Glukosamin/ledtillskott till hund

Sv: Glukosamin/ledtillskott till hund

visst är det så att preparatet ska innehålla både glukosamin, msn och chonditrin (eller hur tusan det nu stavas)? innehåller alla preparat med grönläppad mussla de komponenterna? kan du ge något tips på ett preparat med ett garanterat innehåll i rätt mängd i förhållande till varandra, förutom aktiv hund?

Jag kan rekommendera flexijointen , har ätit själv och mina 2 hundar har också ätit ( å hästarna förståss)

Själv märkte jag effekt på bara några dagar.av att inte ha sovit en hel natt på över 5 år pga att jag haft så förb ont i ryggen så sov jag som en sten efter 4 dar med flexin.

Är det ingen veterinär som föreslagit att du ska prova fodret Hills J/D? Annars är det ett tips från mig.

J/D är förutom att det ska vara bra för lederna, ett lightfoder, för överviktiga hundar eller hundar som lätt lägger på sig (Det heter just j/d reduced calorie).
Visst det innehåller EPA, glukosamin och kondriotin - men återigen det gör nästan alla bra foder.

Som jag skrivit tidigare i tråden så hon behöver behöver 30/20-foder, dvs 30% protein och 20% fett. Det är de som brukar nischas mot 'mycket hårt arbetande hundar' (Hon är lycklig pensionär ska tilläggas *s*). Det hon allra minst behöver är gå ner i vikt.

Så att ge en hund som inte behöver tappa ett gram men gärna skulle få lägga på sig ett par kilo ett lågkalorifoder - nä. Och därför har det inte rekommenderats.

J/d har proportionen 17/11 protein/fett förresten, och nu specas inte glukosamin och kondriotin, men kommer (likt alla foder) i slutet av ingredienslistan.

Hennes foder nu innehåller också glukosamin etc, men det är så små doser att för en hund med problem gör det varken till eller från.

Hills riktar j/d även i 'informationen om det' just för att kontrollera vikten på hundar med ledbesvär, och det är inte alls fel, övervikt ger större påfrestning på lederna och det är viktigt att kontrollera vikten så att de med ledbesvär inte får bli överviktiga. Men min dam hör inte till den gruppen och skulle tyvärr bli som ett spjälstaket. Och som sagt, för små mängder glukosamin etc för att ha effekt när de har problem.

Vet har inte ens rek glukosamin faktiskt, han skulle inte protestera att jag gav, han är av meningen 'allt som hjälper är bra', men man får komma ihåg att det är en hund som står på daglig fulldos metacam, och som inte har full hjälp av det (men vi ska ju prova cartrophen också). Min tanke är att glukosamin kanske kan ge lite hjälp, och ihop med metacam ge 'tillräcklig' hjälp för hon ska vara symptomfri.

Men hon har alltså inte åldersförändrade leder, vilket kanske/kanske inte spelar in. Utan hon har en kraftig artros i en tåled, pga av en gammal fraktur. Så hon lider inte av den mer generella stelheten etc, däremot spänner hon sig etc pga att artrosen gör ont/hon är rädd den ska göra ont (mest troligt en kombo). Så det är inte 'mer smörjning' av lederna generellt te x hon behöver, utan hon behöver bli smärtfri från just den leden.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej jag behöver lite hundmänniskors input. Under brf:s årsmötet diskuterades den stora frågan vem som nu glömt att plocka upp sin hunds...
Svar
19
· Visningar
2 258
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Lipton är mycket dålig. Skiktröntgen av hans armbågar visar att han utöver sina kraftiga pålagringar även har lösa benbitar på bägge...
2
Svar
22
· Visningar
1 598
Senast: Milosari
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 490
Hundhälsa Vad hos vet idag med båda hundarna för lite olika besvär; Minina är nästan 15 år (lite osäkert, uppgiftena varierer från 13 och...
2
Svar
20
· Visningar
24 121
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka