Glukosamin!

Sv: Glukosamin!

Prova istället på vitalhorse, där har du en certifierad renhet på 98% och dessutom med priser som man kan stå ut med.

Emin funkar kanon! räknade ut att amn behöver ge det dubbla än det man köper hos veterinären. (till hund använder vi).

I slutet blir det billigare med Emin även om man behöver ge mera.

Jag ger Biofarmabs Glucosamin, burk om 2 kg. Innehåller de nödvändiga komponenterna för att kroppen skall kunna ta upp oralt intag av glucosamin (enl min vän som är ortoped kirurg på människor och hästmänniska), Men jag är osäker på effekten? Jag märker i stort sett ingen skillnad mer än på den 14-åriga hästen som jag provade att ge i ett halvår... Men tron gör ju en del:p

Både läkare och veterinärer är ju lite oense om hästar/människor kan ta upp glucosamin oralt och att det skall hjälpa leder/ledvätskan...;)

en liten kommentar:), jag har artros och hade väldigt ont, fick glucosamin av min läkare, det tog inte lång tid innan jag kände skildnad. idag har jag ätit i ett halvt år och är helt frisk igen:laugh: det funkar på mig oralt iallafall.

Jag tror Biofarmabs innehåller "fel" sorts glukosamin. Dvs det som är svårast för hästar att tasupp via tarmen. Eftersom länkar inte är tillåtna här så citerar jag en känd svensk kliniks hemsida:

"Frågan är huruvida hästen kan absorbera glukosamin från tarmen. Det tycks vara stor skillnad mellan olika typer av glukosamin. Glukosaminhydroklorid (Glukosamin-HCl på burken) tycks mindre verksamt än glukosaminsulfat (glukosaminsulfat-KCl på burken). Dosen är också avgörande för en positiv effekt. Vi har funnit att till en normalstor häst 5 gram morgon och kväll av glukosaminsulfat är en dos som tycks förhindra uppkomsten av ledinflammation efter hårt arbete (förebyggande hälsovård). Redan uppkomna broskskador som ses vid ultraljudsundersökning tycks inte förbättras av glukosamintillförsel men blir å andra sidan inte heller förvärrade."

en liten kommentar:), jag har artros och hade väldigt ont, fick glucosamin av min läkare, det tog inte lång tid innan jag kände skildnad. idag har jag ätit i ett halvt år och är helt frisk igen:laugh: det funkar på mig oralt iallafall.

Men gud vad intressant! Jag är op för artros i min axel för 4 mån sedan och känner absolut ingen förbättring ännu:cry:

Kan läkare skriva ut Glucosamin till människor eller är det receptfritt?

Intressant!

Vilka preparat skull då fungera? Vilka preparat har den sammansättningen?
Jag förstod på "doktorn" att han medicinerade sin egen häst med det jag nämnde pga den sammansättningen som ansågs fungera bäst...

Nu är detta 5-6 år sedan så jag har ingen aning om forskningen gått frammåt och kommit till andra slutsatser:)

Vital horse har glucosaminssulfat i sina produkter, fö finns en human avdelning också nämligen vigoer.

Intressant!

Vilka preparat skull då fungera? Vilka preparat har den sammansättningen?
Jag förstod på "doktorn" att han medicinerade sin egen häst med det jag nämnde pga den sammansättningen som ansågs fungera bäst...

Nu är detta 5-6 år sedan så jag har ingen aning om forskningen gått frammåt och kommit till andra slutsatser:)

Kolla på burken, men jag är rätt säker på att den innehåller hydroklorid....
Jag köper min glukosamin via ATG-klinkerna och jag upplever faktiskt den som den bästa jag har gett(har också provat bioglukomin). Den är dessutom billigare än Biofarmabs.
Men vad sjuttsingen heter den nu igen.... undra om den heter Glukoflex. Jag tror det. Ska kika när jag är i stallet i morgon. :)

beror väl lite på, om det är MSM:et i glukosaminet man är ute efter, då kan man lika gärna köpa svavel å ge.

Marlene

Intressant tråd! Min vet rekommenderar Cosequin, han säger att det är det bästa preparatet, men det är svindyrt! Kanske man skulle våga byta...

beror väl lite på, om det är MSM:et i glukosaminet man är ute efter, då kan man lika gärna köpa svavel å ge.

Marlene

Om man ger glukosamin så brukar man vara ute efter glukosaminet ;). Annars kan man ju köpa rent msm att ge precis som du säger.
Glukosaminet är den verksamma substansen och det tas lättast upp i sulfatform. Annars tror jag man behöver msn i högre dos för att det ska ge någon effekt.

Om man ger glukosamin så brukar man vara ute efter glukosaminet ;). Annars kan man ju köpa rent msm att ge precis som du säger.
Glukosaminet är den verksamma substansen och det tas lättast upp i sulfatform. Annars tror jag man behöver msn i högre dos för att det ska ge någon effekt.

Ja man brukar ju vara ute efter glukosaminet, andra är ute efter msm, och en del förstår inte skillnaden.

Marlene

Jag ger min häst Chondrogen EQ. Det innehåller förutom glukosaminfosfat även hyaluronsyra, kondroitinsulfat och mangansulfat i höga koncentrationer. Det är dyrt men jag tror det är det bästa (såklart).

Men jag är osäker på effekten? Jag märker i stort sett ingen skillnad mer än på den 14-åriga hästen som jag provade att ge i ett halvår... Men tron gör ju en del:p

Både läkare och veterinärer är ju lite oense om hästar/människor kan ta upp glucosamin oralt och att det skall hjälpa leder/ledvätskan...;)

Enligt min vet hjälper dessa medel endast om det är något fel på leden. Alltså om hästen är fullt frisk av sig själv så häller man pengarna i sjön. Men om hästen av någon anledning inte fungerar 100% i leden så hjälper dessa preparat. Så det går att förebygga med dem men det blir dyrt;)

Jag ger min gamla welshmärr Wiromins glucosamin som är ren - 100% glucosamin. Räcker ca 2 månader för 220 kr.

Stoet är 21 år och har en gammal skada i ett bakben som ibland visar sig diagonalt fram. Efter tre veckor var hon helt ren i gången - ingen hälta. Hon har inte varit så bra i rörelserna på 10 år!

Jag har bilder och även en film men vill inte lägga ut det här. Skicka mig PM om du vill titta på dem.

Hittar ingenstans hur pass mkt rent glukosamin det är i...
Gissar att det är utspätt med nått billigare!

Kan de inte precisera innehållet så skulle inte jag köpa det. :devil:
Det finns ju - som folk här redan sagt - en massa preparat med riktig innehållsförteckning.

Jag har hört att sulfatet inte är det bästa utan det är kloriden som dessutom är dyrare. Man vet inte vad man skall tro, vilket är bäst egentligen?

Jag tror inte det är gjort så mycket forskning på detta och tillsvidare håller jag mig till rent glucosamin som jag tror är mest prisvärt och har bäst effekt.

Liknande trådar

Utrustning Är det nån här som har provat det? http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300404&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC...
Svar
2
· Visningar
1 381
Senast: Neia
·
Utrustning Jag har kikat lite på denna: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=320719&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC sadel...
Svar
2
· Visningar
2 658
Utrustning Hej! Hittade ett par snygga skydd på hööks men bakskydden ser ut som senskydd, är inte duktig på det där med skydd då jag är...
Svar
3
· Visningar
1 153
Senast: Filippa99
·
Utrustning Letar efter en billig allround sadel (ren allround eller mot hopp) och hittade denna...
Svar
17
· Visningar
9 679
Senast: Adolfine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka