garantier att alkoholhalten blir 0,0.
Jag hoppas du har koll på vilka livsmedel som innehåller alkohol i små mängder. Här är några exempel listan är lång. Jag gissar att du ätit många måltider med alkoholhalt på över 0,0 promille.

Syrade mjölkprodukter som fil/creme fraisch/yoghurt
Diverse fonder
Mängder av påssoppor och såser
Fruktkrämer
Morot
Celleri
Brysselkål
Paprika
Spenat



http://www.kostplanering.se/Naringsamne/Topplista/Alkohol
 
Men allvarligt, en person som flera gånger uttryckt sig ha diverse problem med maten säger att hen inte vill använda alkohol i sin "kött" färssås. Då ska det ifrågasättas och sen dras upp andra livsmedel som kan innehålla alkohol. Jag vet att min hjärna absolut hade kunnat slå bakut av sånt här och det kan resultera i att det blir fler saker jag inte äter. Skärpning!
 
Jag är en jävel på att göra god färssås! Min paradrätt.
Det värsta är att jag inte vet hur jag gör :o

Jag börjar med att fräsa lök och kryddor (chiliflakes och vitlök oftast). Sen på med champinjoner, fräs runt en liten stund. På med färs och röda linser, kanske lite riven morot.
När färsen tinat häller jag på krossad tomat och kokosmjölk. I med en eller två buljongtärningar och veva runt.

Sen får det koka medan jag gör i ordning pasta.

Jag vet inte vad jag gör, men det blir supergott. Jag kan stå brevid och dirigera när min man gör samma rätt men det blir aldrig lika bra.
 
Men allvarligt, en person som flera gånger uttryckt sig ha diverse problem med maten säger att hen inte vill använda alkohol i sin "kött" färssås. Då ska det ifrågasättas och sen dras upp andra livsmedel som kan innehålla alkohol. Jag vet att min hjärna absolut hade kunnat slå bakut av sånt här och det kan resultera i att det blir fler saker jag inte äter. Skärpning!
Menar du på allvar att man måste ha koll på alla användares eventuella alkoholproblem för att kunna svara i en tråd med tips om färssås?
 
Jag hoppas du har koll på vilka livsmedel som innehåller alkohol i små mängder. Här är några exempel listan är lång. Jag gissar att du ätit många måltider med alkoholhalt på över 0,0 promille.

Syrade mjölkprodukter som fil/creme fraisch/yoghurt
Diverse fonder
Mängder av påssoppor och såser
Fruktkrämer
Morot
Celleri
Brysselkål
Paprika
Spenat



http://www.kostplanering.se/Naringsamne/Topplista/Alkohol
Jag tror inte den där listan stämmer.
 
Menar du på allvar att man måste ha koll på alla användares eventuella alkoholproblem för att kunna svara i en tråd med tips om färssås?
Har ingenting med någons alkoholproblem att göra. Vet inte ens om ts har alkoholproblem men hen har som tidigare påpekats skrivit att hen kan tänka sig ha vin i maten om den innehåller 0,0% alkohol men ändå ska det tjatas vidare. Som vanligt kan folk generellt sätt inte acceptera att man säger nej till alkohol av valfri orsak.
 
Wille har vid flera tillfällen tidigare berättat att vin som inte är 0% alkohol är ett alternativ, trots att majoriteten kokar bort eller att det inte är mätbart i blodet.

Det kanske är bättre att ta en sådan diskussion i en egen tråd om man tycker att det är intressant? Det blir så lätt en tråd fokuserad på att övertyga någon som inte vill bli övertygad annars
Det kan ju vara okunskap också, och då kan 0,5 % kanske bli ett alternativ trots allt.

Att man av ideologiska skäl vill välja bort vissa varor är något annat och då ska man kanske inte heller tipsa om andra produkter som kan innehålla små mängder alkohol. Kan ju vara intressant att veta liksom.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Detta har ju inget med hästarna att göra, hoppas ingen misstycker till denna tråd... Men om ni älskar vitlök vill äta något underbart...
Svar
1
· Visningar
803
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp