Goda råd och tips mottages gärna

eyz

Trådstartare
Vad gör man med sin månadsgamla bebis?

Jag tycker det är så himla svårt även om man märker vad han svarar positivt på. Framför allt gillar han att sitta vänd mot en i soffan så han kan se både mamma/pappa och ut genom fönstret (eller om de är de döende blommorna på fönsterbrädan han är fascinerad av...).

När jag inte länge orkar sitta med bröstvårtan i munnen på honom (har ej napp) funkar det att gå omkring lite med honom på armen men det är bara kul en stund. Korta stunder kan han ligga och titta på en filt med figurer som jag lägger upp mot några kuddar, babysittern kan vara kul några minuter men kräver lite vaggning.

Försöker prata med honom så mycket som möjligt. På bvc säger de att man ska prata, rimma och sjunga så mycket som möjligt för bebisarna men jag kan väl typ 3-4 barnsånger, brukar sluta med att jag börjar dra några rader från random rocklåt jag har i huvudet...

Vill ju ALLT för min älskade son, vill att han ska stimuleras på bästa sätt. Över huvud taget är han en väldigt enkel bebis, nöjd och glad, låter han så är det suga han vill så just DET är inget problem.

Ah, nu kom jag av mig lite också, men första meningen sammanfattar ju det jag vill ha hjälp med. :)

Sv: Goda råd och tips mottages gärna

Han behöver inte stimuleras ett dugg tycker jag, han kommer hitta massor med kul att titta på utan att du behöver anstränga dig det minsta.
Problemet är väl egentligen att att vi är så besatta av stimulering att vi överstimulerar våra barn.

Ge det lite tid så kommer du veta och lära dig att läsa av honom.

Jag kom nästan inte heller ihåg några barnsånger men googla på barnsånger och barnvisor så får du ngr tips. Emilia är lite större än din son men hon älskar sånger med lite rörelser. Sen hoppas jag att mina grannar hör när jag sjunger (det låter inte vackert), närmaste grannen är profissionel operasångare så min sång ligger lite under hans nivå :)

Bäst tycker jag är att aktivera sig själv och låt bebben hänga med. Är du glad och nöjd är h*n det säkert också! Så små bebisar vill mest bara vara nära och se mammas ansikte, känna hud mot hudkontakt, och lyssna på hjärtslagen. Och snutta, men det har du visst redan märkt :p

Du låter som en fantastisk mamma som vill göra allt för ditt barn:bow: Ta det bara lite lugnt så du inte glömmer dina behov. Been there myself.....

Nej vi har inget babygym än, trodde inte de skulle ha någon större glädje av det än men det finns ju mycket att titta på där... Får nog införskaffas till helgen! Tack för tipset!

Men det är så svårt att "göra" något. Provade bärsjalen för första gången idag. Han tyckte det var jättemysigt men vi var båda dyngsvettiga efter bara en liten stund... Har provat sätta babysittern i köket med den spännande filten över ett par stolar så han kan titta på den när jag försöker göra något kreativt där - smöret hinner inte smälta i kastrullen innan han vill upp därifrån, röjde av skrivbordet vid datorn och det kan funka några minuter men slutar alltid med att han ligger på skrivbordet framför nappen (mig):D.

Jag hade (och har) Sebastian i sjalen mycket. Oftast knyter jag honom i vagge eller någon "sned" buddhavariant, det ger "minst" kroppskontakt och ger då "minst kladd" och så ser han bra vad jag håller på med. När han var mindre var det omöjligt att lägga ifrån sig honom stundvis men då var sjalen guld, man kan baka och dammsuga och... :)
Nu är det ju dock varmt så in i bängen så jag förstår om du inte riktigt vill ha honom där. Jag bär mycket i höftkryss just nu när Sebastian blivit stadigare, han kan sitta med armarna utanför och kika sig omkring eller sitta med armarna innanför i ett löst knutet kryss och amma/sova. Vad har du för sjal? Jag sydde mig en vävd sjal i linne/bumull och den är MYCKET svalare än min trikåsjal!

Annars tycker jag inte att ma behöver stimulera dem så mycket, det mäkrs om de vill ha mer att göra tycker jag. Sebastian har egentligen inte varit så intresserad av saker och ting i leksaksvägab förrens aldeles nu på slutet, han är 4 månader nu. Babygymet är han fortfarande inte särskilt intresserad av. Vi har en mobil från ikea med fiskar på, den älskar han.
Babysittern ahr dock varit ganska anvndbar här hemma och nu har vi lånat en hoppgunga (eller vad det heter, en sån man kan hänga i dörrkarmen) och den är skitkul! Fast, den kan man ju inte använda förrens de är stadiga i nacken/kroppen.

En sådan hade vi till Isak också.
Jädrar vad han hoppade och hade sig i den:D

Jag har en tricot-slen och svart därtill;). Hur man ammar i sjal kommer jag nog aldrig komma underfund med, å andra sidan har min mamma tutat i mig att jag ska ta mig tid att amma så då är ju sjalen överflödig. :)

Lyckades just diska lite med honom i sjalen i alla fall. Bajsodören som spred sig ganska snart efter att han hamnade i sjalen har jag blivit så van vid att det inte känns. Att vara mamma är ju fantastiskt.;):love:

Jag skaffade babygym snabbt. Där kunde han ligga en liten stund. Sen sjöng jag en del med rörelser. Vår lille kille var rätt krävande redan då. Han har alltid velat haft action annars har han bara gnällt. Sov gjorde han inte heller så det var många timmar att bära runt honom på. Han gillade att följa med till tvättstugan så där var jag en del och tvättade :P Det behövdes eftersom han kräktes så mycket!

Ja just det där med många vakna timmar har jag med. Vi går upp ganska sent, runt 11 i snitt, sen sover han inte "på riktigt" (somnar en stund vid tutten men vaknar när jag försöker lägga honom i vagnen/babysittern) förrän ca 23-tiden. Så de där tolv timmarna går åt till att mata och underhålla. Men som sagt, babygym får vi se till att köpa och sen hålla tummarna för att han gillar. :)

Spotify är en guldgruva när det gäller barnsånger!:idea: Här hemma diggar vi Mora Träsk hela dagarna just nu

Jag tog mig tid att sitta och amma i början och gör det mestadels nu oxå.
Ammar i sjalen gör jag mest om vi är någonstans - lätt att dölja, eller om han bara är "tuttig" när jag är ute i trädgården/garaget/whatever...
Han tog nappen jättebra i början men nu är den mest äcklig så ibland är det bara att välja på gnällig bebis eller att ha honom hängande vid bröstet... Just höftkrysset är jättepraktikst här för knyter jag väldigt löst så hamnar han långt ner och då när han sitter "rakt" får han bröstet i precis rätt höjd och vinklar han huvudet åt sidan kan han titta ut, vrider han huvudet åt andra hållet får han stöd av sjalen och kan gömma sig och sova. :)
Men det kräver nog lite träning och vilja att få amningen att fungera i sjalen, jag har lekt runt och provat hej vilt med min(a) sjal(ar) i fyra månader nu så jag börjar få koll. :)

Jo, visst är det jättefantastiskt att vara mamma!! När jag bytte morgonblöjan i förmiddags lade jag en "skyddsbarriär" för oförutsedda sprutande utgifter och vad händer, inte fasen kissar ungen utan han lägger istället ett jättelass chokladmousse-konsistensig kolafärgad bajs på skötbordet... Tack för det televerket!! :D

Jag har två sångböcker hemma, med barnsånger. Har blivit en sådan stjärna på dem att jag tom fick sjunga just barnvisor på min möhippa, det var det enda de visste att jag kunde utantill. ;) Sjöng mycket med Loke när han var mindre, och även fortfarande nu när han är 7½ månad. :)

Min dotter ÄLSKADE sitt babygym från ca 2-3 veckors ålder. Hon roade sig länge där, tittade på grejerna och viftade med händerna (ibland råkade hon träffa och det var ju riiiiktiggt kul). Så låg hon där och tittade på mig. Och ibland satt jag berdvid och puffade lite på sakerna.

Ibland när hon var svår att trösta blev hon nöjd när jag la IFRÅN mig henne under babygymet ... hallå, ska intemamma vara det bästa :mad:

eyz;12493200Försöker prata med honom så mycket som möjligt. På bvc säger de att man ska prata skrev:
Det är väl helt ok dra nån rocklåt :D
mina barn är uppväxta allt från Skillingtryck till abba, äldsta sonen sjöng jag "schottis i valhall" för och dottern somna bara om jag sjöng "lejontämjarens dotter"
Dom är helt normala idag :angel:

beror på hur mkt/länge/ofta bebis ammar. Mina har amma dygnet runt med små korta kvartar här och var där de inte ammat, typ. Då har det varit skönt att kunnat amma i sele eller sjal. Trikåsjal är inte det lättaste att amma i (lite svårt att få till en bra knytning efteråt när man ska spänna åt sjalen igen), men funkar efter lite övning. Annars kan man sy en mei tai, de är lättare att amma i (jag kunde amma i alla varianter; trikå, vävd, kortsjal, beco-sele, ringsjal, mei tai).
Ursäkta närbilden, hittade ingen mer diskret (knytsjal; BäraBarn)
sjalamning.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka