Gnager mycket på gallret!

HannaAberg

Trådstartare
Jag har en guldhamsterhona som är 1 år gammal. Hon har en stor gallerbur med tunnlar och olika saker att leka med och klättra på. Hon får komma ut och springa i ett hamstersäkert rum rätt ofta, hon brukar också få springa i en boll och klättra i trappan(bra tips för stora hamstrar som gillar att klättra, men man måste lära dem först genom att lyfta upp dem lite vid varje trappsteg). Men ändå så gnager hon väldigt mycket på gallret på buren. Eftersom hennes bur står i mitt sovrum så anser jag det väldigt störande att hon gnager högt och ljudligt på gallret när jag försöker sova. Hon har även en tuggleksak i trä i buren som hon också gnager och vässar tänderna på. Så nu till min fråga, varför gnager hon så mycket? Understimulans? Vässa tänderna? Har ni haft samma problem?

Sv: Gnager mycket på gallret!

det kan ha att göra med saltet, har den något salt att slicka på? nu vet inte jag vad gallret är gjort av, men med tiden kan gallret börja brytas ner och tappa ämnen som kan utgöra en viss salt-smak. det har jag känt med gamla bestick, det smakar nästan som pengar! blääe. men gnagare/kaniner verkar gilla det.
sen kan du ju byta ut gallret om det är möjligt, till ett med mindre hålor i, avstånd, så den inte kan få grepp med tänderna! :) men då finns väll risken att den börjar kraffsa istället och störa på så vis! har du provat att flytta på buren? det kan ju vara så att buren står på fel plats enligt fröken i buren, hon kanske saknar utsikt, hon kanske vill vara mer i centurm och se vad som försigår i resten av bostaden?? :angel: :)

Mycket intressanta förslag du har! :) Hon har en saltsten men jag har nästan aldrig sett henne slicka på den. Jag skulle kunna prova att flytta buren mer centralt i huset.

Går du fram till buren och/eller pratar med henne när hon gnager? Jag har en chinchilla som tidigare kom på att hon fick uppmärksamhet när hon gnagde på gallret, lite som en häst som skrapar på gången för att få en reaktion. Så fort jag började totalignorera henne slutade hon gnaga på någon dag.

Annars skulle min första gissning vara understimulans eller stress. Byter du ut leksakerna i buren något?

Har den nått som den kan gnaga sönder? Skickade in tomma toarullar som uppskattades som tuggi tugg ^^

Jag brukar "knacka" lite på buren där hon gnager för att få henne att sluta eftersom hon alltid gnager när jag ska sova. -.-'' Glömde förresten att tillägga att hon oftast hänger i hörnet av taket när hon gnager, hon ganger alltså på gallertaket. Ja, jag brukar byta ut leksakerna då och då, dock så påminner det mig att det var ett tag sen sist. Ska byta och möblera om ikväll! :)
Tomma toarullar? Är det farligt om dem skulle få i sig?

jag har tomma rullar till mina kaniner. dvs bara den bruna pappen i mitten. skulle hon få i sig lite grann så gör det nog inte så mycket! bara hon inte tuggar i sig 3 st hela rullar! men det är ju inte sten, så det kommer nog ut igen! :)

Toarullar öht är bästa stimulansen du kan ge en hamster. Det är till skillnad från t ex hö och hamstervadd helt ofarligt, jag skulle hellre vilja att hamstern gnagde på toarullar än de där förfärliga plastinredningarna som säljs till hamstrar. Toapappret kan man riva av några decimeter och slänga in lite hipp som happ så får de dra runt och bädda med det, dessutom blir det nästan som grävmaterial. Rullen kan användas som tunnel och tuggleksak, om hamstern är duktig på att riva sönder den kan den användas som bäddmaterial den också. Beroende på burstorleken kan man till och med testa att ställa in en hel eller halvanvänd rulle och se hur hamstern reagerar.
Sen mitt vanliga tips när det gäller hamstrar: skippa matskålen om du har en sån och strö helt enkelt maten lite slumpmässigt i buren så får hamstern springa runt och samla mat själv. Man ska inte göra det för enkelt för sina djur...

Jag har lagt in en toarulle för några dagar sen som jag igårkväll såg hamstern leka med, så det funkar ju som simulans. Jag ska även riva sönder några och lägga in fler som du föreslog. Tack! :) Jo maten brukar jag oftast strö ut och det tycker hamstern är jättekul, hon springer runt som en tok och hamstrar allt hon hittar och gömmer sedan maten i ett hörn där hon nog tror att ingen ser den, fast den oftast är fullt synlig. ;) Dem är ju för söta!

Jag minns att min guldhamster fick sån fixidé också, han gnagde så han fick sår ovanför nosen. När han väl börjat var det stört omöjligt att få honom att sluta, så vi bytte helt enkelt ut buren till en sån i helplast med galler enbart i taket. (först ett akvarium, men sen fick jag en maxiduna i julklapp av mamsen :love:)

Vi hade inga sådana problem med våra andra hamstrar (jag och en kompis hade guldhamstrar samtidigt och födde upp i mindre skala), men just lilla Egon lärde sig detta. Dock fick han nästan hela sista året vara lös hela tiden, använde enbart buren för mat och dryck, det lilla charmtrollet :love:

Det låter som om ni hade större problem med ett ständigt gnagande än jag, min Misa får inga sår på nosen och efter ett tag får man henne att sluta men det är inte så lätt dock. Berätta mer om hur du hade honom lös det sista året! :) Tack!

Jaa, detta var när jag var runt 13 år och enbart hade "mitt rum", men jag lät helt enkelt buren stå öppen så han kunde komma och gå som han ville, golvet var hamstersäkrat från sladdar och sånt som kunde vara farligt, och rediga skyltar satt på dörren att Egon var lös så ingen smällde upp dörren/lämnade den öppen. Det enda jag fick städa emellanåt var små bajskluttar i hörnet bakom teven, haha, kära nån..

Han sov till och med i sängen med mig ibland! :love: Men hade ett hörne där han boat med strumpor och annat gosigt han hittade på golvet :angel:

Han blev närmare tre och ett halvt år, var otroligt tam (tillochmed min lilla mamma kunde hämta honom och gosa "i smyg") och blev otroligt saknad när han till slut somnade in.

Åh så mysigt att han sov med dig i sängen! :love: Vad roligt att läsa om detta. Visst är det sorgligt när de små djuren till slut somnar in? Men det verkar som om Egon fick leva ett långt och spännande liv i ditt sovrum! :)

Liknande trådar

Däggdjur Bakgrund: 2 hanar nu 3 år flyttade hit i somras som sällskap åt vår nu 2 åriga hane,eftersom han gått ensam sedan vi tog över honom i...
Svar
5
· Visningar
1 581
Senast: oz_joj
·
Övr. Hund Mina svärföräldrar har en liten dvärgpudel.. en fruktansvärt otrevlig hund, som de inte har pli på för fem öre. Jag fattar verkligen att...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 018
Senast: Apollo 13
·
T
Däggdjur Hej! jag har en guldhamsterhane född v.42 förra året. han är köpt i djuraffär. Ända sedan jag skaffade honom har han varit totalt...
Svar
7
· Visningar
4 495
Senast: Modig_Korn
·
Däggdjur Jag funderar på att skaffa hamster men har ingen erfarenhet av sånna typer av djur. Har bara haft katt och häst och dom är lite större...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka