Gnisslar tänder, vad gör jag?

Z

Zeena

Min 2-åring har börjat gnissla tänder, eller det har bara hänt en gång men oroar mig ändå.
Vi var ute på promenad med träns. Har träns utan nosgrimma/remont.
Han var lite uppspelt igår och gick då och gnisslade tänder och höll på mkt med bettet. Efter en 20 minuter när han började bli lite trött slutade han.
Vad kan jag göra?
Hjälper det att sätta på remontgimma?
Andra knep?
Är det vanligt att de gör så här, unghästarna?

/Pernilla

Sv: Gnisslar tänder, vad gör jag?

Hej!
Vet inte hur vanligt det är att unghästar gnisslar tänder, men min 12-åriga dam gör det och har gjort sedan iaf 4 års ålder(innan vet ej).
Hon gör det när hon blir uppspelt/tycker nåt är jätteroligt när jag rider eller tömkör. Hon är kollad regelbundet i munnen, och har inga problem där så veterinären är övertygad om att det är en ful ovana (hon kollas regelbundet av en veterinärkiropraktor också, och har inga spänningar i kroppen).
Han tror som sagt att det är en "ful ovana", och eftersom det sitter i psyket så är det svårt att jobba bort....

Det som funkar bäst för mig är att rida utan nosgrimma, och allra minst gnisslar hon när jag rider med sidepull....
Kanske inte gillar bettet? :cool:

Har inga tips att ge dig, ville bara berätta att du inte är ensam :D

Men är hästen kollad i munnen, så att det inte är pga obehag han gör det?

Jag skulle ha tagit ut en hästtandläkare/bra veterinär innan jag funderade över "korrigerande" nosgrimmor/bett. Det händer mkt i munnen på unghästar, och de bör kollas regelbundet.
MVH Asmodeus

Som sagt, ta ut en bra hästtandläkare och kolla upp munnen, det kan behövas åtgärdas något, är det inga fel i munnen, prova ett annat bett, men fungerar inte det heller är det bara att stänga öronen. En del hästar lägger sig till med denna ovana när de är lite "peppade" vilket är väldigt störande för ryttare eller kusken som kör hästen framför, men inget som stör hästen.

Prova med massage på tuggmusklerna. Kan vara så att hästen är spänd antingen till "naturen" eller kanske i samband med tandväxling. Tycker oxå att du bör be någon duktig titta igenom munnen så att allt står rätt till där inne.

Mitt 12 åriga sto gör också så, men tror att hon har slutat nu då vi tog ut en hästtandläkare som slipade ner lite hakar hon hade på tänderna. Hästtandläkaren sa också att jag skulle byta till siliconbett på henne. Så kanske är det samma sak för dig, att hästens tänder behöver kollas över och att bettet inte riktigt är rätt för hästen.

Värt att kolla upp i alla fall o berätta för hästtandläkaren hur hästen gör! Lycka till!

Min 10 åriga valack gnisslar tänder när han blir nervös eller arg (tex när min jobbiga 1 åring följer efter honom i hagen som en svans) Har kollat tänderna fleeera gånger, både av sk. hästtandläkare (som även är veterinär) och av vår vanliga veterinär. Och det finns ingenting att anmärka på. Därimot så brukar han bli lite spänd i underläppen, så han får dagligen massage där, och det är såååå skönt :D
Hans gnisslande är en ovana. Men man innan man stämplar det som en sådan bör man nog kolla tänderna ordenligt, och om dom gör det vid ridning även kolla bettet, alt. prova bettlöst och se om det försvinner då.

Irritation tycker jag är orsaken. Sen på vad får man i så fall fundera ut. På ryttaren kanske, händerna, bettet, andra hästar, mm. Men irritation över något är orsaken.
Det är ingen "ovana" utan brukar upphöra när orsaken till irritationen är borta. Under ridning kan ryttaren vara irritationsmomentet, framförallt händerna. En häst som går och gnisslar tänder är inte nöjd och avslappnad vid ridning.

minimi skrev:
Irritation tycker jag är orsaken. Sen på vad får man i så fall fundera ut. På ryttaren kanske, händerna, bettet, andra hästar, mm. Men irritation över något är orsaken.
Det är ingen "ovana" utan brukar upphöra när orsaken till irritationen är borta. Under ridning kan ryttaren vara irritationsmomentet, framförallt händerna. En häst som går och gnisslar tänder är inte nöjd och avslappnad vid ridning.

Jag håller med dig. Det kan vara en sadel som ligger illa, en ryttare som inte sitter still med händerna, en skänkel som bankar, eller en skada eller överansträngda muskler. Men irritation skulle jag också gissa på.

Vi hade en fölunge som gnisslade tänder i somras och fick lite diarre, tog ut veterinären som konstaterade magsår. Fölungar som gnisslar tänder har magsår, så någon större undersökning på henne behövdes inte. Hon fick medicin för magsåret och hon slutade gnissla och diarren försvann. Så kontakta din veterinär och låt undersöka din häst.

När mitt fjordsto 12 dagar efter hon fött sitt lilla föl fick mjölkkramp märkte vi detta först genom att hon var helt ihopsnörpt i mulen och gnisslade tänder,vet sa då att hästar som gnisslar tänder har enormt ont någonstans hon fick kalciumdropp av nått slag mulen blev mjuk och god igen på bara en halvtimma och hennes gnisslande försvann.
(hon har gnisslat tänder även efter detta och då alltid i samband med feber,som hon tyvärr får alldeles för ofta fick idag reda på att hennes vita blodkroppar verkligen inte är som de ska så nu ska jag väl äntligen få komma iväg med min lilla telning) Nej åter till tråden min häst gnisslar alltså tänder vid smärta.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 719
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar