Glucosamin..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lisaaa__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 3 371
L

Lisaaa__

Var till vetrinären med min polle förra veckan, hästen är stel i leder bla. Vetrinären tyckte jag skulle testa ge han glucosamin. Vad har ni för erfarenheter av de? Har hästen blivit bättre? Skriv :)

Sv: Glucosamin..

Bästa vännens gamling(24 årig hopphäst)fungerar mycket bättre sedan han började med glucosamin,jag har bara positiva erfarenheter även sen tidigare,prova och lycka till!

Kände en ridskolehäst som fick glucosamin för sina leders skull...
...kort därefter blev han betydligt bättre. :)

Vad bra :) tack för era svar :) Min häst är väldigt stel i bakbenen och det skulle tydligen hjälpa med glucosamin. Det blir nog till att köpa en bruk :) Vad äre för sort av glucosamin ni använt? Jag menar jag tänker på den med gul ettiket som de bara står glucosamin på :P Har hört talas om flera sorter av dem.

Härna fler får skriva :D

Glucosamin är super! :D vet folk som har gett det till både hundar och hästar, en proffstränare gav också det till sina föräldrar som var rematiker, och dom blev genast mycket bättre.

Ett tips bara; för bästa effekt, ge en burk och räkna antal dagar för den burken, sen tar du uppehåll så många dagar som du gav glucosamin.. Du får så mycket bättre effekt och plus att det blir billigare ;) eftersom vi alla vet att burkarna inte är speciellt billiga!! haha :angel:

Lycka till
/Hanna

Glucosamin är super! :D vet folk som har gett det till både hundar och hästar, en proffstränare gav också det till sina föräldrar som var rematiker, och dom blev genast mycket bättre.

Ett tips bara; för bästa effekt, ge en burk och räkna antal dagar för den burken, sen tar du uppehåll så många dagar som du gav glucosamin.. Du får så mycket bättre effekt och plus att det blir billigare ;) eftersom vi alla vet att burkarna inte är speciellt billiga!! haha :angel:

Lycka till
/Hanna

Varför ger uppehållet en bättre effekt? Ska man ge en burk till efter det eller?

tack för svar :) Är lite intresserad varför man inte ska fortsätta ge efter burken är slut utan ge uppehåll lika lång tid som man gett glucosaminet till hästen .. :)

Gärna fler som får komma med sin åsikt :D

Va bra! Då ska jag prova det på min gamla tjej som är 23 år. Tycker att hon börjar bli stel i höfter o bakben...

Puttar denna tråd lite.

Jag har oxå tänkt att börja med glukosamin. Men det finns ju massor med olika sorter.
Ni som har erfarenhet av detta. Vilket märke är bäst? Är det nån som är bättre eller sämre??

Man får ju inte göra reklam, men absolut bäst är den med gul etikett med namnet i blått. Börjar på E och slutar på min. Det är ren glucosamin i den och du får med andra ord mer för pengarna.

Jag ger det till min 20-åriga häst OCH till min 9-åriga golden. Till hästen började jag för något år sedan - i förebyggande syfte. Och hunden fick när han började bli stel i leder.

Det finns att beställa bland annat hos Börjes i Tingsryd och diverse hästsportsbutiker. Eko och City Gross säljer också.

jag har oxå en golden med ledbesvär. Skulle ju vara perfekt om både hästar och hund kan äta samma sak.
Hur mycket ger du hunden/dag

Han får 3 kryddmått.

Ja, jag kollade priset för Glucosamin för hundar och den de säljer i djuraffären var dubbelt så dyr som den man ger hästar. Och det märket jag refererar till har även hunddoseringen på etiketten så då tyckte jag att det var MYCKET bättre att köpa två sådana burkar. En till stallet och en här hemma. Och om det mot all förmodan skulle vara så att hundens burk inte är slut när bäst-före-datumet närmar sig är det ju bara att ta burken till stallet och ge hästen. Han får ju en större dos (naturligtvis).

jag ger det till min hund som oxå har ledproblem . jag tycker hon blivit mäskvärt bättre , iof inte helt bra ... men iaf bättre ...

För min häst tycker jag inte att jag fick effekt av vare sig burken som börjar på E eller vit burk med blå text på etiketten. Jag har nu ett preparat med Glucosamin, MSM och kondritin som ger resultat.

jag har oxå en golden med ledbesvär. Skulle ju vara perfekt om både hästar och hund kan äta samma sak.
Hur mycket ger du hunden/dag

Har kollat på burken nu. Det står att hundar ska ha 1 kryddmått per 15 kg kroppsvikt. Hm. Då får min 1 krm för mycket. Han väger ju bara 31 kg.

Tack för att du kollade det. Hur lång tid tog det innan du såg/märkte nån skillnad på dina djur?

För min häst tycker jag inte att jag fick effekt av vare sig burken som börjar på E eller vit burk med blå text på etiketten. Jag har nu ett preparat med Glucosamin, MSM och kondritin som ger resultat.

Vad heter detta preparat som du tycker är bättre? Vill du inte skriva namnet här skicka gärna ett pm då.

Jag har köpt MSM och Glucosamin från England (PM:a för länk) för att jag räknade ut att det blev billigast just med den kombinationen när man vet att man kommer bruka det länge = behöver stor mängd :p

Har hört från många håll att Glukosamin är bra att kombinera med MSM eftersom MSM har en svag inflammationshämmande effekt och är en viktig byggsten (viktigt ämne) i kroppen, kombinerar man glukosaminet med MSM kommer man alltså åt fler pusselbitar av tänkbara orsaker än med enbart Glukosamin och är kanonbra enligt min erfarenhet för t ex stela knän. Hade en kuse med lätta upphakningar i ett bakknä där det försvann helt efter lätt regelbunden ridning och ca en månad med MSM/glukosamin.

Rätta mig gärna om jag har fel, men det finns ingen bevisad effekt på häst med Glukosamin, däremot på människa och det är därför det är läkemedelsklassat för människa men inte för häst och hund. Men jag tycker ändå det helt klart är värt att prova om man har en stel häst. Sen kan man ju också börja fundera på om det kan finnas andra orsaker till stelheten än just brist på ledvätska, eller annat som GÖR att det är just brist på ledvätska. För att få ett mer hållbart resultat än att ge glukosamin till hästen resten av dess liv.. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 982
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
1 298
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
719
Senast: Stålvilja
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
537
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka