God hästhållning=hästarna inne?

Asa_S

Trådstartare
Jag vet, jag vet, detta är stött och blött i all oändlighet. Har bara en funderation. Får med jämna mellanrum höra att det sägs om oss att det är så dålig hästhållning på "min" ridklubb och när jag deltog i en kurs för tillresande instruktör kom detta upp (igen). Klubbhästarna går ut 8-9 på morgonen och tas in igen 14-15. De flesta står i spiltor och jag tycker nog att de skulle kunna vara ute längre, lektionerna börjar inte förrän vid 18-tiden. Nu fick jag emellertid intrycket att det inte var att utevistelsen var kort som var upphovet, utan att (de stackars) klubbhästarna är ute dessa tider oavsett väder (de har täcken vid dålig väderlek), samt att de släpps ut igen när de gått på dagen ex vis lördagar. Tydligen ska man, om hästen blivit svettig, låta hästen stå inne tills den torkat innan den släpps ut, vilket får till följd att om man är med på träning mellan 9 och 10, så får den hästen stå inne till nästa morgon på vintern, eftersom vinterpälsen gör att det tar väldigt lång tid för den att torka.
Naturligtvis menar jag inte att man ska släppa ut en varm och svettig häst i snöglopp eller regn, men för egen del tycker jag att det är såpass viktigt att hästen rör på sig efter träningen att jag lägger på svettäcke och övertäcke så att hästen kan torka under medan den är ute, och så släpper jag ut den igen om jag bedömer att väderleken tillåter det.
Är det detta som är trenden bland det utbildade hästfolket i Sverige idag, att det inte gör något om hästen inte kommer ut under en dag eller två? Trodde i min enfald att det bara var undantag, men nu börjar jag undra. Om vi ska förbättra vårt rykte på bekostnad av hästarnas välbefinnande, då får det vara.
Det märkligaste av allt var att jag fått intrycket av att klubbhästarna på instruktörens egen klubb också är ute oavsett väder, men kanske bara 4 timmar eftersom det är brist på hagar. De får ingen mat i hagen, vilket våra får. Jag har verkligen svårt att förstå vari vår dåliga hästhållning ligger. :confused: / Å
 
dela upp texten, de blir lättare att läsa.

Att ha hästarna ute exakt antal timmar e svårt att att säga-de e så olika från häst till häst...Dessutom det här att dom skulle röra sig så mycket i hagen...min står mest och äter...

Sen e de så olika från häst till häst..

Gammlingen vi har hon vill n redan efter ett par nu när de lite ruggigt,medans de andra två glatt e ute hela dagen...
Ponnyn jag hade innan var inte alls intresserad av att gå ut om de inte var strålande sol och varmt..

Jag skulle ALDRIG släppa ut en svettig häst i hagen iaf
 
Jag har oftast min ute från ca 8-16 varje dag.

Men efter jag har ridit släpper jag aldrig ut hästen svettig.

Under veckorna när jag rider själv blir det ju efter arbetstid så då är det inget bekymmer. Men på helgen när det oftast är ngn träning, då försöker jag få en tid så sent som möjligt. Går inte det så får han torka inne och sen släpper jag ut honom ngn timme när han är torr.
 
Varför klipper ni inte hästarna? Är lite tveksam till att släppa ut en blöt häst i vinterkylan, fast det beror förstås på hur pass blöt och vad man har för täcke. Är den bara lite fuktig kan man ju ha ett tjockt andastäcke på den.
 
"Min" häst går ute från 8 på morgonen till ca 9 på kvällen. Skulle gärna ha honom på lösdrift ifall det fanns någon sån här i närheten. Han är en kallblodstravare som går täckad både ute och inne. Blir han svettig efter en ridtur så skrittar jag honom tills han är torr. Är han hemskt svettig så skrittar jag honom någorlunda torr och sedan lägger jag på honom ett svettäcke i stallet. Men så fort han har torkat så får han komma ut i hagen igen.
 
dela upp texten, de blir lättare att läsa.

Men det är inte lättare att läsa om det är på korrekt svenska då eller!?!?
En del människor begriper jag mig inte på.
 
Hästarna mår bra av att komma ut ngn timme även om vädret är dåligt!! Men jag klipper mina hästar för att slippa sätta ut genomblöta hästar. Är det typ snöstorm ute så får dom komma in tidigare, då visar dom tydligt att det inte är kul att vara i hagen mera än ett par timmar.

Jag tycker det är bra att ridskolan har hästarna ute, specielt eftersom dom står på spilt!!
 
Vintertid så kan det ngn enstaka gång hända att mina hästar inte får gå ut i hagen efter en träning.
Om de blivit väldigt svettiga, och det är flera minus ute, eller regnar/snöar.
Men det är ju i snitt max en gång/månad.

Likaså om jag varit och tävlat och kommer hem sent på em. Är det inte högsommar då, så släpper jag inte ut hästen den dagen i hagen.

Dessutom släpper jag ALDRIG ut en blöt häst i hagen vintertid. Oavsett om den har täcke eller inte.
Så för att slippa ha dem inomhus hela dagen om de rids på morgonen, så har jag dem då klippta.
 
Vad jag förstår har du på både svettäcke och vanligt täcke när du släpper ut hästen? Det betyder att pälsen luftas, hålls varm under täcke nr. 2 samt torkar. Dessutom får han hö(?) vilket håller igång blodcirkulationen (hästar som tuggar under en längre stund på hö håller igång blodcirkulationen). På detta vis kommer hästen direkt ut utan att stå och stelna till, han hålls varm och får äta. Du skriver dessutom att du gör detta om vädret tillåter, ej regn eller snöglopp. Med ett ord: FÖREDÖMLIGT!
 
jag försöker se till att våra hästar är ute så mycket som möjligt. ibland rider jag på förmiddagen och visst blir hästen svettig, men då försöker jag fixa det så att han får stå uppbunden med en filt på sig och knapra på lite hö medan jag fixar någonting annat. det kanske tar en halvtimma eller nåt. sedan blir ändå hästen själv otålig. men då har han hunnit torka lite, så då lägger jag på honom täcke som andas så får han gå ut och torka där.
 
jodå, jag hade diskutionen igår.. Jag vill ha min häst ute så länge som möjligt, oavsätt väder. Det gör inget om det regnar eller så, hon överlever (har dessutom BRA täcke). Men de andra i stallet tycker gott att hästarna kan gå in vid minsta lilla regn i stort sett :crazy: Då kan hästarna komma in tom innan 15 (de går ut kl 10!!). Hjälp.. jag vill egentligen ha min häst ute 7-20 eller liknande (men det går inte att få allt, för i övrigt är stallet jättebra. De ställena runtomkring har andra brister istället).
I höstas har de gått ute 10-17, det har jag tyckt varit acceptabelt, men ändå för lite.
 
Rätt uppfattat. Väntar dock, precis som andra här inne, en stund innan något täcke alls kommer på, så att eftersvettningen har lagt sig (har egentligen ingen grund för detta, men så funkar jag själv iallafall) så att inte täckena blir blötare än nödvändigt. Eftersom hästen alltid lägger sig och rullar grundligt i snön så fort hon kommer ut, drar jag slutsatsen att hon inte känner sig för kall iallafall...

Har kallstall, så därför vill jag inte klippa hästen. Ser inte heller någon anledning med nuvarande träningsdos eftersom hon mår bra med det system jag har. Kallblodstravaren har varit klippt de vintrar jag haft ambitioner, nu går han så sällan att det inte är lönt.

Då mår jag betydligt sämre när hästen ska åka transport hem från träning kalla vinterkvällar när den har svettats och kanske är duschad, oavsett hur täckad den är. Då skulle jag verkligen vilja ha ett täcke som täcker hela huvudet och alltihop. Blir det oftare än idag så får det nog bli så. / Å
 
Vi har våra ute så mycket det går beroende på väderlek och om det är ljust eller inte ute...
Dvs på vinter är de ute så länge det finns ljus. Min häst måste vara ute så mycket som möjligt för om han har stått inne en dag pga tex. snöstorm så kan han inte gå dagen efter för att han blir så himla stel...
Detta gäller våra andra hästar oxå mer eller mindre... Kan beropå att de är lite äldre iof 15, 16 och 17 men den fjärde är bara 7 så det kan inte bero på åldern helt och hållet...
 
Min ponny går på lösdrift så det skulle inte vara en katastrof om hon fick stå på box en dag eller två. Men OM hon bara fick vara ute ett par timmar om dagen så skulle de vara heliga och INTE störas om det inte vore ngt väldigt viktigt.

Vill ha hästarna ute så mkt det bara går. Ordentliga täcken eller vind-/regnskydd om det behövs.
 
Förr om åren har mina hästar varit inne vintertid under den tid som jag själv sov (22-06). När jag kom på morgonen så var de irriterade och mycket måna att få komma UUUUT. I år har jag börjat tillämpa att de bara är inne några timmar på kvällen i stället så att de kan få ligga ner på torrt spån en stund, sedan är de ute resten av dygnet, utan täcke i alla väder. Dock med tillgång till att gå in under tak när de vill. Gott om mat och frihet att vandra på äng och i skog.
Så glada och harmoniska hästar som jag har i år har jag aldrig haft.
Hästens box kan liknas vid din säng, som om du själv skulle tvingas att vara i den från klockan 14 på eftermiddagen till 8 morgonen därpå. Dessutom får man även tänka på att hästar inte sover som människor dvs 8 timmar. Utan de slumrar lite då och då en kort stund för att sedan vakna och vandra runt och äta en stund. De har alltså inte alls en sådan dygnsrytm som vi har. Så de åtta timmarna i sin säng, samtidigt som jag var i min säng, var min egen dumhet att tro att hästar behöver vad jag behöver, ett ombonat trångt bo att vila i, när de vilar bäst med ett öga över vidderna. En häst i frihet går aldrig in på ett trångt och "ombonat" ställe.
 
:rofl: Ponnyn säger att hon är en VILDhäst och sover i leran utanför ladan.

Men inte alltid, snusar i ladan med de andra tre ibland, då är hon tam :D
 
Normalt sett släpps min häst alltid ut igen efter träning. Vi har 15-20 minuters skrittväg från paddocken, vintertid är hon ordentligt täckad när vi går hem, så hon är torr när vi är tillbaka. Hon har vintertäcke som andas, är det rejält kallt eller mycket blåst sätter jag dessutom på halstäcke på det. Dessutom hö + vatten i hagen.

Idag fick hon dock stå inne, vi kom tillbaka till stallet 19 och intag är 21, så det blev två timmar extra. Anledningen till det var att det spöregnar (underkylt regn) samt blåser och har gjort så hela dagen. Så hon fick stanna inne med en extra stor hö-hög.
 
Tycker att det är en väldigt konstig hästhållningskultur som smyger sig på oss.

I mitt nya stall har ALLA hästar tjocka vintertäcken dygnet runt sedan någon vecka tillbaka oavsett om de är klippta eller ej, även ridskolans. Stallet är inte särkskilt kallt men inte jättevarmt heller. Hästarna har minimala hagar (jag har tjatat åt mig en större ;)) och går ute från 8-14.30, och ändå väljer flera att få in sina hästar redan 11.30. Motiveringen är tydligen att man i tyskland och england har sådan hästhållning och att de ligger före oss i dressyren, så hästarna tar ingen skada..... Bra hästar ska kunna kanalisera energin till träningen. Regn tål de inte heller förstås.

Jag gav mig inte ens in i debatten, vi hade så olika utgångspunkter.... Vill ha min häst ute från 8 tills jag själv kommer vid 18 om det inte är jätteäckligt väder med nederbörd och blåst, men han blir så orolig av att gå själv och jag är rädd att han rymmer tyvärr :(
 
min häst var jätteorolig första dagen hon blev lämnad själv i hagen, men väldigt väldigt snart så accepterade hon det, och nu är det inga problem!
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 593
Senast: mackan
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 920
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp