Godare färssås

Matbutik, matlagningsvin (finns för övrigt alkoholfritt "drickvin" på både mataffärer och systemet också).
Det matlagningsvin jag sett i mataffären har inte varit alkoholfritt (alltså 0,0%). Systemets sortiment känner jag inte till.
 
Det matlagningsvin jag sett i mataffären har inte varit alkoholfritt (alltså 0,0%). Systemets sortiment känner jag inte till.
Lagar man varm mat med vin försvinner stora delar av alkoholen, och har man då i vin med så liten alkoholhalt redan från början så skulle jag vilja påstå att det är helt alkoholfritt.
Men ja, beror väl iofs på varför man inte vill köpa alkohol, så argumenterar inte emot din anledning. 🙂
 
Jag brukar göra en färssås av Anammas vegetariska färs. Haken är att jag inte tycker det blir riktigt gott.

Jag brukar ha i följande: en hackad gul lök, vegofärs, vitlök, buljongtärning, krossade tomater, lite vatten, tomatpure, salt, chilipulver, svartpeppar och ibland fyller jag ut med riven squash eller liknade.

Vad kan jag göra annorlunda för att få såsen godare?
Jag tycker det är rätt viktigt att bryna färsen tillsammans med lök och vitlök, sedan hälla på tomatsås, tomatpure och kryddor. Jag gillar basilika, men den har jag i färsk precis innan servering annars tappar den smaken och sedan rejält med ost ovanpå.
 
Lagar man varm mat med vin försvinner stora delar av alkoholen, och har man då i vin med så liten alkoholhalt redan från början så skulle jag vilja påstå att det är helt alkoholfritt.
Men ja, beror väl iofs på varför man inte vill köpa alkohol, så argumenterar inte emot din anledning. 🙂
Jo, jag vet att det försvinner vid tillagning, men jag vill ha absoluta garantier att alkoholhalten blir 0,0.
 
Jag hackar lök och låter den steka i olja, salt, svartpeppar, tomatpuré, chili (flakes eller pulver), kanel och massor av paprikapulver tills löken är mjuk och kanske ett par minuter till om jag har tålamod.
Sen häller jag i anamas vegofärs och låter steka tills den är genomstekt. Har faktiskt börjat använda Ica basics krossade tomater, förvånansvärt goda. Låter koka läääänge, har i persilja och smakar av med antingen rödvinsvinäger eller balsamvinäger och grönsaksbuljong (flytande). Kanske lite mer salt om det behövs.
 
Rökt paprika tycker jag är det bästa sättet att få god röksmak. Chipotlen är rökt jalapeno och ganska stark. Jag har väldigt svårt att gilla soja protein, det blir en fadd smak som är svår att trolla bort. Soja protein eller texturerad soja blir bäst med fett och sötma. Tex taco, thai med sweet chili och kokosmjölk, indiskt och liknande.
 
Det matlagningsvin jag sett i mataffären har inte varit alkoholfritt (alltså 0,0%). Systemets sortiment känner jag inte till.
Ah, sorry. Osäker där.
Natureo (finns på vissa matbutiker) brukar det nog stå 0.0 på. Har inte testat att laga mat på det.
 
Oj börja inte prata om rökt ost! Älskar 😍 Jag äter ost så brukar alltid köpa en rökt ost till landet för att lyxa till det.

Rökt paprika använder jag ofta ihop med den alspånsrökta tofun i en vegansk carbonara. Så gott!

Jag älskar röksmak! 😂

Du får komma och hälsa på här, då kan du tom få röka maten själv ;) :D
 
DSC_4646~2.JPG

Brukar använda det här receptet till köttfärssås.
Nu har jag inte provat med vegoförs, än, men kanske kan få någon inspiration av det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Detta har ju inget med hästarna att göra, hoppas ingen misstycker till denna tråd... Men om ni älskar vitlök vill äta något underbart...
Svar
1
· Visningar
803
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp