Glukosamin!

Sv: Glukosamin!

Jag har hört att sulfatet inte är det bästa utan det är kloriden som dessutom är dyrare. Man vet inte vad man skall tro, vilket är bäst egentligen?

Om du läser mitt inlägg #6 så ser du. Det är sulfatet man tros tas upp lättast via tarmen.

Jag tror inte det är gjort så mycket forskning på detta och tillsvidare håller jag mig till rent glucosamin som jag tror är mest prisvärt och har bäst effekt.

Ja men även om det är rent glukosamin i burken så är det ändå antingen i sulfatform eller i hydrokloridform.
Det brukar stå Glukosamin och sedan antingen HCI eller KCI.
Vad står det på din?

På min burk står det:
Show Horse Glucosamin 100
Glucosamin är ett ämne som bygger upp leder och ligament hos hästen.
Hård träning sliter mycket på just leder och ligament och därför är
det viktigt att tillföra ämnen som hjälper djuret att bygga upp dessa.
Bra leder är viktigt för att bibehålla prestationsförmågan.
Show Horse Glucosamin 100 är ren glucosamin utan tillsatser.
Detta medför mycket högt upptag samt låg dosering av produkten.
Innehåll:
Glucosamin 99,9 %
Dosering häst 600 kg:
3,5 gram per dag. ( 1 burk 800 g räcker i ca 230 dagar )
Hållbarhet:
24 månader om produkten förvars svalt och torrt.
Finns i förpackning om: 150 g, 800 g och 2500 g

Vad märkligt. Jag har aldrig varit med om att det inte har stått vilken typ av glukosamin det är. Det flesta brukar vara sulfat dock, så det lutar nog åt att den där också är det. Verkar vara bra dock!

Ja men även om det är rent glukosamin i burken så är det ändå antingen i sulfatform eller i hydrokloridform.
Det brukar stå Glukosamin och sedan antingen HCI eller KCI.
Vad står det på din?

HCL står det på det jag använder. Vad är det?

Jag försökte kolla upp detta lite nogrannare men fick bara till svar av tillverkaren att det är rent Glucosamin. Hur som helst så hjälper det mig och min häst. De som provar det rekommenderar jag 1 månad för att se effekt. Ser man effekt efter 1 månad så hjälper det, ser man det inte så kanske hästen har andra problem.

gammelhästen fick Glucosamin från Börjes. Det funkade jättebra. Hon blev pigg och rörlig. Vi provade att göra uppehåll men då blev hon stel direkt.

HCL står det på det jag använder. Vad är det?

Det är glukosaminhydroklorid. Den sort som sägs ha minst verkan. Då gissar jag på att du ger Bioglukomin?
Jag läste någonstans (minns ej var) att den sorten mest lämpade sig för hundar, eftersom molekylerna i sulfatet var för stora för hunden att tillgodogöra sig. Och Bioglukomin vet jag rek. till hundar.
Vill man ha sulfat ska man alltså leta efter HCI.
Ger man hydroklorid vet jag att många rek. att man även ska ge MSM och Chondroitin för att det ska ha någon effekt (det finns produkter med allt i) och ska man köpa dessa "lösa" blir det svindyrt.

edit: Som Zondell också säger så bör man ge minst en månad för att se resultat.

När jag var på Lantmännen och skulle köpa Glukosamin så hade företaget som tillverkar Bioglukomin extra information bredvid som man kunde läsa och där skrev de att HCL var bäst. Det är som sagt rena djungeln det här med vitaminer, glukosamin etc. Det är ju dyra grejor så man vill ju verkligen köpa det som fungerar bäst.

När jag var på Lantmännen och skulle köpa Glukosamin så hade företaget som tillverkar Bioglukomin extra information bredvid som man kunde läsa och där skrev de att HCL var bäst. Det är som sagt rena djungeln det här med vitaminer, glukosamin etc. Det är ju dyra grejor så man vill ju verkligen köpa det som fungerar bäst.

Självklart skriver biofarmab det, det är ju de som tillverkar produkten. ;)
Dessutom ÄR den bäst - på hund. (sägs det)

Citatet jag nämnt tidigare i tråden där det står vilket som sägs tas upp bäst av kroppen är taget från en känd veterinärs hemsida. Denna veterinär är således inte tillverkare av någon produkt och kan ses som objektiv. Det finns även andra studier att läsa i ämnet men jag är inte fullt så påläst. Jag litar på Spångfors i detta fallet. Även "min" vet. hävdar att sulfatet lättast tas upp. Så jag tror nog jag helst går på deras kunskap än vad Biofarmab skriver på

kl*

Har läst tråden och måste säga att jag inte blev mycket klokare. Vilket glukosamin ska man undvika? Vilket är det bästa av de som är lättillgängliga? Jag har 10 mil till närmsta klinik om det är sådana ställen man köper vissa på, alltså känns det bättre med något man kan hitta på närmare håll.

Emin, är det nått att ha?
Vill väldigt gärna ha tips och råd ang. detta!
Har en herre på 17 år som jag tänkte börja ge så småningom :)

:bump:

Glucosamin av typen HCL är betydligt starkare än sulfaten, Emin som näms i tråden innehåller inte 100 % ren glucosamin utan faktiskt inte mer än 50 % enligt dem själva. 500 gr räcker till 500 kg häst i 33 dagar, alltså en relativt stor giva. Den typen är dock av glucosaminsulfat vilket också är en bra typ men som sagt lite svagare än HCL.

Bioglucosamin är ett HCL preparat även det tillverkat av räkskal, innehåller 466 gr glucosamin per kg foder givan är 15 gr per dag för 500 kg häst vilket gör att en burk på 500 gr räcker i 33 dagar.

Vital horse har ett preparat HCL som är 98 % ren, givan är 9 gr per dag för 500 kg häst och 500 gr räcker alltså i 55 dagar. 1 kg kostar ca 625 kr ner i brevlådan hemma, mycket prisvärt alltså.

Glucosamin av typen HCL är betydligt starkare än sulfaten, Emin som näms i tråden innehåller inte 100 % ren glucosamin utan faktiskt inte mer än 50 % enligt dem själva. 500 gr räcker till 500 kg häst i 33 dagar, alltså en relativt stor giva. Den typen är dock av glucosaminsulfat vilket också är en bra typ men som sagt lite svagare än HCL.

Bioglucosamin är ett HCL preparat även det tillverkat av räkskal, innehåller 466 gr glucosamin per kg foder givan är 15 gr per dag för 500 kg häst vilket gör att en burk på 500 gr räcker i 33 dagar.

Vital horse har ett preparat HCL som är 98 % ren, givan är 9 gr per dag för 500 kg häst och 500 gr räcker alltså i 55 dagar. 1 kg kostar ca 625 kr ner i brevlådan hemma, mycket prisvärt alltså.

Två frågor:

Innehållet av HCL Dvs Glucosamin Hydroclorid som sägs ha den sämsta upptagningsförmågan hos häst gör ju att detta preparat som du rekommenderar blir Dyrt och i viss mån verkningslöst om det är så att forskningen visar att HCI (sulfat) tas upp bättre av kroppen men är något dyrare.....

"Citat" Zandra
Det är glukosaminhydroklorid. Den sort som sägs ha minst verkan. Då gissar jag på att du ger Bioglukomin?
Jag läste någonstans (minns ej var) att den sorten mest lämpade sig för hundar, eftersom molekylerna i sulfatet var för stora för hunden att tillgodogöra sig. Och Bioglukomin vet jag rek. till hundar.
Vill man ha sulfat ska man alltså leta efter HCI.
Ger man hydroklorid vet jag att många rek. att man även ska ge MSM och Chondroitin för att det ska ha någon effekt (det finns produkter med allt i) och ska man köpa dessa "lösa" blir det svindyrt.

edit: Som Zondell också säger så bör man ge minst en månad för att se resultat.

Citatet jag nämnt tidigare i tråden där det står vilket som sägs tas upp bäst av kroppen är taget från en känd veterinärs hemsida. Denna veterinär är således inte tillverkare av någon produkt och kan ses som objektiv. Det finns även andra studier att läsa i ämnet men jag är inte fullt så påläst. Jag litar på Spångfors i detta fallet. Även "min" vet. hävdar att sulfatet lättast tas upp. Så jag tror nog jag helst går på deras kunskap än vad Biofarmab skriver på
2009-07-29 21:24

Ps: Är det Ok att rekommendera olika produkter med prisinformation?

Jag rekommenderar utifrån min erfarenhet precis som andra har gjort tidigare i den här tråden.;)

Glucosaminsulfatet är det som är genom provad genom studier, HCL är 23 % starkare här har färre studier gjorts dock har inte dessa visat sämre resultat än för sulfatet.

Vad man kan säga är att det flesta preparaten är HCL, grunden för det är just att den är starkare.

Senast ändrad:

Det största märket är nog Bioglucosamin, det har jag köpt. Tittar man då på koncentrationen så inser man att man kanske inte får så mycket för pengarna.

Jag får betala runt 900 kr för 900 gr tror jag att burken är, jag har också fått vidtalat genom veterinär att kloriden är den starkare och att hästen kan ta upp den. Veterinären berättade att originalet av glucosamin från början utvanns av en mussla, men numera i de flesta fall på räkskal vilket förmodligen är billigare.

Är det alltså HCI som tas upp bäst av hästen? Kan man bara hitta glucosamin hos veterinär osv som är HCI?? :confused: Jag tycker denna tråden blir rörigare o rörigare :D

Att tråden känns rörig kan det bero på att vi blandar ihop beteckningarna?

Vad jag fått ut genom att googla är att SULFATET är det som lättast tas upp hos hästars tarmar, betecknas KCI.

Klistrar in en studie jag hittade i ämnet, det verkar iofs vara samma som SeagirlM hittade men den kanske tål att upprepas.:) Den är ivarjefall INTE från en produkttillverkare

ANTIINFLAMMATORISKA FODERTILLSKOTT: Ett antal antiinflammatoriska medel som kan ges i fodret (glukosamin, MSM, gurkmeja, djävulsrot, Fenylbutason, Finadyne med mera) används flitigt idag som behandling av lätta ledinflammationer. Glukosamin är det mest intressanta. Studier på människa visar kraftiga antiinflammatoriska egenskaper vid osteoartrit (se annan plansch) med både smärtlindring och återvunnen rörlighet i redan stela leder. Frågan är huruvida hästen kan absorbera glukosamin från tarmen. Det tycks vara stor skillnad mellan olika typer av glukosamin. Glukosaminhydroklorid (Glukosamin-HCl på burken) tycks mindre verksamt än glukosaminsulfat (glukosaminsulfat-KCl på burken). Dosen är också avgörande för en positiv effekt. Vi har funnit att till en normalstor häst 5 gram morgon och kväll av glukosaminsulfat är en dos som tycks förhindra uppkomsten av ledinflammation efter hårt arbete (förebyggande hälsovård). Redan uppkomna broskskador som ses vid ultraljudsundersökning tycks inte förbättras av glukosamintillförsel men blir å andra sidan inte heller förvärrade.

Hoppas jag inte rörde till tråden mer......)

Ahaaa, nu blev jag mer på det klara.
Men KCI-glukosamin, finns det bara att få tag på hos veterinärerna??

Den glukosamin som TS hade länkhänvisning till i sitt allra första inlägg innehåller 100% glukosaminsulfat. Jag använder den varianten.

Liknande trådar

Utrustning Är det nån här som har provat det? http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300404&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC...
Svar
2
· Visningar
1 381
Senast: Neia
·
Utrustning Jag har kikat lite på denna: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=320719&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC sadel...
Svar
2
· Visningar
2 658
Utrustning Hej! Hittade ett par snygga skydd på hööks men bakskydden ser ut som senskydd, är inte duktig på det där med skydd då jag är...
Svar
3
· Visningar
1 153
Senast: Filippa99
·
Utrustning Letar efter en billig allround sadel (ren allround eller mot hopp) och hittade denna...
Svar
17
· Visningar
9 679
Senast: Adolfine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka