Glukosamin/ledtillskott till hund

Alexandra_W

Trådstartare
Fick nåt erbjudande om glukovet i brevlådan idag, och just det känns väl inte så aktuellt, kändes ganska dyrt för ganska lite innehåll även om månadskostnaden i sig var fullt rimlig.

Men fick mig att ta en ny funderare på att prova till tiken. Hon har pålagringar på tåleder/tåledsartros. Står på metacam som hjälper men inte fullt ut tyvärr. Ska prova spruta med cartrophen sen, hon ska bara äta klart sin antibiotikakur först.

Så, lite hjälp på traven skulle hon nog behöva, och man vet ju inte förrän man provat om det hjälper eller ej. Men då var ju den delikata frågan vilket medel man ska prova, dvs vilket är teoretiskt iaf 'mest för pengarna' (alltså förhoppningsvis bäst effekt)

Sv: Glukosamin/ledtillskott till hund

Finns Dasuquin (med MSM) att fa tag i Sverige - kop! Svarforaldrarna testade nastan allt som fanns pa marknaden, Dasuquin var helt klart bast for dem.

Vi testade på ngt sånt som man fick tips om skulle va bar till hundar. det va dyrt o i piller form. så vi har använt glucosamin som man säkert kan köpa i de flesta djuraffärer. men vi har köpt det på gekås i ullared då det e billigast där. det är i pulverform o funkar faktiskt riktigt bra. mina föräldrar använder det med o det funkar för dem med.. ska fixa länk =))

http://www.eminab.com/ProductList.aspx?Mode=Fodertillskott
emin heter märket =))

Ett foder där tillskotten redan är tillsatta kanske skulle vara ett alternativ?
Eukanuba Sensitive Joints skulle jag tipsa om.

Byta foder är inte en lösning, hon kräver 30/20 foder, det Eukanubat är 23/13.

Alla foder har ju glukosamin tillsatt i princip, men så liten mängd att det på normal fodergiva är rätt försumbart. Men fodret hon äter nu innehåller Omgea 3, Omega 6, FOS och glukosamin. Till och med billiga 'reservfodret' jag har innehåller omega och glukosamin.

Här är specen för innehållet på EUkanuba, ingen aning vad stjärnorna står för:

Omega-6 Fatty Acids not less than 2.4%*
Omega-3 Fatty Acids not less than 0.3%*
Glucosamine not less than 475 mg/kg*
Chondroitin Sulfate not less than 45 mg/kg*

475 mg/kg ger 47.5 mg per 100 gram. 300 gram (som vi nu säger en portion för min hund är) ger 142,5 mg glukosamin.

Och följande, som jag hittat på flera ställen: Vid behandling av artros rekommenderas oftast en större mängd, ca 250 - 500 mg/10 kg och dag av glukosamin.

Det innebär att min 25 kg's dam ska ha 625 - 1250 mg glukosamin/dag. Eukanubafodret gav alltså 142,5 mg..

Senast ändrad:

Våran tik går på Glucosamin,pulver!
Fick den rekommendationen nu i somras när höfterna började spöka!

Så det blev smärtstillande och glucosamnin,och nu har hon slutat med smärtstillande!

En helt annan hund!

4 pulvermått om dagen,en burk kostar 298kr,och jag köpte burken den 14/7,och den är nog slut imorgon eller övermorgon!

vad kostar aktiv hund och var får man tag på det? min vanligtvis mycket välsorterade hundaffär tar inte hem produkten.

Hobbe äter glukosamin-tillskott jag köper på apoteket.
Han hade en mystisk hälta under en lång tid som Jönköping djursjukhus inte hittade något lösning på.
Vid ett akutbesök i Växjö - för en annan sak - gav de mig däremot massa bra tips. Ett av dom var just glukosamin, och han har slutat halta.

Jag har gett mina hundar (häst)flexijoint...det blir billigare att köpa så..mina sch storlek har fått ung 2 krm. Aktiv hund har jag också gett men det finns billigare grönläppad mussla på nätet att köpa.

visst är det så att preparatet ska innehålla både glukosamin, msn och chonditrin (eller hur tusan det nu stavas)? innehåller alla preparat med grönläppad mussla de komponenterna? kan du ge något tips på ett preparat med ett garanterat innehåll i rätt mängd i förhållande till varandra, förutom aktiv hund?

Jag har gett mina hundar (häst)flexijoint...det blir billigare att köpa så..mina sch storlek har fått ung 2 krm. Aktiv hund har jag också gett men det finns billigare grönläppad mussla på nätet att köpa.

Flexin ja, där sa du nåt! Den tänkte jag inte ens på. Jag PM:ar.

vad kostar aktiv hund och var får man tag på det? min vanligtvis mycket välsorterade hundaffär tar inte hem produkten.

Jag tror det kostar 350 kr burken+frakt..gå in direkt hos tillverkarna "ägna ab".
Jag har tyvärr inte adressen men det dyker alltid upp när man googlar :)

Ger man sådant bara när de har problem? Inget man ger i förebyggande syfte?:confused:

visst är det så att preparatet ska innehålla både glukosamin, msn och chonditrin (eller hur tusan det nu stavas)? innehåller alla preparat med grönläppad mussla de komponenterna? kan du ge något tips på ett preparat med ett garanterat innehåll i rätt mängd i förhållande till varandra, förutom aktiv hund?

Ja, så är det - hunden kan inte tillgodogöra sig glukosaminsulfat utan glukosaminhydroklorin, och när det innehåller msm och chondroitin så blir det hydroklorid om man säger så. Så det spelar egentligen ingen roll hur förhållandet är såvitt jag förstår (pratat med veterinärer) utan att det inte innehåller sulfatet. Jag TROR att Emin har ett preparat men minns inte, jag vet några som beställer från USA för att det trots frakt är billigare än här. Granngården ska också ha ett preparat med rätt innehåll men det minns jag inte vilken tillverkare det var. :confused:

Aktiv Hund går att beställa från www.redog.se
100 tabl kostar 363kr inklusive frakt.

finns det bara att köpa förpackningar med 100 tabletter? hur många tabletter ska de ha per 10 kg, eller hur många ska en 35-40 kg hund ha?

finns det bara att köpa förpackningar med 100 tabletter? hur många tabletter ska de ha per 10 kg, eller hur många ska en 35-40 kg hund ha?

Det är MYCKET billigare att köpa ett pulverpreparat för hästar, tabletterna är hur dyra som helst och det är en ren blåsning.

För de som funderar på fodren med glukosamin i - det är bara en försäljningsgimmick, de innehåller långt ifrån tillräckligt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej jag behöver lite hundmänniskors input. Under brf:s årsmötet diskuterades den stora frågan vem som nu glömt att plocka upp sin hunds...
Svar
19
· Visningar
2 258
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Lipton är mycket dålig. Skiktröntgen av hans armbågar visar att han utöver sina kraftiga pålagringar även har lösa benbitar på bägge...
2
Svar
22
· Visningar
1 598
Senast: Milosari
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 490
Hundhälsa Vad hos vet idag med båda hundarna för lite olika besvär; Minina är nästan 15 år (lite osäkert, uppgiftena varierer från 13 och...
2
Svar
20
· Visningar
24 121
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka