Glukosamin

bengtofsweden

Trådstartare
Till alla som ger glukosamin!

Av vilken anledning gör ni det?
Vilket resultat förväntade ni er/hoppades ni på?
När kan man förvänta sig ett resultat?
Ger en booster-dos bättre resultat?

För er som även använder MSM och andra led-preparat, kan också svara.

Skulle verkligen uppskatta så många svar som möjligt. Anledningen är att jag vill veta om det verkligen fungerar.

Sv: Glukosamin

Jag ger Biofarmacs glukosamin, 1 mått morgon och kväll.
Anledning: Veterinären rekommenderade det efter att pållan haft kotledsinflammation vf förra hösten.
Resultat: Hon har inte blivit halt igen.
Självklart har jag ingen aning om ifall detta beror på glukosaminet eller på andra faktorer. Men eftersom det verkar fungera så som jag gör nu så vågar jag inte sluta ge det.

Bra tråd, jag vill också veta.
Tänkte börja ge glukosamin till mitt sto, då det sägs att det är bra åt knakande leder, gurkmeja har hjälpt lite men inte så som jag har hoppats på. Eller finns det annat som hjälper bra?
Var får man annars tag i glukosamin?

Skulle verkligen uppskatta så många svar som möjligt. Anledningen är att jag vill veta om det verkligen fungerar.

Jag har testat många ledpreparat till min gammelgubbe med spatt. Vanligt glukosamin, gurkmeja, bara msm, nypon mm, det enda som jag verkligen känner skillnad med är flexjoint, han blev verkligen mkt mjukare :) Dem första stela travvarven försvann helt!
Jag ger min flytande eftersom han vägar äta pulvret å det innehåller också djävulsklo.

Ger min gamleman Emins glucosamin. Ibland har jag inte haft råd att köpa (dyyrt) och då märker jag skillnad redan efter ett par veckor. Även min hovslagare påpekade när han varit utan ett tag att nu var det nog dags att ställa av gamleman för gott. Så skedde men sista gångerna hon varit och han har ätit så har hon sagt att nu är det en väldig skillnad på rörligheten. Börjar fundera på om det är dags att sätta igång honom igen men konstaterar att tiden räcker inte till.

Gamla nordisen får Glucosamin, till min stora förvåning verkar Emins funka bäst på henne :eek: Trodde det var skit faktiskt :o
Hon får 1 msk per dag. Ibland köper jag BiofarmABs.

Anledning: Ålder, stela knän och kotor. Efter inrådan av ET.

Resultat: Gott, mycket lättare att kratsa/lyfta benen (det "gick knappt" förra sommaren innan vi började!) och mycket mjukare att rida. Hon har lättare för att röra sig öht, fattar lätt och mjukt galopp från kort trav (om hon är framåt nog för dagen vill säga ;) ), förut vägrade hon galoppera alls.
Kombinerar dock med Nyponpulver och Back on Track stallbandage.

Bra svar ifrån samtliga. Min motivation att fortsätta ökar när jag läser era resultat.

Gamla nordisen får Glucosamin,
Hur gammal är din? Min är ca. 12 år (vet inte säkert) också nordsvensk (bruks). Undrar om det är gammalt i sammanhanget (ledbesvär)?

förut vägrade hon galoppera alls.
Känner igen det. Detsamma med svårigheten att kratsa hovarna. Har bara trott att han är lat och tjurskallig. Det kan alltså ligga något annat bakom det beteendet? Hmmm...

Fortsätt gärna skriva. Det är alltid intressant att höra andras erfarenheter.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
515
Senast: Jahopp
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 025
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
823
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka