Glukosamin!

Sv: Glukosamin!

Den glukosamin som TS hade länkhänvisning till i sitt allra första inlägg innehåller 100% glukosaminsulfat. Jag använder den varianten.

hur ser du att det är sulfat?? jag läser på tillverkarens hemsida men hittar inget om det där :/

Har inte provat detta. Köper själv emins och tycker det funkat toppen! Skulle nog försökt få ta på det istället, bra pris också..

Jag ger min häst Chondrogen EQ. Det innehåller förutom glukosaminfosfat även hyaluronsyra, kondroitinsulfat och mangansulfat i höga koncentrationer. Det är dyrt men jag tror det är det bästa (såklart).

Jag håller med dig. Är man ute efter ett effektivt medel mot ledinflammation (artros) bör man nog försöka med en produkt som innehåller glukosamin, kondroitin och hyaluronsyra, se t.ex.:

http://www.lakemedelsverket.se/uplo...srekommendationer/bakg_dok/bakgrundartros.pdf

Jag tror Biofarmabs innehåller "fel" sorts glukosamin. Dvs det som är svårast för hästar att tasupp via tarmen. Eftersom länkar inte är tillåtna här så citerar jag en känd svensk kliniks hemsida:

"Frågan är huruvida hästen kan absorbera glukosamin från tarmen. Det tycks vara stor skillnad mellan olika typer av glukosamin. Glukosaminhydroklorid (Glukosamin-HCl på burken) tycks mindre verksamt än glukosaminsulfat (glukosaminsulfat-KCl på burken). Dosen är också avgörande för en positiv effekt. Vi har funnit att till en normalstor häst 5 gram morgon och kväll av glukosaminsulfat är en dos som tycks förhindra uppkomsten av ledinflammation efter hårt arbete (förebyggande hälsovård). Redan uppkomna broskskador som ses vid ultraljudsundersökning tycks inte förbättras av glukosamintillförsel men blir å andra sidan inte heller förvärrade."

Det finns inga vetenskapliga undersökningar som visar att glukosaminsulfat skulle ha bättre klinisk effekt än glukosaminhydroklorid. Den som påstår något annat får ge en referens till en sådan undersökning.

Svavel behövs visserligen för att bl.a. bygga bindväv men det finns inga bevis för att hästar behöver annat svavel än det som finns i de svavelhaltiga aminosyrorna.

Beträffande MSM så har man gjort undersökningar som visat att MSM snabbt försvinner ur kroppen utan att någonting har kunnat påvisas bli kvar i kroppen:

http://pubs.acs.org/cgi-bin/abstract.cgi/jafcau/2007/55/i03/abs/jf0621469.html

Nyttan med MSM kan därför starkt ifrågasättas. Däremot tror jag det finns någon undersökning som tyder på att MSM skulle kunna ha en anti-inflammatorisk effekt.

Köper själv emins och tycker det funkat toppen! Skulle nog försökt få ta på det istället, bra pris också..

Men Emins innehåller mindre mängd glukosaminsulfat (85%) jämfört med t ex Clavers som innehåller 100%. Så det blir mindre prisvärt eftersom du måste ge större giva.

Men Emins innehåller mindre mängd glukosaminsulfat (85%) jämfört med t ex Clavers som innehåller 100%. Så det blir mindre prisvärt eftersom du måste ge större giva.

finns det fler än clavers som innehåller 100% glukosaminsulfat? :)

hur lång tid ska man räkna med innan man kan uppleva skillnad?

Svår fråga ...

Jag började ge min ena häst (halvblodssto, 18 år) glukosamin efter inrådan från veterinär i somras. Hästen hade fått knäleds- och hovledsinflammation i sitt ena framben, och vid röntgen konstaterades att hon börjat få små åldersrelaterade pålagringar i de inflammerade lederna. Hon behandlades, fick vila och blev sedan igångsatt igen. Nu är hon helt ok - jätteskönt!

Jag ger henne gluksoamin för att försöka hålla hennes leder så fräscha som möjligt med tanke på pålagringarna - alltså som en förebyggande behandling. Så därför kan jag inte svara på hur lång tid det tar innan man upplever någon skillnad. Kanske någon annan här har erfarenhet av det?

Vi använder Gluko/Max från ION-silver, inte till hästarna men till hundarna. Innehåller 100 % Glukosaminsulfat enligt innehållsförteckningen. Vi betalar c a 500 kr för 1 kg, billigare går att hitta på nätet men så tillkommer ju frakten på det.

På hundarna märks det oerhört stor skillnad. Vi har rottweilers, bägge har artros i armbågarna. Utan pulvret rasar de fullständigt. Tiken var utdömt i våras, vi bestämde oss för att ge det ett par veckor med hästdos glukosaminsulfat. Idag är hon ohalt och även om hon börjar komma till åren hänger hon med fint. Veterinären trodde knappt sina ögon när vi vaccinerade henne sist.

Hade vi haft problem hade jag absolut testat detta preparat också på hästarna.

Jag ger den dosen som står på förpackningen - lite mer än 10 g/dag. Rekommenderad giva är 10 g/dag till 500 kg häst o min väger ca 600 kg.

Senast jag köpte (Clavers) betalade jag 459 kr/kg.

Tack för svaret :)
Förresten.. Är det beroendeframkallande? Om man ger det i förebyggande syfte, kan man sluta utan problem senare?
/U

Ja, den som det visste ... Jag kommer nog inte att våga sluta i alla fall. Vill ju gärna att hästen ska hålla sig fräsch i många år till - så det blir några extra tusenlappar man får lägga på det. Men det är pållen värd :)

Ger Flexjoint till min gubbe. Köper direkt från England, blir billigare då.
Enda nackdelen att det antagligen smakar skit, så jag får lösa upp det i vatten och spruta i munnen i varje. Blandat i betforn går det ej i.

Ja, den som det visste ... Jag kommer nog inte att våga sluta i alla fall. Vill ju gärna att hästen ska hålla sig fräsch i många år till - så det blir några extra tusenlappar man får lägga på det. Men det är pållen värd :)

Ja, det känns som vissa saker får kosta och hellre spara in på annat. Jag har haft ögonen på klaver ett tag, verkar vara ett bra alternativ om man ser ekonomiskt.
Mitt sto är född 1999, har haft en hovledsinflammation 2005 som inte återkommit (byte av omständigheter: ägare/ryttare, tränare, hovslagare, underlag, inriktning, träningsupplägg etc..). Vad jag vet har hon inga problem med leder, hon får gurkmeja mer eller mindre konstant för att förebygga (1 msk/dag). Rids nästan dagligen, dressyrhäst med mycket uteridning. Är det överkurs att börja med det innan jag märker knackighet?
/U

jag ger min Trikem Vitamital glukosamin (tror jag det heter). ska nog testa ngt annat nästa gång jag köper, lutar åt att jag testar vitalhorse.

Liknande trådar

Utrustning Är det nån här som har provat det? http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300404&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC...
Svar
2
· Visningar
1 381
Senast: Neia
·
Utrustning Jag har kikat lite på denna: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=320719&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC sadel...
Svar
2
· Visningar
2 658
Utrustning Hej! Hittade ett par snygga skydd på hööks men bakskydden ser ut som senskydd, är inte duktig på det där med skydd då jag är...
Svar
3
· Visningar
1 153
Senast: Filippa99
·
Utrustning Letar efter en billig allround sadel (ren allround eller mot hopp) och hittade denna...
Svar
17
· Visningar
9 679
Senast: Adolfine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka