Glucosamin..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lisaaa__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 3 371
Sv: Glucosamin..

Ahh känner igen det fniss..
Har en kund som häromdagen talade om att hon, hästen & hunden delade på samma burk.

Hon påtalade att hon räknat om doseringen till sig själv, blev betydligt billigare enligt henne än att köpa på apoteket.
mvh El

Tack för att du kollade det. Hur lång tid tog det innan du såg/märkte nån skillnad på dina djur?

Hästen fick ju glucosamin innan han blev stel så där VET jag ju inte om det har effekt. :) Men jag tror ju att det är det som hjälper honom att hålla sig så smidig och fin. Trots åldern. Har fått mycket beröm för hur fin han är. Både av vet. och hovis. Nya hovisen var väldigt imponerad över hur smidig hästen var och hur lätt han hade att lyfta bakbenen (hade tydligen många hästar i samma ålderskategori som var stela bak). :)

På hunden märktes det redan efter ett par dagar. Han var mindre stel och slutade halta (han haltade när han legat en längre stund). Och nu, flera månader sen vi började, är han lika smidig som han var när han var ung. :) Men visar hälta ett par dagar efter sista dosen om jag slutar. (Glömde ta med på semestern, men som tur var passerade vi Tingsryd så jag gick in och handlade ett par burkar)

Rätta mig gärna om jag har fel, men det finns ingen bevisad effekt på häst med Glukosamin

Läste på en sida här på nätet (en veterinärsida - kan kolla upp adressen) och den veterinären skrev att det inte fanns någon bevisad effekt (på häst) med glucosamin på redan uppkomna skador, men däremot trodde man om att det hade en positiv förebyggande effekt. Och veterinären ansåg dock att det inte skadade att ge hästen glucosamin, även om man inte kunde påvisa någon förbättring.

Jag ger i förebyggande syfte till min gamling. Och hunden har uppvisat en förbättring så han får fortsätta med glucosamin.

:bump:

Hade en kuse med lätta upphakningar i ett bakknä där det försvann helt efter lätt regelbunden ridning och ca en månad med MSM/glukosamin.

Det är alltså just den kombinationen som du kan rekommendera för
upphakade knän? Eller är det något av dem som passar bättre/räcker
till för upphakningar?

Ja, precis det skadar ju inte! På hästar som jag vet kan bli lite knackiga/stela i lederna ger jag gärna glukosamin även om det för tillfället inte "behövs". Men i svagare dos än om det är i behandlingssyfte. Att en häst bara är lite stel i lederna är ju knappast något man brukar ta hästen till veterinär för, och därmed är det ingen risk att man missar en behandling som behövs och har bevisad effekt som det i så många andra fall riskerar att bli.

Men som sagt - det är ju bara ledvätskan det (eventuellt) har effekt på. Tror inte det är så många hästar som behöver hjälp med ledvätskan i sig utan att det snarare kommer från annat.

Det är alltså just den kombinationen som du kan rekommendera för
upphakade knän? Eller är det något av dem som passar bättre/räcker
till för upphakningar?

Ja, lätt men väldigt regelbunden träning (med klartecken från vet. givetvis så det inte går emot eventuell ordination) är nog det allra viktigaste. Vill man sen ge extra kan man såklart börja med att testa enbart glukosamin, men jag har märkt större effekt av glukosamin + msm. I många fall har jag inte märkt någon effekt alls av enbart Glukosamin - för att det inte var det hästen behövde.
Finns en slicksten också med just kombinationen glukosamin + msm som jag tyckte fungerade bra förutom att de går åt extremt snabbt om man ger fri tillgång! :p

Det bäste effekt får man med Glukosamin/MSM/ och Chondroitin - dem 3 fungerar bäst ihop och ger bättre effektän bara gluk och MSM. Kolla den 'gult och blåt' och fråga varifrån de får sin glukosamin - min erfarenhet är att den är väldigt utspädd...

Det bäste effekt får man med Glukosamin/MSM/ och Chondroitin - dem 3 fungerar bäst ihop och ger bättre effektän bara gluk och MSM. Kolla den 'gult och blåt' och fråga varifrån de får sin glukosamin - min erfarenhet är att den är väldigt utspädd...

Chondroitin, försökte hitta info om den på en hemsida som sålde produkten, men hittade inget. Har du länk till någon sida med bra info?
Har inte själv vågat ge det eftersom jag inte har koll på det på samma sätt, och man vill ju inte riskera att ge hästen något den kan ta skada av! :p

kan men ge detta till en häst som ma inte säker på om det är lederna? menar är det farligt att ge?

Nej, det klassas som kosttillskott. MSM kan man vara mer försiktig med att inte ge för höga doser av eftersom det dels är lite antiinflammatoriskt och dels kan verka smärtstillande i höga doser. Skulle rekommendera att man ger detta i omgångar t ex ge två veckor - avstå två veckor. Det är inte FARLIGT eftersom det finns naturligt i hästens kropp, men ger man höga doser bör man tänka på framförallt den smärtstillande effekten som både kan luras att hästen är mycket fräschare än den egentligen är och kan orsaka skador om hästen inte är lika försiktig med kroppen.

Mycket bra erfarenheter. Har ett äldre halvblodssto inhyrt och hon (nu 25 år) har fått Glucosamin de senaste tre åren mot sin stelhet. Hon bler piggare och mera rörlig efter en vecka. klar skillnad. Ägarna har försökt sluta med det ett par gånger, men hon blir stel direkt.
(även mycket bra erfarenheter av att ge det till hundar som blivit åldersstela. en stor skillnad även där)

Ja, lätt men väldigt regelbunden träning (med klartecken från vet. givetvis så det inte går emot eventuell ordination) är nog det allra viktigaste. Vill man sen ge extra kan man såklart börja med att testa enbart glukosamin, men jag har märkt större effekt av glukosamin + msm. I många fall har jag inte märkt någon effekt alls av enbart Glukosamin - för att det inte var det hästen behövde.
Finns en slicksten också med just kombinationen glukosamin + msm som jag tyckte fungerade bra förutom att de går åt extremt snabbt om man ger fri tillgång! :p

Var finns den slickstenen att få tag på?

Rätta mig gärna om jag har fel, men det finns ingen bevisad effekt på häst med Glukosamin, däremot på människa och det är därför det är läkemedelsklassat för människa men inte för häst och hund.

Det finns inga övertygande studier för att det har effekt på människa.

Det är den vit-blå som är blandad med annat. Den med gul etikett med blå text är inte utspädd.

Var finns den slickstenen att få tag på?

Har tyvärr slarvat bort länken till tillverkarnas hemsida där återförsäljarna borde stå med :p Jag köpte den på en travshop, just kosttillskott för leder är nog ganska poppis inom travvärlden. Finns även slicksten för problem med luftvägarna från samma tillverkare.

har köpt glucosamin nu, men vart ska man blanda i det i? Jag blandade det i betforen idag men jag vet inte kanske ska lägga det i kraft grunde i stället men kanske risk att han har petar ur de då? Hur brukar ni göra?=) Skriv!

Jag lägger det i maten (när jag gav betfor fick han betfor och krafft i samma portion). Nu ger jag varken det ena eller det andra, men strör glucosaminen på maten han får. Inga problem.

Går alldeles utmärkt att blanda med antingen betforen eller krafften.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 983
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
1 298
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
719
Senast: Stålvilja
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
537
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka