Glueckstag

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Chough
  • Startdatum Startdatum
C

Chough

Är det någon som känner till Hannoveraner hingsten glueckstag...Eller pappan till den, Glueckstern ?

Glueckstag är nämligen pappa till min nya häst..Jag har aldrig hört talas om namnet så det skulle vara kul att veta lite :)

Hittade inget om Glueckstag när jag kikade lite snabbt - mycket möjligt att jag har honom i nån pärm eller katalog. Kan dock nämna lite om Gluecksstern:

Premieringssegrare i Verden 1983 (som 2,5 åring). 9a av 34 på bruksprovet, klass 2. Avkommor i både svår hoppning och dressyr. 7 söner i Hannover t o m 99, bl a Gluecksgriff (segerhingst Verden 89) och Glueckspilz (reservsegrare Verden 89). Hade ett ZWD (ungefär BLUP dressyr) på 125 och ZWS (ungefär BLUP hoppning) på 85 1999. Verkar lämna avkommor med ganska bra typ men mindre bra extremiteter (dock hyffsade poäng på korrekthet). Verkar lämna hysad ridharhet och hoppförmåga vad det gäller "stobruksprov" även om han inte har så många avkommor som visats?

Mvh Cissi

Glückstag 313201488, f. 1988 brun, 169 cm. Bruksprov Warendorf 1991. 9 av 15 hingstar, hopp 110.78, dressyr 91.32, totalt 98.19

Glücksstern 313210781, f.1981 165 cm. Stod i avel på Celle tom 1987 eller om det var enbart 1987. Har 5 söner,Gl¨cksgriff, Glückspilz, Glückstaler och Glückstaler II. Morfar till hingstarna Landauer, Laurion, Pablo´s Glück och White Star.

Glückstags mamma Waldruhe är mormor till dressyrhingsten Rilke f.1995 e. Ritual, godkänd i westfaliska och hannover. stamboken.
Mormodern Elfe har lämnat hingstarna Glückstaler I och II, Ragtime och Realist. Ur samma stolinje finns en stark prestationsnedärvare, Dominus.

Jag hade faktiskt en bild på Glückstag, maila asn@algonet.se

Mvh Åsa

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka