Glucosamin till äldre hästar.

FreeLou

Trådstartare
Ngn som har erfarenhet får gärna ge mig tips om glucosamin just till äldre hästar.
Fördelar, nackdelar, återförsäljar, sort. Ja, allt ni kan komma på :banana:
Själv är jag väldigt grön på just det området.

Sv: Glucosamin till äldre hästar.

Jag ger cortaflex till min tant-häst. Fungerar jättebra. Fräscha leder :D. Glucosamin har jag inte märkt någon skillad på när man givit, det är inte lika starkt som cortaflex.

Min gammelkille som jag hade förut bet inte glukosamin på. Körde på i tre månader utan någon förändring alls.
Det som jag tyckte gav lite förändring åt det possetiva hållet vad en örtblandning från Dodson Horrell för gamla stela hästar. Köpte en säck med flera kg i sen så övergick jag på att köpa örterna löst och blanda själv vilket gör det lite billigare.

Jösses vilka priser:eek:
Puttar upp för mer tips:)

Välkommen till "att äga häst". Det ÄR dyrt att ha häst. Är det inte bättre att betala för något som FUNGERAR än att slösa bort pengar på t.ex glucosamin som inte verkar ge någon direkt effekt?;) Jag tycker att hästen förtjänar det bästa :p

BioGlucomin använder jag. Har provat den med HA i (eller vad det hette) också.

Jag däremot märker en otrolig skillnad på min 33-åring när han äter glucosamin och när han inte gör det. Förmodligen är det så att hästen ska lida av den typ av smärta som glucosamin fungerar mot (nedslitet ledbrosk). Även min hovslagare märker direkt om jag inte har gett på ett tag. Då får gamleman lite svårt att lyfta hovarna.

Finns en mängd olika sorter.
Något som vi märkt är att det går olika sorter till olika kunder.
"Ryttarfolket" vill oftast ha de mer "flashigare" & dyrare sorterna.
Travfolk, galopp och stuteri köper oftast en "ful burk" med bättre pris.

Alla kunder har varit lika nöjda med sitt val och håller sig till "sin" sort.
mvh El

Vi gav gammel hingsten glucosamin ett tag, märkte ingen skillnad, men han var iofs gammal och vi fick avliva honom. :(

sök på Nypon pulver här på forumet. Kan starkt tipsa om nyponpulver.

KL
intressant tråd, har funderat lite själv.
Man ger Glucosamin mot stela leder, eller?

Ni övriga som gett annat, vad har ni gett det mot? Vilken effekt har det haft?

Nått som minskar "ålders-gallor" typ?

KL

Vad ska Glucosamin med HA vara bra för? Är det här HA bättre för hästen, gör att Glucosaminet är lättare att ta upp tex?

är inte spec insatt i glucosamin till häst, men ger det iaf till vår hund som är 11 år och stel, och fungerar bra till henne :) Glömmer man och ge henne det blir hon mkt stelare dagen efter. Men vad jag har läst så tar människor och hundar upp glucosamin mkt enklare än hästar, hästar ska tydligen ha väldigt svårt att ta upp det genom fodret + att det brukar vara så lågt innehåll i produkterna.
Hittar säkert lite om du söker på google eller här på buke , har för mej att jag sett någon undersökning någonstans. :)

Har precis ring runt och jämfört priser lite och det är verkligen en djungel vad det gäller prissättningen på Glukosamin!!
Viktigt är att kolla efter mängd verksam substans d,v,s, rent glukosaminsulfat i.
Av tre olika försäljningställen var mängden Glukosaminsulfat i produkt:
7g/15g=46% till priset av 369kr för 450g
84500mg/100g=84,5% till priset av 279kr förr 500g
100% rent glukosaminsulfat för 490kr/kg
Mest verksam substans i förhållande till priset fick jag på Djurkompaniet.

Jag ger min gammelhäst Cosequin - vilket är dyrt. Kostar ca 2000 kr för en burk som räcker 6 mån. Dock tycker jag det är värt det, jag såg skillnad på honom på 3 dagar när han började äta det.

Ger min häst Litovet - nyponpulver alltså. Började ge efter en skada och tkr hela hästen blev spralligare och piggare av det. Tar även lite grann själv efter att ha läst ngn annan här på forumet som gör det. det är ju samma ämne som Litozin som säljs i kapselform till människor- och resonerar som så att en knapp tsk nyponpulver om dan inte kan vara SKADLIGT för mig. Tar det eftersom jag skadade mitt knä allvarligt för ett år sen, och märker själv skillnad när jag missade att ta det en vecka - fick ont i mitt knä, som jag tidigare inte kännt av sen i nov förra året. Kan varmt rekomendera det.:)

Ja, jag köpte LitoVet strax efter jag skapade den här tråden och jag tkr att det har gett resultat! Det tog ett par månader, men efter det sprang han mer frivilligt i hagen och kändes betydligt fräschare än han gjort innan. Dyrt, men uppenbarligen fungerar det!

Jag har ett 19-årigt sto som har gallor kotleder bak, och jag tycker det blivit stor skillnad sedan jag börjat med liniment före ridning, och kylning efteråt - inga svullnader.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Vill börja ge min pålle pre- och probiotika och min equiterapeut tipsade om Probihorse Vital. Men läser att den inte får ligga i blöt...
Svar
12
· Visningar
611
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hur får man barn att leka hemma?
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat