Göda upp häst

I

Ina

En bekant har en kallblodstravare som gått ner rejält i vinter. Det inköpte höet verkar ha ruskigt dåligt värde. Jag skulle gissa ner mot 20 i protein, om ens det.
Matte har varit lite fundersam och jag sa till henne för ca 2 månader sedan att öka på fodret, att tex ge soja. Men hon har inte gjort det. Nu sa jag till henne igen för ca 2 veckor sedan och hästen började få soja. Men jag tror inte att det räcker. Hästen är tunn ihullet och helt muskelfattig på överlinjen.

Den fick senligt uppgift samma mängd mat ifjol och höll sig då fin.Men då var höet av betydligt bättre slag.
Hon ska inte köpa mer hö av sista leverantören igen.

Men hur får hon upp hästen i vikt. Gissar att den väger ca 500-520 kg. Den är kollad med viktband i höstas och skulle enligt det då väga runt 540 kg.

Förslag?

Sv: Göda upp häst

Lusern. Det absolut bästa om man inte har analys på höt. Vräk på med hö+lusern så ska nog hästen tjocka på sig.

Mitt kallblods sto blev väldigt smal en vinter och då gav vi mycket korn till henne. Då blev det lite bättre. Men det som är viktigt för hennes del är att gå på sommar bete så att hon är rund och gå till vintern så att det finns lite att ta av.

Vet att kallblod kan få kors förlamning av för starkt foder om de inte rids eller rids och sen står några dagar. Så ta det försiktigt med Lusern i början om hon ska använda det. Annars är ju soja och korn bra att ge.

Lusern är riskfritt att ge angående korsförlamningsrisken. Det är nämligen för mycket stärkelse som gör att hästen kan få korsförlamning och lusern är inte särskilt stärkelserikt, spannmål däremot är stärkelserikt. Soja kan vara lurigt att ge om man inte vet vad höt innehåller så det rekommenderar jag inte i detta fallet, för mycket soja kan ge allvarliga konsekvenser om man har otur.

Håller med till 100%!! Vi har proteinfattigt hö och ger alla våra lusern och de håller sig superfina!!

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 126
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 222
Senast: ufot
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 353
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 363
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve