gnagande marsvin

lizan

Trådstartare
Moderator
ja det är väl kanske inte så konstigt att marsvin gnager om dom ändå räknades som gnagare. men min lilla Glenn gnager på ALLT i buren!

Aldrig på något annat, inte när han är ute på upptäcksfärd eller sitter i knät eller så, men hela dagarna gnager han!

Han gnager på burgallret, han gnager på huset, han gnager på matskålen...

Dom har öppet i buren hela dagarna så dom kan gå ut i "hagen".
Dom har fri tillgång på hö och dessutom lite halm.
Dom har oftast pellets och får lite olika grönsaker varje dag.

Han gnager alltså inte i brist på mat, matskålen gnagde han tex på alldeles nyss, trots att det ligger lite mat kvar där.

Vad ska man göra?
kvistar o grenar kanske?
eller?

Sv: gnagande marsvin

Min Hugo brukar också gnaga på alla saker lite då och då, det är
speciellt roligt när han försöker äta matskålen :rofl:

Men testa att sätta in en stor pinne så kanske han gnagar på den
istället... tyvärr vet jag inte om det funkar så bra eftersom jag inte kan
ha pinnar i min bur eftersom mitt ena marsvin är rädd för dom o_O

Mitt marsvin, Kotten :p hon gnager också på ALLT kedjorna till hängmattan, huset, höhäcken (den kan hon även hoppa upp i och kravlar runt i :crazy: ) när hon är i famnen så är det kul att testa bita på dragkedjor, min ring osv. Hon och Kompis har också halm, hö, en gnagarpinne, mat och grönsaker men det e roligare att gnaga på allt annat tydligen :D

Hur gammal är han?

Kotten är 8 veckor tror jag så jag tror det kanske är lite upptäcksfärd eller nåt :D

Kvistar & grenar är super!
Mina marsvin brukar gnaga mest för att de är uttråkade, stressade eller irriterade/vill nått, så sysselsättning och mer att pilla med...

fast man tycker ju att han har massor att göra om han bara vill! :p

förstår att buren kan bli lite tråkig ibland, men det är sällan han hoppar ur buren självmant men utanför finns det ju massor med nytt o han tycker det är skoj när han väl är ute en stund (dvs när storebror är ute), tar jag ut honom så hoppar han ju bara in igen... :p

men får väl gå ut i skogen o plocka med mig lite pinnar!
funkar gran? det luktar ju så gott när det gnags på! :love: :D

min är också ungefär 8 veckor, o den äldre som är dryga året gnager inte alls.. så man kan ju hoppas att det är en ungdomsgrej! :D

det enda han gnagt på (eller försökt då) när han vart utanför buren är min piercing i läppen.. :D :love:

Lite utav bebisbeteende men samtidigt så finns det vissa saker som inte ens vuxna står emot. Däremot gnager dom inte i sönder i samma takt som gnagare gör.
Mjuk plast är oemotståndligt att tugga på, noppriga tröjor eller handdukar måste man bara ta tag i med tänderna och dra i, knappar och dragkedjor är också oemotståndliga dom måste bara testas om dom är ätbara. Kartonger är jättekul att gnaga i sönder allt eftersom. Toarullar är inte lika roliga och inte heller äggkartonger. Min kanin tycker däremot om båda som går att ta tag i och kasta upp i luften.
Galler är till för att gnagas på för då kommer maten fortare....det är i alla fall vad mina marsvin tror :D
Det mesta man sätter in i buren testas med tänder och mun för att se om det kanske är ätbart och det spelar ingen roll hur mycket pinnar dom har för det skall göras i alla fall.
Pinnar gnager dom inte så mycket på om dom inte är berikade av blad. När dom är berikade med blad är dom jättepoppis.

Mjuk plast är oemotståndligt att tugga på, noppriga tröjor eller handdukar måste man bara ta tag i med tänderna och dra i, knappar och dragkedjor är också oemotståndliga dom måste bara testas om dom är ätbara. Kartonger är jättekul att gnaga i sönder allt eftersom. Toarullar är inte lika roliga och inte heller äggkartonger. Min kanin tycker däremot om båda som går att ta tag i och kasta upp i luften.
Galler är till för att gnagas på för då kommer maten fortare....det är i alla fall vad mina marsvin tror :D

fast han tuggar aldrig på tröjor, handdukar, eller något när han är i knät (han biter tag ibland om man ska klippa klor eller så, men aldrig annars).
inte heller gnager han ju på något när han är utanför buren (eller jo, innan han hade förstått hur man kom in i buren igen gnagde han på gallret för att se om det fungerade).
o han gnager ju på allt även fast det finns mat, så det är ju inte för att maten kommer fortare då heller...

men jag tror som såhär.

min lilla Glenn har damp! :D :love:

Du kan försöka att ge honom grenar från äppelträd eller sånna där "godis" stänger som finns i djuraffärer. Det är ganska svårt kan jag tro , för mina marsvin gör inte de så vet inte rikigt vad man kan göra:(

Om marsvinet gnager på sakerna i buren så beror det ofta på att de är uttråkade. Men så som det verkar på din beskrivning så verkar hn ha det bra... Om han är själv kanske han behöver en marsvinskompis. Har du fler marsvin eller bara ett?

jag har såklart två! :)

är i usa på semester o här har dom lite större utbud så jag tänkte se om det finns några roliga "leksaker" till dom... fast dom verkar ju bara intresserade av sin mat (förutom när dom är på upptäcksfärd) så frågan är vad det skulle vara! :p

Mina har ett bit avsågat rör, det älskar dem att springa igenom! Det är väl i stort sett det enda de tycker är roligt i leksaksväg, förutom att tugga i sig big packlådor som har hamnat på golvet. :p

jo det finns ju massor med såna rörsystem, funderade på något sådant faktiskt! :D

finns även massa tuggsaker, som ska vara helt ok för dom att tugga på och även smaka lite bra.. funderar på det också... men vet inte om jag litar på att dom är ofarliga! :eek: :D

jo fast jag tycker det är svårt att hitta saker som verkar färskt på vintern. :eek:

eller förutom typ gran...

Liknande trådar

Däggdjur Bakgrund: 2 hanar nu 3 år flyttade hit i somras som sällskap åt vår nu 2 åriga hane,eftersom han gått ensam sedan vi tog över honom i...
Svar
5
· Visningar
1 581
Senast: oz_joj
·
Däggdjur För tre-fyra månader sedan utökade jag min lilla deguflock med två 2-åriga honor som dittills haft tillgång till motionshjul under hela...
Svar
15
· Visningar
2 722
Senast: Riley
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 112
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar