Glucosamin Nypon Är märkena olika bra?

bigganl

Trådstartare
Vår hund har fått artros i en höftled och behandlas nu med antiinflammatorisk medicin. Han ska också få Glucosamin. Men det finns många olika märken och jag antar att de är olika bra. Vad har ni för erfarenhet av de olika märkena? Nu köpte jag apotekets sort, Seraquin, när jag ändå var där för att hämta ut medicinen. Är det ett bra märke eller finns det andra som är bättre? Är Glucosamin det bästa eller är det bättre med Nypon? (den Danska sorten tänker jag på då)
Vad har ni för erfarenheter? Dela gärna med er!

Hunden är 8 år, men pigg som en lärka. Han hoppar, studsar och far och det är svårt att se att han faktiskt har ont. Han tror han är valp än. Ja inte nu då när jag går på medicinen. Han får bara vara ute i koppel på lugna promenader. Han är måttligt förtjust. Han rör sig normalt i början av dagen, men ju mer han är ute och har rört sig, desto mer syns rörelsestörningen i bakkärran. Detta är tvärt emot vad jag läst om artroshundar. De ska vara stela i början av dagen och gå bättre och bättre när de får röra sig, men som sagt, han är tvärt om. Hur som helst. Jag vill att vår underbara kompis ska må bra. Har ni andra tips och tankar när det gäller artros så tar jag tacksamt emot. (Återbesök till veterinär om två veckor så nu hoppas jag att medicinen hjälper.)

Sv: Glucosamin Nypon Är märkena olika bra?

Jag hade tur, så det första glucosaminet jag testade till min tant fungerade utmärkt. Innan jag provade så haltade hon rejält då och då och var nästan hela tiden ovillig att leka. När hon fick glucosamin blev hon tokbusig "unghund" igen och haltade ingenting (förutom en gång när jag provade minska mängden glucosamin lite).

Hon fick Biopet Glucosamin och Standardt fiskolja dagligen. Dessutom såg jag till att hålla henne smal. Som ung och i toppkondition vägde hon 21kg. Sista två åren fick hon väga 20-20,5 ungefär. Någon gång gick hon upp till 21,5, det märktes direkt på ett negativt sätt.

Det är ju väldigt olika vad dom svarar på , jag gav min flexijoint som är en blandning av glukosamin, kondriotin, msm, zink , mangan o lite annat ....sen har han också fått nypon...det har funkat båda delar..Nu är han så gammal ( 13,5 år) och går på Stride och norocarp..han har också en artros i ett bakknä och är lika som din , fräsch på morgonen och stelare på em...det han blev allra bäst av var promenader offroad faktiskt...

skulle också rekommendera att köpa för häst , mycket billigare med större förpackningar

Vår gammelman får en olja som innehåller hyaluronsyra (stavning?), MSM och Glucosamin, efter tips av en vän som visserligen bara är veterinärstudent än så länge. Han får den dock i förebyggande syfte.

Jag har funderat på det. Börjes har en sort som har fungerat väldigt bra till hästar som jag sett. Kan det funka till hund också? Är det samma innehåll, bara olika doser?

Enligt veterinär skulle vi se en märkbar skillnad idag om medicinen fungerar. Tyvärr måste jag säga att hunden travar fint i ca 100 m och sen börjar det komma. Ju mer han travar desto mer syns det hur ojämnt han använder bakbenen. Enda skillnaden mot tidigare i veckan är att han då kunde trava 20-30 m jämnt och sen började ojämnheten. Sträckan är förlängd, men det känns som om medicinen skulle påverkat mer än så om det hade fungerat helt. Jag är orolig!

Senast ändrad:

Jag tror att märket var Trikem?
Inhandlad på GeKås :)

Tillägg: Den heter Hyaluron365 och är från Trikem.

Från hemsidan:
"Hyaluron 365 är ett nytt ledtillskott med fantastiskt bra effekt. Under förstudierna har alla hundar i försöken snabbt återfått bättre rörlighet i stela leder.
Innehåller Hyaluronsyra, Glukosamin, MSM och Chondroitinsulfat som alla är ledens naturliga byggstenar.
Ges till hundar med begynnande stelhet i lederna eller som förebyggande till hundar i arbete och hårdare träning.
Enkel att dosera och välsmakande för alla hundar som ingått i våra försök."

Senast ändrad:

Jag har hört från flera håll att grönläppad mussla har gett goda resultat på artroshundar.

Min vovve med HD D med tillhörande artros och benpålagringar får Glyco Flex III som innehåller bland annat Glukosamin, MSM och grönläppad mussla. Vi tycker att det fungerar bra med detta, en stor fördel är att hunden faktiskt gillar smaken på dom. Jag upplever det som att det är "jämnare" dagar. Det tar nog udden av symtomen, skulle jag tro. Jag har varit inne på att köpa glukosamin till häst för att det är just billigare men då får man varken med MSM eller grönläppade musslan, vilket är synd.

Lycka till i jungeln!

Men är det inte så att grönläppade musslan i sig innehåller glukosamin ?...och kondriotin ?

Det är nog så men eftersom att dessa står separat på innehållsförteckningen så antar jag att det innehåller både glukosamin för sig och även grönläppad mussla som också har glukosamin i sig. Men jag är inte säker.

KL*

grönlppad mussla ÄR glukosamin.
glukosamin tillverkas av vissa skaldjur=)
och köper man en förpackning för häst står det väldigt ofta även doseringsanvisning för hund på samma. det är samma preparat men störe förpackning och billigare. ommna har en stor hund så lönar det sig.

Men är det inte så att grönläppade musslan i sig innehåller glukosamin ?...och kondriotin ?

Jo du har rätt. Enligt informationsbladet till Glyco flex III så är det hög halt aqv glukosaminoglykaner och Kondroitin som den grönläppade musslan innehåller. Kondriotin finns lika mycket i Apotekets tabletter. (och de är inte lika dyra). Hur det är med Glucosamin till häst vet jag inte än. Har inte hunnit kolla upp det.

KL*

grönlppad mussla ÄR glukosamin.
glukosamin tillverkas av vissa skaldjur=)
och köper man en förpackning för häst står det väldigt ofta även doseringsanvisning för hund på samma. det är samma preparat men störe förpackning och billigare. ommna har en stor hund så lönar det sig.
Då ska jag nog prova med medel till häst. Vår hund väger strax över 40 kg så han borde räknas som ganska stor.

Hur lång tid på antinflammatorisk medicin är rimligt att vänta innan man ser en tydlig skillnad på hunden?

Hur lång tid på antinflammatorisk medicin är rimligt att vänta innan man ser en tydlig skillnad på hunden?

Svårt att säga, tror jag. Allt är ju beroende på om det är en bra eller dålig dag och på hur aktiv man har varit med hunden sista tiden. Jag tog det väldigt lugnt med min hund under tiden då han åt antiinflammatoriskt. Så då hade han ju inte ont. Om det berodde på mindre fysisk ansträngning eller på medicinen vet jag inte men sen han fick det och sen han började med glukosamin och sen när jag gick upp til nästan normal aktivering igen så märkte jag skillnad. Han skrek inte längre när han ställde sig upp från liggande på mukt underlag men han fortsatte att "hoppa till" med höger bak då och då. Detta tog kanske 2 månader.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 669
Senast: Calmiche
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 646
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Mest lite fundersam, har tid hos läkare imorgon så är ingen diagnos eller så jag är ute efter. I juli förra året var jag med om en...
Svar
16
· Visningar
18 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka