Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är havre glutenfritt? I min familj gör vi som vanlig rabarbersmulpaj men med havre istället för vetemjöl. Det blir jättegott, men möjligen liite väl enkelt att bjuda på, beroende på vilka gästerna är.
Ja, bara havre, smör och socker. Sen kan man experimentera, men det är familjstandard. Med muscovadosocker kan det nog bli lite mer knäckigt?Jag brukar alltid ha lite vetemjöl i också - men bara havre funkar alltså? Vad har du i mer, bara smör o socker? Hade gärna gjort ett sånt lite knäckigare recept, brukar vara sirap i dem dock.
Allra enklast (om det inte måste vara paj)
Rabarber, råsocker och stötta kardemummakärnor som steks i smör så att det blir lagom mjukt - serveras med glass - helst poklaglass (tycker jag)
100g smör, 100g hackad mandel, 1ägg och 1dl sötning. Blanda och bred över ranarbern. In i ugnen!
Är havre glutenfritt?
Havregryn i sig är glutenfritt. Men vanliga havregryn har processats i samma anläggningar som vete och kan därför innehålla gluten. För att vara på den säkra sidan bör man köpa havregryn från den glutenfria hyllan. Dessa kan man ju använda som vanligt sedan om man vill.Har fått för mig att inte alla havregryn är glutenfria, men det kanske är fel?
Åh, tack för information. Då var det vad som avsågs med uttrycket "mjölfria havregryn" som jag såg i ett glutenfritt recept häromdagen. I övrigt är det alltså helt vanliga havregryn? Inte någon specialsort?Havregryn i sig är glutenfritt. Men vanliga havregryn har processats i samma anläggningar som vete och kan därför innehålla gluten. För att vara på den säkra sidan bör man köpa havregryn från den glutenfria hyllan. Dessa kan man ju använda som vanligt sedan om man vill.
Jag brukar göra en frusen rabarbertårta som är glutenfri. Du kan googla på det så hittar du recept, men det är marängbotten och sedan vaniljvisp och rabarberkompott ihopblandat, sen fryses den och så på med jordgubbar innan servering. Enkelt och duger gott att bjuda på!
Det låter iofs gott, men också som att man behöver ha så gott om plats i frysen att man får in en hel tårta? Det har inte jag, inte ens nära. Alla recept där det hela ska stå i kyl/frys går bort, kyl/frys är små och fulla.
Havre innehåller inte gluten så egentligen är det ju vanliga havregryn ja. Det är hanteringen det handlar om. Att havren inte kontaminerats av andra sädesslag som innehåller gluten.Åh, tack för information. Då var det vad som avsågs med uttrycket "mjölfria havregryn" som jag såg i ett glutenfritt recept häromdagen. I övrigt är det alltså helt vanliga havregryn? Inte någon specialsort?
Någon som har tips på ett bra recept på glutenfri smuldeg? Eller annat bra recept utan gluten med rabarber. Helst inte specialmjölmixer, utan t ex havre, mandelmjöl etc som man kan använda till annat sen.
Jag är rätt säker på att inget med gluten får odlas på samma åkrar på x år för att man verkligen ska få undan gammalt vete och sånt också. Kan ha läst det på något av glutenfria paketen.Havregryn i sig är glutenfritt. Men vanliga havregryn har processats i samma anläggningar som vete och kan därför innehålla gluten. För att vara på den säkra sidan bör man köpa havregryn från den glutenfria hyllan. Dessa kan man ju använda som vanligt sedan om man vill.
Sirap kan du ju använda men du får läsa innehållsförteckningen då vissa sorter kan innehålla gluten som jag förstått.Jag brukar alltid ha lite vetemjöl i också - men bara havre funkar alltså? Vad har du i mer, bara smör o socker? Hade gärna gjort ett sånt lite knäckigare recept, brukar vara sirap i dem dock.
Det behöver inte bli så tjusigt, en enkel barnfamiljsfika i trädgården bara.