Godare färssås

Örter som flera föreslagit! Istället för rödvin kan du ta vinäger exempelvis rödvinsvinäger, balsamico eller liknande. Det ger dels syra men också lite mera smak.
Sen tycker jag att vegofärs kräver lite mer umami så som lite japansk eller kinesisk soja, umamibuljingtärning eller misopasta.
Ja, jag höll på att skriva "köttfärs, det saknas köttfärs" :) jag hade hällt i buljong eller lite Marmite (veganskt, men är man inte britt kan man ha lite motstånd) för att få till fylligheten/umami i smaken
 
Brukar som @Malibu_Stacy ha i lite soja, gärna tamari, samt rivna morötter.

Förresten! Du låter lite piggare i dina inlägg nu. 🤗
Menar du att jag låter piggare? Eller menar du någon annan?


Ja, jag höll på att skriva "köttfärs, det saknas köttfärs" :) jag hade hällt i buljong eller lite Marmite (veganskt, men är man inte britt kan man ha lite motstånd) för att få till fylligheten/umami i smaken
Vad är marmite? Var hittar jag det?
 
Nu gör jag ju alltid min färssås på nötfärs eller blandfärs, men har ALLTID något sött i. Lite socker eller honung, eller ketchup. De behövs för att balansera upp syran i tomaterna.

Eller, ibland gör jag faktiskt också helvegetarisk tomatsås på röda linser. Jag har lite socker i den också.
 
Menar du att jag låter piggare? Eller menar du någon annan?



Vad är marmite? Var hittar jag det?
Marmite kan vara lite svårt att hitta i Sverige.
Men en del butiker som riktar sig till tex britter eller indier har det. Det smakar salt och mustigt
Man äter det oftast som pålägg ihop med smör, extremt drygt eftersom det behövs så lite, men det är gott i grytor och sånt som behöver "lite mer smak" utan att behöva mer kryddor.
 
Jag brukar göra en färssås av Anammas vegetariska färs. Haken är att jag inte tycker det blir riktigt gott.

Jag brukar ha i följande: en hackad gul lök, vegofärs, vitlök, buljongtärning, krossade tomater, lite vatten, tomatpure, salt, chilipulver, svartpeppar och ibland fyller jag ut med riven squash eller liknade.

Vad kan jag göra annorlunda för att få såsen godare?

Jag brukar göra liknande men har även i t.ex: (kanske inte allt varje gång!) tackokrydda (färdig på påse), en skvätt ketchup, lite rödvinsvinäger, en skvätt havregrädde, örtkryddor t.ex. oregano eller timjan - hemodlad torkad grekisk oregano och hemodlad färsk eller torkad timjan är godast men köpta fungerar med, fryst eller färsk basilika (icas frysta är supersmidig!) och kanel. Jag brukar även ta icas krossade tomater med vitlök eller basilika istället för vanliga för enkelhetens skull. Ibland balanserar jag upp med liiiite socker eller sirap.
 
Det som gjorde skillnaden för mig att gå från "ok, men inte direkt god" till en helt annan nivå var att jag lärde mig att smaka av med salt och syra.
Om det är "oidentifierbart mjäkigt" så är det stor chans att det gör större skillnad än att det är en enstaka ingrediens/krydda som saknas.

Har nästan alltid röda linser, rivna morötter, grädde/creme fraiche och lite vitvinsvinäger min köttfärssås.
Ofta spiskummin, ajvar, sambal olek, japansk soja, oregano.
 
Jag brukar använda Quornfärs men annars är mitt grundrecept ganska liknande ditt. Jag skippar krossade tomater och använder bara tomatpuré blandat med vatten, tycker det bara blir blaskigt och överdrivet syrligt annars.

Det blir inte 100% vego men kalvfond och en skvätt Worcestershiresås tycker jag hör till för att få det rätta djupet på smakerna. Rivna morötter hjälper till att få in lite sötma som balanserar upp, speciellt när det får puttra en längre stund. Även som flera sagt, krydda mer än vad som känns rimligt, speciellt med svartpeppar och chili - det ska vara drag i såsen ;) . Örter är jag inte så mycket för själv men oregano funkar. Och alltid, alltid reda av med en skvätt grädde på slutet - jag använder Oatly iMat och det blir väldigt krämigt och gott.
 
Jag gör min med gul lök och champinjoner. Använder passerade tomater och balanserar syran med creme fraiche. Kryddar med vitlök och grönsaksbuljong i tärning eller fond.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Detta har ju inget med hästarna att göra, hoppas ingen misstycker till denna tråd... Men om ni älskar vitlök vill äta något underbart...
Svar
1
· Visningar
803
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp