Goda gärningar

Jussi

Trådstartare
Ja som överskriften lyder.

Såg en tråd som handlade om det värsta ni sätt när det gäller människors beteende till våra hästar. Tyckte det var många obehagliga läsningar . Därför ville jag starta en lite trevligare tråd som handlar om människor som vågat rycka in och sätta ner foten när folk beter sig illa.

Jag har en :)

När jag var på tävling för ett bra tag sen hjälpte jag till lite på framhoppningen.
Det kommer in en tjej på en väldigt vacker häst. När hon börjar trava ser jag att hästen är kraftigt halt på höger fram. Hojtar på henne och säger till henne. Hon tittar ner lite på hästens ben men rider dock vidare. Säger till henne igen men då ignorera hon mig , även hennes kille säger till henne tillslut, men hon hade tydligen bestämt sig att tävla den dagen. Jag går till domaren och säger till och hon ber ekipaget lämna tävlingsplatsen tvärt och hon får även en ordentligt men rättvis tillsägelse!!

Domaren hade säkert sätt att hästen varit halt när hon kommit in på banan men tyckte dock inte hon ens skulle rida fram som hästen gick.

Er tur:):)
 
Sv: Goda gärningar

En gång red jag min dåvarande hyrhäst på ridplanen, där var även en dam som longerade och två andra flickor som red. Då bestämde sig båda flickorna för att galoppera från ena änden på ridbanan till den andra. Som tur hörde damen detta och gav dem omedelbart en utskällning. Tack och lov för det, både hästen som longerades och min häst var rätt så känsliga, de skulle förmodligen ha blivit helt galna om två hästar skulle ha börjat racea ikapp.

En annan god gärning var när en bil kom emot när vi var ute och red med två hästar och föraren stängde helt av motorn på bilen tills vi hade passerat! Sådana tjänster är guldvärda!

Sedan har jag även sagt till en gång när en häst haltat vid ridning, ägaren blev faktiskt tacksam, hon hade inte upptäckt det förrän jag sa till. :)
Sade även till ägaren till en häst om hur hennes hovslagare hade behandlat den unga hästen (en sopkvast var involverad, slutade med att hovslagaren blev sparkad..), hon visste inte om det själv då hon aldrig var med då hästen skoddes.
Har även tillsammans med stallägarna tagit lite hand om en 21-årig häst som dumpats dit av sin ägare och inte blev omskött, jag ryktade och gosade med den (visade sig att den älskade att bli ompysslad) och städade dess hage efter vintern. Stallägarna gav mat (förstås) och mockade, och till sist när ägaren fortfarande inte hade hämtat sin häst, körde de den till ett stort sommarbete och släppte ut den, den hade bockgalopperat runt i hagen och varit helt överlycklig. :)
Ännu ett tillfälle var när en aggressiv hovslagare skodde vår häst. Vi tog inte honom i vanliga fall då han var så otrevlig mot hästarna, men nu var det akut och vi fick inte tag på någon annan. Hästen var skadad, och när den inte orkade stå på tre ben blev hovslagaren arg och sparkade honom i magen. Min mamma blev förbannad och hotade med något (kommer ej ihåg vad) om han rörde hästen igen. Resten av skoningen gick problemfritt. :grin:

Väldigt bra tråd det här, jag kommer på flera tillfällen där jag borde ha sagt till, men vågade inte...
 
Sv: Goda gärningar

På våren har vi bäldigt mycket crossar i skogen som unga kör. De kommer i full fart ibland när man hör dem.
Sen finns de vissa crossåkare som man hör gasar på i kurvor längre bort men när de ser häst så stannar de eller rullar sakta förbi. Lika tacksamt varje gång. Det är synd att man inte ser vem det är,man skulle vilja tacka dem personligen!!:bow:

Å såna som kommer gående med lösa hundar men när de ser häst så fångar de in dem, finns vissa som inte gör de....
 
Sv: Goda gärningar

På våren har vi bäldigt mycket crossar i skogen som unga kör. De kommer i full fart ibland när man hör dem.
Sen finns de vissa crossåkare som man hör gasar på i kurvor längre bort men när de ser häst så stannar de eller rullar sakta förbi. Lika tacksamt varje gång. Det är synd att man inte ser vem det är,man skulle vilja tacka dem personligen!!:bow:

Å såna som kommer gående med lösa hundar men när de ser häst så fångar de in dem, finns vissa som inte gör de....

Vi har också en del crossar som kör här. Dom har kommit på att vi har ett grustag här i närheten. Vissa av dom sakta ner , andra inte , tyvärr..!! Dom öåter ju inte lite heller :(.
 
Sv: Goda gärningar

En gång red jag min dåvarande hyrhäst på ridplanen, där var även en dam som longerade och två andra flickor som red. Då bestämde sig båda flickorna för att galoppera från ena änden på ridbanan till den andra. Som tur hörde damen detta och gav dem omedelbart en utskällning. Tack och lov för det, både hästen som longerades och min häst var rätt så känsliga, de skulle förmodligen ha blivit helt galna om två hästar skulle ha börjat racea ikapp.

En annan god gärning var när en bil kom emot när vi var ute och red med två hästar och föraren stängde helt av motorn på bilen tills vi hade passerat! Sådana tjänster är guldvärda!

Sedan har jag även sagt till en gång när en häst haltat vid ridning, ägaren blev faktiskt tacksam, hon hade inte upptäckt det förrän jag sa till. :)
Sade även till ägaren till en häst om hur hennes hovslagare hade behandlat den unga hästen (en sopkvast var involverad, slutade med att hovslagaren blev sparkad..), hon visste inte om det själv då hon aldrig var med då hästen skoddes.
Har även tillsammans med stallägarna tagit lite hand om en 21-årig häst som dumpats dit av sin ägare och inte blev omskött, jag ryktade och gosade med den (visade sig att den älskade att bli ompysslad) och städade dess hage efter vintern. Stallägarna gav mat (förstås) och mockade, och till sist när ägaren fortfarande inte hade hämtat sin häst, körde de den till ett stort sommarbete och släppte ut den, den hade bockgalopperat runt i hagen och varit helt överlycklig. :)
Ännu ett tillfälle var när en aggressiv hovslagare skodde vår häst. Vi tog inte honom i vanliga fall då han var så otrevlig mot hästarna, men nu var det akut och vi fick inte tag på någon annan. Hästen var skadad, och när den inte orkade stå på tre ben blev hovslagaren arg och sparkade honom i magen. Min mamma blev förbannad och hotade med något (kommer ej ihåg vad) om han rörde hästen igen. Resten av skoningen gick problemfritt. :grin:

Väldigt bra tråd det här, jag kommer på flera tillfällen där jag borde ha sagt till, men vågade inte...

Undra vad dom flickorna tänkte på..:confused:
Ja verkligen. mina reagerar inte så mycket på trafik överhuvudtaget dock brukar de flesta sakta in något när det sker ett möte. Det enda min ena kan reagera på är när bilister kommer i hög hastighet bakifrån. Händer då och då kan dom kommer i full fart och saktar ej ner, tyvärr..!!
Idioter till hovslagare finns det gott om . Dock är jag alltid med när mina skos så jag har koll på läget. Nu har jag en superhovslagare..!!
 
Sv: Goda gärningar

Jag och en kompis red längs en skogsväg när det kom en stor sopbil. Vi var i höjd med ett sommarbete för kor. Föraren vägrade sakta ner och vi fick panik då vägen var så smal - men då hoppar plötsligt bonden ut genom staketet runt betet och ställer sig mitt i vägen en bit framför oss! :bow: Han tvingar orädd sopgubbarna att stanna och när de gör det ger han dem en ordentlig utskällning. Han hade liksom vi upplevt att de triggat oss och försökt skrämma våra hästar. :mad:

Minns att jag tyckte föraren och medåkaren var rätt unga. Vi red ner i skogen på andra sidan vägen och bonden höll i våra hästars tyglar när bilen åkte förbi. Oerhört tacksam för bondens hjäl.:rofl::D:laugh:
 
Sv: Goda gärningar

Hemskt att det är soppgubbar som höll på att ställa till det för er. Menar dom är ute och kör överrallt och måste ha träffat på andra ryttare innan.. Borde förstå hur man beter sig, tycker man..:(
 
Sv: Goda gärningar

Gud vilken snäll människa! :D

Kommer på många gånger man skulle sagt ifrån men var lite för ung för att tas på allvar så man vågade inte... Dock har jag varit en liten pain in the ass på en framridning en gång på en nationell(!) hopptävling. Jag är inte rolig som funktionär för jag ser allt och tvekar inte att kalla på domaren/överdomaren.

Finns en del bilister som stannat och stängt av bilen också så man kan rida förbi, tackar och ler stort varenda gång :)
 
Sv: Goda gärningar

kl

Ang bilförare så är de flesta FÖR snälla här. Jag hoppas de lär sig att "den där lilla gråa är bättre att köra förbi i normalfart innan den tröttnar" :p Men det är ju guld värt när det är riktigt stora maskiner som verkligen försöker "smyga" förbi en :bow: Min häst är van med att göra halt i kanten och vänta tills bilen kört förbi men saktar de då ner och krypkör 300 m innan de ens är framme så tar det tid. Bredare vägar man ser bra på kan jag mycket väl fortsätta trava vid möte/omkörning, speciellt om de inte saktar ner alls. Saktar de ner o verkar osäkra gör jag halt.

Men idyllen att göra halt vid varenda bil fick jag snabbt slopa. Man möter nog i snitt 1000 bilar mer här än i skogen där vi bodde innan :p
 
Sv: Goda gärningar

Vi har också en del crossar som kör här. Dom har kommit på att vi har ett grustag här i närheten. Vissa av dom sakta ner , andra inte , tyvärr..!! Dom öåter ju inte lite heller :(.

Äsch se det positivt istället! Då får ju du och hästen träna på att höra och möta crossar, skitbra ju!
 
Sv: Goda gärningar

Så är det här med, men jag vinkar glatt förbi dem. Även timmerbilar som åker här titt som tätt tar det superlugnt.
 
Sv: Goda gärningar

Äsch se det positivt istället! Då får ju du och hästen träna på att höra och möta crossar, skitbra ju!

Man får väl göra det:)

Dock inte så "skitbra" om dom ej visar respekten gentemot ryttaren, och även tvärt om då. Fast flesta fall har dom väl gjort det här:).
 
Sv: Goda gärningar

Man får väl göra det:)

Dock inte så "skitbra" om dom ej visar respekten gentemot ryttaren, och även tvärt om då. Fast flesta fall har dom väl gjort det här:).

Problemet med många icke hästmänniskor är att de vet inte hur man visar respekt mot häst och ryttare, de vet inte att hästar är flyktdjur, de kan inte läsa hästar som vi och förstå att det kan vara påväg att skita sig.
Men det går att lära hästar att det är normalt att det kommer crossar farandes nära och förbi.
 
Sv: Goda gärningar

Problemet med många icke hästmänniskor är att de vet inte hur man visar respekt mot häst och ryttare, de vet inte att hästar är flyktdjur, de kan inte läsa hästar som vi och förstå att det kan vara påväg att skita sig.
Men det går att lära hästar att det är normalt att det kommer crossar farandes nära och förbi.

Jag förstår vad du menar och visst kan det vara så. Men många som inte kan häst här i närområdet visar ändå (respekt) att man saktar ner och inte kör i full fart förbi. Samma sak gäller när man är ute och går med sin hund exempelvis och det kommer bilar, coss osv så saktar dom oftast ner något . Tycker bara det är brist på respekt om man som förare inte saktar ner överhuvudtaget.
 
Sv: Goda gärningar

Kanske off topic? Jag såg en kille strunta i att plocka upp sin hunds eftermäle på gångstigen mellan ridskolan och ett dagis, så jag ropade på honom att plocka upp bajset efter sig, så att inte föräldrar och barn ska behöva trampa i det. Hatar verkligen hundskitarna på våren.
 
Sv: Goda gärningar

Kanske off topic? Jag såg en kille strunta i att plocka upp sin hunds eftermäle på gångstigen mellan ridskolan och ett dagis, så jag ropade på honom att plocka upp bajset efter sig, så att inte föräldrar och barn ska behöva trampa i det. Hatar verkligen hundskitarna på våren.

Hur svårt kan det vara att plocka upp skiten :confused:
Bra gjort!!!!:bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Goda gärningar

Jag och en kompis var ute och red på medryttarhästarna.(Vi var väl ungefär 12 år). Plötsligt drar världens åskoväder in över oss. Vi befann oss på öppen mark och långt ifrån stallet. Innan vi hunnit fundera över var vi skulle ta skydd ser vi ett par vinka åt oss att komma. De hade ett litet stall, där vi fick komma in och vänta med hästarna tills åskovädret dragit förbi. :bow:

Jag är så tacksam för att de hjälpte oss :bow:, jag vet inte hur det hade slutat annars.

Efteråt fick vi höra att hästägaren hade kört runt i bilen och letat efter oss under hela åskovädret eftersom de visste att vi var ute och red!
 
Sv: Goda gärningar

Kl. Var en nyinflyttad häst i mitt förra stall som såg lite konstig ut, flemade och sträckte på halsen, jag höll ett öga på honom när jag pysslade med min. När det inte gick över ringde jag hans matte som jag aldrig hade träffat som sa att han kunde vara lite sådan, han fortsatte och började se riktigt upprörd ut. Pratade då med stallägaren som sa ngt om foderstrupsförstoppning och berättade vad man kunde göra men gjorde inget själv. Några andra i stallet visste också vad det rörde sig om men menade att ägaren skulle ju komma ut senare.. Ringde ägaren som sa att hon skulle åka ut direkt, jag erbjöd mig att promenera med honom. Stannade i drygt fyra timmar med telekontakt med hästägaren och vet. Veterinären vill först inte komma ut förrän ägaren tittat på honom men blev sedan övertalad att åka. Hästägaren fastnade på vägen som var avstängd pga bilolycka.. Jag blev helt nedstänkt av foderblandat slem som sprutade ur näsan på hästen och ömsom gick/longerade/masserade eller bara vakade över honom. Till slut anlände både hästägare och vet men de fick ändå åka in till klinik då hästen var så dålig. Hästägaren var väldigt tacksam över att någon hade tagit sig an honom och stannat i väntan på henne och vet.
 
Senast ändrad:
Sv: Goda gärningar

Jag och många runt omkring mig gör många goda gärningar för våra fyrbenta :).
Jag har sagt till överdomare många gånger, gått med hästar, plåstrat om hästar, åkt till klinik osv :)
Senaste var nu när en häst i stallet fick sån kraftig kolik att den inte ens kunde gå för bakbenen inte fungerade... Vi gissade först på korsförlamning. Men jag gick där samtidigt som jag försökte få tag på ägaren och hade vet. i telefon. Vart många timmar i stallet den kvällen. Men idag mår hästen bra :).

Senaste någon gjorde för mig var när hästen lyckades dra av sig skon så illa att han trampade in den i hoven. Hovis kom ut samma kväll och drog av och skodde om. Trotts att det var hans lediga kväll och han hade varit på sitt vanliga jobb på dagen.
Sen ringde han dagarna efter och kollade hur det gick.
Världens bästa hovslagare :heart
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 337
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
986
Senast: jemeni
·
Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
437
Senast: KesoNeso
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 335
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp