Glucosamin till häst, inte bra??

Skogstroll

Trådstartare
Läste i en veterinärtidning att ny forskning visar att om man börjar ge en häst glucosamin så slutar den att producera eget. Alltså måste man fortsätta ge det resten av livet, vad tror ni om detta?

Sv: Glucosamin till häst, inte bra??

Det är väl samma som med kortison, men där trappar man ju ner just för att få igång den egna produktionen igen, men det skulle inte gå då med glukosamin?

Ger det till min gamla hund men inte hästen:)

Detta gällde enbart häst, hund fungerar inte på detta sätt enligt forskningen vad jag fattade det som. Jag gav till min 25 år gamla häst sista två åren för stelhet, men nog finns det kanske folk som en period ger tex yngre hästar tillskottet för att sedan sluta pga pengarna eller annat, och då ska det enligt forskningen inte bildas nytt sen.

Det var ju skönt ang hund, fast jag har nog räknat med att få fortsätta nu han är ju gammal som sagt..

Men ang häst förstår jag inte att ge glucosamin till yngre, varför?? Är de stela är det väl snarare brist i ridningen, lösgjordhet och kanske muskler det handlar om inte stela leder:cool:

En länk vore kanske en tankeställare för många:idea:

Det låter ju rätt troligt om man ex börjar ge det till en ung häst eller en häst "utan problem" bara för att liksom. Fungerar hästen utan så varför börja? Jag ger min 18:åring glucosamin och det fungerar jättebra på honom, han har fått det i ett år nu och han är mycket mindre stel. Men jag skulle inte börja ge det till en häst som inte behöver det. Då låter det mycket troligt att hästen faktiskt kommer behöva det senare.

Jag är väl mest rädd för såna situationer där man börjar ge en häst det, för att sen sluta efter en period, och då kan den inte längre producera det själv, som i ditt fall då, där du aldrig kan sluta igen. Det är ju bra att veta. Ska försöka hitta en länk om detta!

Om man läser HÄR tycks det största problemet vara att hästar inte tar upp glukosamin så bra och därför är det att kasta pengar i sjön att ge dem det som tillskott......:)

Detta var ju en helt ny tidning och en helt ny studie, och jag hittar inte den artikeln, får leta vidare..

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 158
Senast: Kilauea
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka