Gnällig valp..

thelonelyone

Trådstartare
För en vecka sedan hämtade jag hem min nya valp (en aussie) och han gnäller KONSTAT. Det spelar ingen roll vad han gör så gnäller/skäller/ylar han. Och det håller på att driver mig till vansinne. Han är min tredje aussie-valp i livet och jag har aldrig varit med om maken till att vara gnällig.

Han gnäller när han är avgränsad till ett visst utrymme, han gnäller när han är utan för avgränsningen, han gnäller när vi är ute och krafsar samtidigt på mina ben. Det är inte något enstaka gnäll eller skall utan det är konstant förutom när han sover. Jag leker med honom, sysselsätter honom, försöker få honom att slappna av emellan åt, gosar med honom osv.

Jag försöker ignorera honom när han gör såhär (förutom när det är befogad och jag vet att han möjligen skulle behöva gå ut, få mat osv) och endast uppmärksamma honom när han blir tyst men som sagt så håller detta gnällande på att göra mig galen.

Tips för att få eländet att sluta??

För en vecka sedan hämtade jag hem min nya valp (en aussie) och han gnäller KONSTAT. Det spelar ingen roll vad han gör så gnäller/skäller/ylar han. Och det håller på att driver mig till vansinne. Han är min tredje aussie-valp i livet och jag har aldrig varit med om maken till att vara gnällig.

Han gnäller när han är avgränsad till ett visst utrymme, han gnäller när han är utan för avgränsningen, han gnäller när vi är ute och krafsar samtidigt på mina ben. Det är inte något enstaka gnäll eller skall utan det är konstant förutom när han sover. Jag leker med honom, sysselsätter honom, försöker få honom att slappna av emellan åt, gosar med honom osv.

Jag försöker ignorera honom när han gör såhär (förutom när det är befogad och jag vet att han möjligen skulle behöva gå ut, få mat osv) och endast uppmärksamma honom när han blir tyst men som sagt så håller detta gnällande på att göra mig galen.

Tips för att få eländet att sluta??

Grattis, du har fått din första valp som inte varit tillräckligt mogen att flytta från Mamma och syskonen. Inte mycket man kan göra utom vad du gör nu, förutom att ge honom massor av närhet (kroppskontakt, gärna i form av att ni ligger/sitter på golvet/en filt tillsammans och bara är) i någon vecka, tills han blir mer självständig.

Grattis, du har fått din första valp som inte varit tillräckligt mogen att flytta från Mamma och syskonen.

Hm.. Kan ju absolut ligga något i det så klart och det är inget jag har erfarenhet av tidigare.
Men väljer att göra ett tillägg till mitt inlägg.. Uppfödaren sa när jag hämtade honom att det är han som låter mest i kullen, han som gnäller och skäller mest redan från start.
Gör det någon skillnad i situationen?

Hm.. Kan ju absolut ligga något i det så klart och det är inget jag har erfarenhet av tidigare.
Men väljer att göra ett tillägg till mitt inlägg.. Uppfödaren sa när jag hämtade honom att det är han som låter mest i kullen, han som gnäller och skäller mest redan från start.
Gör det någon skillnad i situationen?

Spontant, vet du att han hör som han ska?

Funderade på precis samma som Migo med det tillägget du gjorde, han kan ha problem med syn/hörsel och därför extemt kontaktsökande för vägledning.
Gnyr han även när du tar upp honom i famnen för gosestund? Om så är fallet skulle jag nog göra en ordentlig veterinärundersökning för att utesluta smärta mm.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 276
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 470
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 655
Senast: cello
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 156
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar