Goda gärningar

Sv: Goda gärningar

Tja, jag vet inte om man kan kanna detta en "god gärning" men ändå, jag prövar. Har nog några år kvar på mig att göra någon riktigt god gärning ;)

Men,men. Detta hände på min ridskola för några veckor sen när jag är nere vid hagarna och tittar lite på hästarna. De hade precis fått sin lunch och hade lite hö på några platser kvar när jag ser hur den jag tror är ledaren, börjar bita i något. Jag kollar lite närmre på vad det är få något när jag ser att det är en mosad läskburk! Jag nästan rusar in i hagen och försöker få honom att släppa taget, och lyckas till slut få bort honom från den. Han springer till sina kompisar och jag springer ut med burken ;) (hästarna jag talar om är inga ponnyer, utan storhästar upp till 1,75 och jag hade dessutom av någon korkad anledning ingen hjälm, de flesta var ponnyer i den hagen men närmast var de riktigt stora :d)

Som sagt, kanske inte en "god gärning" men ändå något!
 
Sv: Goda gärningar

För många år sen när jag fortfarande tyckte hopptävla var ganska roligt så fick vi problem på en framhoppning. Hästen behöver sitt ryttarstöd och när piloten blir stressad och ofokuserad så nitar hästen i alla omöjliga lägen för att han känner sej övergiven. Och piloten blir stressad för att hon VET att hästen KAN börja stanna sådär men framförallt stressad på det kaos som verkar allmänt på en framhoppning....

Efter säkert fjärde vägringen och inte kommit över ett enda hinder med snart min tur inne på banan red jag med gråten i halsen och stressen sprutande ur öronen med otrevliga ryttare överallt eftersom bommarna ramlade när hästen nitade.

Plötsligt kommer det fram en sån otroligt snäll mamma som hjälper oss att komma till lite lugn och komma över hindret genom att sänka det bara lite grand. Små tips och råd samtidigt som hon har fullt sjå hjälpa sin egen dotter.
Banan sen klarade vi felfritt :love:
Jag är oändligt tacksam över att hon gav mej några minuter den dagen annars hade jag garanterat aldrig satt min fot på en hoppbana igen. Dessutom är det nog tyvärr den enda trevliga människa jag mött på en framhoppning :/
 
Sv: Goda gärningar

Jag har ju svårt att hålla tyst när nån är dum mot djur. På en agilitytävling var det en ung tjej med en dp som hon hade absolut nollkoll på och hon var så elak mot hunden så jag kunde inte hålla mig utan sa vad jag tyckte. Publiken bara stod och glodde och sa ingenting.

En gång när min kompis bett en person ta in hennes häst i boxen för att hovis skulle komma på kvällen och hästen skulle torkat innan dess. Nej då ska den här personen tvinga in hästen i spolspiltan vilket var dömt att misslyckas. Han gav ju upp till slut och då hade jag ringt ägaren (efter att jag förstått vems häst det var) och talat om vad som hänt så hon fick ta det med honom sen. När jag sa till elakingen var hans svar "hon ska lära sig". Vilket hon naturligtvis inte gjorde fter den behandlingen.

Jag ser nästan dagligen saker som jag inte gillar men jag kan ju inte hålla på och säga till jämt. Jag är väl bara känsligare än dom.
 
Sv: Goda gärningar

Var en häst som inte blev omskodd på hela sommaren, när jag såg att skorna hade slitits ner så pass att de vikts in under hovarna (!) erbjöd jag mig att sko av hästen själv. När jag hade tagit av en sko insåg ägaren (som f.ö. skor själv) hur långt det hade gått, och skodde av och verkade hästen. Ibland krävs det tydligen att någon utomstående rycker in för att man ska förstå hur tokig situationen är.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 337
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
986
Senast: jemeni
·
Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
437
Senast: KesoNeso
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 335
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp