Gnager på stolpe i hagen..

Nougat

Trådstartare
Hejsan!.
Mitt sto går i en ganska stor vårhage/sommarhage med helt ok bete, men ändå kan ibland när jag ska hämta henne stå och gnaga på trästolpen (som är själva stolpen med tråden då) och nu undrar jag varför hon gnager på den?, ska vi lägga på något medel så hon inte gnager mera?, kan hon må dåligt av trät från stolpen?.

Tacksam för svar! :laugh:

Sv: Gnager på stolpe i hagen..

Mina gnager också ibland, fast mest på vintern, dock. Jag brukar stryka på "Crib-halt" Funkar super. Man ska se till att inte få det på sina egna fingrar (och i munnen) för det smakar verkligen pyton:d

Släng in något slyträd så kanske hon låter bli stolpen, när våra började gnaga på stolpen fick de annat som ganske var mer välsmakande :D

kan hon må dåligt av trät från stolpen?
Om det är impregnerade stolpar så kan det vara lite risker med att hon äter på den. Men det beror också lite på vilken typ/klass av impregniring och ålder som stolparna har.

Våra hästar gnager också ibland.. vi har på tjära på stolparna och det har funkat jätte bra :)
byggde om en hage för några veckor sen och vi "målade" hela dem nya stolparna med tjära, för att hästarna skulle låta bli våra nya, fina stolpar. Det funkar jätte bra!

Har du provat att ge aspbarkspellets? Många hästar börjar gnaga på träd och stolpar om de har för lite fibrer i foderstaten eller på betet. Funkade jättebra med en arabåring som gnagde sönder stolpar hela förra sommarn men sen fick aspbarkspelletsen och då slutade:laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 616
Senast: Shaggy
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 686
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 811
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: Daydreamer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022