Glukosamin

H

hästmyran

Jag läste i DN idag att en omfattande undersökning har gjorts i USA där resultatet visade att glukosamin inte gett bättre resultat än sockerpiller vid ledförslitning.
Detta gällde människor, men man kan ju ändå funderar över om det är någon idé att trycka i sin häst substansen för dyra pengar. Kanske har det bara en från vår sida inbillad effekt?;)

Sv: Glukosamin

Jag såg en jättetydlig skillnad på min hund när jag började ge Flexijoint som visserligen även innehåller MSM, koinditrin mm. Fick en ny hund, men sen gick jag över till Glucovett som ska ha liknande innehåll men nu är han jättestel igen. Får väl gå över till Flexin för att se om det hjälper. Annars får jag väl kolla upp hos veterinären om det är nåt annat fel. Nån annan som har erfarenhet av Glucovett? Känns så trist om det inte funkar, har köpt på mig en del...

Har provat Glucosamin preparat till min häst utan någon som helst verkan. Har hört om många fler som sagt samma sak.
Dock mår han bra nu med hjälp av örter. ( Spatt, artros )

Flexijointen innehåller Djävulsklo också om jag inte minns fel, kan vara därför din hund mår bättre av den produkten än av Glucosamin preparat.

Vill du ha ett tips på produkterna jag använder ( finns till hund också ) så får du privatmaila mig.

*kl*
HAr använt preparat med Glukosamin o märkt markant skillnad! Även min mor o far har använt o säjer att de känns stor skillnad. Har även provat djävulsklo men utan resultat där.

Det är pulvervarianten jag använt och den innehåller inte djävulsklo, den varianten är flytande. Glucovett innehåller glucosamin, MSM och Koinditrin som Flexin. Men däremot innehåller Flexin hajbrosk, c-vitamin och lite annat underligt. Men jag vet ju inte om det är just glucosaminet som hjälpt honom. Det kanske är hajbrosket han behöver?! :idea: (Har ingen aning om vad det är bra för...)

Mvh/Somi

när jag va hos vet sa dom att hästar kan inte ta upp gluccosam. utan att chondrin...vad heter det nu?...

Min får arto-flex på inrådan av vetrinären den innehåller ovanstånde två inklusive djävulskl som är ANIT inflamatoriskt

Det är ju bra i så fall!
Men jag menar att man kanske TROR att det fungerar om man har ställt in sig på det men att det är mer psykiskt i så fall (som det kan vara för de som får placebo vid tex undersökningar)

*kl*
Vad jag hittat på djurslaget häst på pubmed:
Forskning på in vitro modell med broskvävnad:
Conclusions These data indicate that glucosamine can prevent experimentally induced cartilage degradation in vitro.

Biotillgänglighet=det som når blodet
Clinically relevant dosing of glucosamine HCl in this large monogastric animal model results in serum and synovial fluid concentrations that are at least 500-fold lower than those reported to modify chondrocyte anabolic and catabolic activities in tissue and cell culture experiments. We conclude that the apparent therapeutic benefit of dietary glucosamine on pain and joint space width in humans and animals may be secondary to its effects on nonarticular tissues, such as the intestinal lining, liver, or kidney, since these may be exposed to much high levels of glucosamine following ingestion.

Men in vitro innebär väl på lab med celler utanför en levande organism och säger ju i så fall inte hela sanningen om en funktion / respons?

Förstod tyvärr inte alla facktermer i den engelska texten...:confused: förklara gärna

hästmyran skrev:
Men in vitro innebär väl på lab med celler utanför en levande organism och säger ju i så fall inte hela sanningen om en funktion / respons?

Förstod tyvärr inte alla facktermer i den engelska texten...:confused: förklara gärna

In vitro innebär på labb. Det kan betyda att substansen skulle fungera så i verkliga livet, men det är inte säkert.

I den andra undersökningen kom de fram till att koncentrationen vid oral giva blev 500 ggr lägre än den som används vid in vitroförsök. Dessa forskare tror att effekten hos djur med ledproblem inte beror på broskpåverkan, utan är sekundärt till påverkan på organ som får högre koncentrationer som njurar och lever.

Detta är bara en nypa av forskning som finns på djurslaget häst om glukosamin. Det kommer säkert mer framöver. För som du säger så säger detta inte så mkt.

MVH
// Lickety

Vart köper man Arto-flex? Är det dyrt? Jag ger också min pålle ett glukosamin preparat som dessutom innehåller Koinditrin (?) men det är ruggigt dyrt. Har tidigare gett DK också, men märkte ingen skillnad när jag tog bort det.

Jag ger ett av halvbloden Glucovett sedan några månader tillbaka och ser en markant förbättring. Inte lika stel längre och rör sig betydligt bättre.

Min veterinär sade att rent glucosamin är ett av få tillskott som verkligen gör nytta. Jag har märkt stor skillnad på båda mina hästar sedan jag började med det. Köper i 5-kiloshinkar från kliniken.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
734
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Och jag önskar innerligt att de hade rätt men så är tyvärr inte fallet... :( Hur orkar man kämpa mot en så stor och fullständigt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
13 054
Senast: Nethril
·
Äldre Läste precis igenom en studie från Danmark som sätter modellen om "asymmetric war of attrition" till sitt test hos människor. Modellen...
Svar
16
· Visningar
1 726
Senast: labb
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
21 464
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar