Gnäller = pratar?

millen

Trådstartare
Hur mycket brukar hundar prata genom att gnälla? Min förra pojk var väldigt pratig, men inte just genom gnällande, men brukar hundar "gnälla"(göra gnälliga ljud?) även om inget behöver vara fel, bara liksom för att kommunicera? Jag har liksom alltid förknippat gnällande läten som att något fattas hunden. Det här är säkert ett jättedum fråga men jag tänker just för att det finns så många andra "pratljud" de kan göra :o

Hur mycket brukar hundar prata genom att gnälla? Min förra pojk var väldigt pratig, men inte just genom gnällande, men brukar hundar "gnälla"(göra gnälliga ljud?) även om inget behöver vara fel, bara liksom för att kommunicera? Jag har liksom alltid förknippat gnällande läten som att något fattas hunden. Det här är säkert ett jättedum fråga men jag tänker just för att det finns så många andra "pratljud" de kan göra :o

Vår Dalmatiner kan gnälla som pratljud. Han låter mycket och mest hela tiden. Lillen går mest runt och sjunger om han vill ha uppmärksamhet eller morrar. :meh:

Vår Dalmatiner kan gnälla som pratljud. Han låter mycket och mest hela tiden. Lillen går mest runt och sjunger om han vill ha uppmärksamhet eller morrar. :meh:
Ja min förra kunde också morra, men det var liksom glada morrningar. Men gammelgubben kan helt plötsligt gå runt och gnälla eller ligga och leka med sin leksak och ge ifrån sig några gnälljud så jag började fundera på om han ville nånting eller bara pratade lite :confused::p

Vår piper mycket och ofta för att "prata" skäller dock oerhört sällan.
Här pips det mest när han hör nått utanför, får syn på nått spännande, när vi är tråkiga, när han vill hitta på nått roligt. Tja han är en pratsam hund helt enkelt.

Min finska lapphundsvalp "pratar" väldigt mycket. Det är inte bara gnäll som när han är frustrerad, utan också kommentarer till det som sker (-Oj, en fågel!), när han leker, när han funderar osv. Han låter då ungefär som en porcupine (piggsvin?):

Min finska lapphundsvalp "pratar" väldigt mycket. Det är inte bara gnäll som när han är frustrerad, utan också kommentarer till det som sker (-Oj, en fågel!), när han leker, när han funderar osv. Han låter då ungefär som en porcupine (piggsvin?):

Haha! :D
Det är ungefär så han kan låta :)

Gimli har en leksak så han gnäller över när han har den, fast det låter som ett väldigt besvärat gnäll... Jag brukar inte låta honom ha den faktiskt.
Neo kan låta mer som piggsvinet när han vill busa fast Gimli inte vill det... Gulligt låter det iaf :)

(just vad gäller piggsvinet undrar jag om den inte egentligen låter sådär för att den vill vara ifred med sitt goda? den sa ju inget förrän hon tryckte upp kameran nära..)

Vår gammeltik har ett stort vokabulär. Det är allt i från mysknorr, trivselmorr, busgny till glädjepip. Och hon låter lika mycket om inte mer när hon sover. En av hennes döttrar är lika dan. Den andra är typ stum.

Om min hund är vaken och vi inte är i full gång med att leka/promenera så kan man räkna med att han "pratar" (kvittrar, är nog det ordet som bäst beskriver lätet). Men å andra sidan har han ett tydligt syfte med att göra som han gör, och det är att han vill ha uppmärksamhet, helst varje vaken minut varje dag. :)

Min hund är också en liten snackpåse. Oftast är det något hon vill, tex. leka eller bara uppmärksamhet. När hon är väldigt glad kommer gnällandet också eller kvittrande skulle jag nog också bekriva det som. Brukar fakstiskt kalla henne min lilla sångfågel. Skäller gör hon dock knappt men busmorra gör hon. Ibland när hon sover så smaskar hon också hihi. :)

Min är pratsam och väldigt dramatisk. Piper över det mesta. Främst om hon har tråkigt, vill ha en leksak, vill att jag ska kasta hennes leksak. Eller om hon vill ut.

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Nota
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka