Glucosamin + Chondroitin?

Kassiopeja

Trådstartare
Jag har fått veterinärs rekommendation att ge min häst Glucosamintillskott ï samband med behandling av ledinflammation (och sen helst fortsätta med det resten av hästens liv). Inga problem för mig tyckte jag, men sen gick jag vilse i tillskottsdjungeln.
Som jag har uppfattat det så finns det bara dokumenterad effekt av själva Glucosaminet och sen är det allmänt käbbel om det behövs mer och i så fall vad för att få bästa tänkbara effekt.
Man pratar om MSM och Chondroitin och Hajbrosk och Gurkmeja tills jag blivit helt snurrig.. :confused:

Enligt de källor jag har kunnat hitta online så tror jag nu att ett tillskott utan Chondroitin ger sämre effekt än ett med, så nu har jag två frågor:

1) vilka tillskott finns det på marknaden som har dessa två ingredienser? Jag känner till Cortaflex, Flexijoint och Cosequin. Finns det fler?
2) hur lurad är jag e g e n t l i g e n? :smirk:

/JES

Sv: Glucosamin + Chondroitin?

Tror jag använde ett som kort och gott hette Glucosamin och det var inte lika dyrt som de andra. Ger det ej längre då jag själv fick dålig erfarenhet av det. Provade själv Glucosamin (människorsorten :D ) och fick ont i magen. Så man skall nog vara lite uppmärksam. Gav det förebyggande och har gått över till Steeljoint förebyggande istället då hästen även hade dåliga hovar. Fast Steeljoint är något helt annat än Glucosamin, så det menar jag inte att du skall ge.

Hälsning Maja

Jag använder numera flexijoint på min häst som hade ledinflammationer. Har bara använt det i 4 månader men det återstår att se hur bra det funkar. Av man man kan läsa om det är det ändå det mest prisvärda och bästa glucosamin prep. som finns på marknaden. Även om det kostar en del. 924 kr för 1 kg.

Vet ej hur lurad du är ;-) men effekten av glucosamin och chondroitin verkar ganska vetenskapligt belagd. Det finns ganska mycket trådar om glucosamin och chondroitin här så du kan hitta tips på preparat och vilka som är prisvärda. Jag ger just nu min häst en kur med biosynov (glucosamin och gurkmeja) kombinerat med djävulsklorot för mer antiinflammatorisk effekt. Har gett snabbt resultat på inflammationen faktiskt. Biosynov kostade knappt 400 för en kur på 30 dagar. Djävulsklon köpte jag en tinktur, 295 kr för en liter, ger 40 ml per dag så det räcker i 25 dgr.
mvh
Lejonelle

Vill du dyka djupare in i kombination kondriotin och glukosamin sök på forskning gjord på humansidan. När det gäller djur finns det mer forskning på hund än på häst med, så det kan du kika på med.

Jag säger dock inte att valet blir lättare för det, men det kanske ger dig lite mer att 'gå på' ang om du ska välja ren glukosamin eller komb glukosamin plus kondriotin...

I övrigt vet du vad jag tycker ;)

/Alexandra

Jag har hört/läst nånstans att det inte är veterinärmedicinskt belagt att glukosamin kan tas upp av häst när man ger det oralt. På människor och hundar funkar det. Men på häst har man inte kunnat belägga. Har jag drömt? Nån som vet?

Det tas upp av tarmen men vad som händer sen vet man inte riktigt.
Dvs man vet inte om det fungerar på häst.
Även om det numera är registrerat som läkemedel finns det fortvarande tveksamhet om hur effektivt det är på folk.
PL

Vi köper glukosamin härifrån:
http://vital-horse.com/

De säljer visst även chondroitin.

Hoppas att du inte misstycker om jag lånar tråden för att ställa en egen fråga. Jag undrar nämligen om man bör göra uppehåll i behandlingen ibland.Våra hästar får det i förebyggande syfte (på tal om hur lurad man är, om det funkar förebyggande är väl ännu mindre utrett... ;) ). Bör man då göra ett uppehåll under lågsäsong till exempel?

På humanpreparat står det att det inte bör intagas under längre tid än en månad utan läkares rekommendation. Vad händer annars då? Kan man dra paralleller till hästar tro?

peter_lundin skrev:
Det tas upp av tarmen men vad som händer sen vet man inte riktigt.
Dvs man vet inte om det fungerar på häst.
Även om det numera är registrerat som läkemedel finns det fortvarande tveksamhet om hur effektivt det är på folk.
PL

kom att prata med 'hemmaveterinären' om glukosamin till häst idag (när jag var där med hunden, nåväl). Och enligt honom finns det en ganska färsk studie/undersökning som visar att det upptag av glukosamin man får ut i blodet vid peroral tillförsel är många gånger mindre än det förväntade. Man fick knappt mätbara mängder och för att man ska kunna få den effekt som är meningen (dvs att tillräcklig mängd når lederna) skulle givan behöva vara om det var 100 eller 1000 ggr den normala.

Tyvärr var det ett helt väntrum fullt av folk så det fanns inte tid i att snoka mer om när, var och hur den där studien går att få tag i..

Sen menade veterinären att om man (som jag t ex) faktiskt upplever effekt så ska/kan man ju ändå ge det eftersom det ju kan lindra/hjälpa på ANNAT sätt än det man trott/förväntat sig (det når leden och där bla bla), och dessutom kan det ju vara så att man får effekt/lindring av andra ingående substanser. Men just glukosamin tillfört peroralt på häst tas inte upp i blodet i sådan mängd att det är ett sätt att få glukosamin till leden på.

Intressant värre tycker jag, som ju å ena sidan tycker att just eftersom all forskning pekar åt samma håll så borde/ska det inte fungera, men har en valack som av ledtillskott (glukosamin, kondriotin, MSM och hajbrosk bla) BLIR bättre..

/Alexandra - som undrar om hon ska våga prova sluta ge valacken igen och se vad som händer. Sist blev han dock sämre..

md5krist skrev:
Hoppas att du inte misstycker om jag lånar tråden för att ställa en egen fråga. Jag undrar nämligen om man bör göra uppehåll i behandlingen ibland?
På humanpreparat står det att det inte bör intagas under längre tid än en månad utan läkares rekommendation. Vad händer annars då? Kan man dra paralleller till hästar tro?
Tar inte alls illa upp. Alla diskussioner i ämnet är intressanta! :bow: Kan som nån sorts svar på din fråga iaf säga att min veterinär rekommenderar att jag ger Glucosamintillskott livet ut till min häst. Nu har ju min häst återkommande ledinflammationer runt om, samt pålagringar i kombination med lösa benbitar i en kotled bak. Vad det rådet då får för relevans för en häst som INTE har problem, det kan ju inte jag svara på... får dock för mig att min vet. ger sina hästar Cortaflex i förebyggande syfte.. eller hur var det Alex??

/JES

Senast ändrad:

Om du tycker att det fungerar så tycker jag du skall fortsätta, men ett uppehåll för att se vad som händer kan ju vara intressant.
PL

Alexandra_W skrev:
...som undrar om hon ska våga prova sluta ge valacken igen och se vad som händer. Sist blev han dock sämre..
Jag skulle vänta tills iaf all snön är borta, (och dessutom avvakta för att se om det blir leeeera sen), för det tar ju lite på just hans speciella defekt att lyfta benen högt. Varför inte testa en sväng om han är suuuperfräsch i sommar? :idea:

/JES

Jag skulle heller inte sluta.......har märkt själv( äter ju flexin)att om jag skutar så får jag ont igen och får höja dosen efteråt.....

*Lånar knapp*

Utnyttjar tråden till en egen fråga :D

Det här med djävulsklo, är det endast smärtlindrande eller är det både det och antiinflammtoriskt? Jag har ju en häst som nyligen haft ett antal ledinflammationer och just nu äter han flexijoint i förebyggande syfte. :angel: För att matte ska känna sig tryggare. Frågan är nu om det är någon ide att ge honom den variant av flexijointen som innehåller dewilsclaw? Jag har avhållit mig från det innan då jag inte vill ge honom något som tar bort smärta som ev. uppkommer. Däremot så är jag intresserad av den antiiflammatoriska egenskapen. Ska jag bara fortsätta med vanliga flexijointen eller skulle det öht vara någon mening att ge djävulsklo också? :crazy: (inlurad i sånt jag inte förstår mig på)

Sedan vore det ju himla intressant att veta hur mkt man egentligen ska ge av diverse glucosamin/MSM prep. för att få någon effekt? Min pappa är stenhårt inne på att jag bara slösar pengar och att den eventuella förbättring jag kommer UPPLEVA endast existerar i min hjärna. Det får mig ju att fundera om man egentligen har något bevis för att tex flexijointen fungerar och vilken möngd man egentligen ska ge för att få maximalt resultat. :crazy: Sedan skiftar givetvis detta med den spec. hästen. Eller är jag helt ute och snurrar. Sedan vad som är rent ekonomiskt möjligt i praktiken är ju en annan sak.

Kassiopeja skrev:
Jag har fått veterinärs rekommendation att ge min häst Glucosamintillskott

Just det att du fått det rekomenderat av en vet. låter i mina öron rätt amazing då jag bara stött på vet. som säger att tillskott bara IBLAND ger resultat och att det ofta är ägaren i fråga som känner sig bättre. Hm. Fast jag antar att detta handlar om vad för åsikter och uppfattningar EN viss vet har, tex min.

Som andra redan sagt - i dagsläget finns ingen som vet om du är lurad eller inte eftersom det finns för lite underlag för djurslaget häst! I senaste "Foderbladet" (eller näst senaste?) från SLU finns en översikt över en del av de studier som finns.

Vet sa inte att h*n var säker på att få ett resultat utan snarare att min häst var en "lämplig kandidat" att ge glucosamintillskott till.
När jag då sa att jag redan övervägt det, men inte vågat börja när hästen kändes fräsch, för då skulle jag aldrig våga sluta så länge det fortfarande såg bra ut. (Dvs jag skulle inte veta VARFÖR hästen var fräsch, men inte våga utesluta att det berodde på Glucosaminet... :crazy: )
Då sa min vet att h*n inte tyckte att jag skulle sluta heller OM nu hästen blev förbättrad av det.

/JES
*i förtydligartagen*

Jag vet att flexin funkar....men sen är det ju med det som med allt annat, lite beroende på vad man har för problem...flexin med DK kan man ge när hästen har ONT..alltså man skall aldrig behöva ge det med mer än en flaska....har inget hänt då så får man söka andra vägar för hästen....

När jag börjar med flexin till hästar så ger jag nästan dubbel dos de första 7-10 dagarna, sedan går jag ner på normal dos och när första burken är slut så ger jag halv dos för underhåll...har du problem skall du ge en större mängd i början och inte börja med underhållsdos....

jag äter själv och mina hundar också..hästar vars ägare hört av sig är också nöjda med flexin....( jag har en häst hemma som varit halt i ca 8 månader, nu efter 1 månad hos mig och flexin så var hon helt o hållet haltfri på åb...OM det är flexin kan man aldrig till 100 säga, men en del får såna resultat på hästarna efter en tids användande)

Lord Owen skrev:
Just det att du fått det rekomenderat av en vet. låter i mina öron rätt amazing då jag bara stött på vet. som säger att tillskott bara IBLAND ger resultat och att det ofta är ägaren i fråga som känner sig bättre. Hm. Fast jag antar att detta handlar om vad för åsikter och uppfattningar EN viss vet har, tex min.

Efter min valacks hasledsartroskopi fick jag också rekommenderat att ge glukosamintillskott, i 3 - 6 månader efter operationen. Av veterinär alltså, och inte samma veterinär som Kassiopeja har.

Samma veterinär som Kassiopeja har har jag dock till min unghäst, och eftersom jag har ngt så tragiskt som en tvååring med dubbelsidig knäledsinflammation så frågade jag (såklart) om glukosamin till henne, men där ansåg veterinären att det INTE var någon indikation på att ge. Så veterinären rekommenderar det alltså inte 'för jämnan utan urskillning'

Det här med djävulsklo, är det endast smärtlindrande eller är det både det och antiinflammtoriskt?

Både och.

Jag har ju en häst som nyligen haft ett antal ledinflammationer och just nu äter han flexijoint i förebyggande syfte. :angel: För att matte ska känna sig tryggare. Frågan är nu om det är någon ide att ge honom den variant av flexijointen som innehåller dewilsclaw?

Du ska INTE ge djävulsklo dag ut och dag in, nej. Tänk dig djävulsklo jämställt med butta. Det är alltså inget man ska hinka i för säkerhets skull. Dessutom går det en del åt magen i långa loppet. Så ge djävulsklo förebyggande - nej.

Jag har avhållit mig från det innan då jag inte vill ge honom något som tar bort smärta som ev. uppkommer. Däremot så är jag intresserad av den antiiflammatoriska egenskapen. Ska jag bara fortsätta med vanliga flexijointen eller skulle det öht vara någon mening att ge djävulsklo också? :crazy: (inlurad i sånt jag inte förstår mig på)

Se mitt svar ovan ang min syn. Jag ger Flexin jämt till valacken, men Dk bara NÄR han har besvär, t ex när det är lerigt och djupt underlag i hagen och han blir besvärad av det (djupt underlag är en mardröm för hasen). Då ger jag en kur med DK på samma sätt som jag skulle gett en kur med butta. (Jag ger buttakurer ibland med, beror på HUR besvärad han är)

Sedan vore det ju himla intressant att veta hur mkt man egentligen ska ge av diverse glucosamin/MSM prep. för att få någon effekt? Min pappa är stenhårt inne på att jag bara slösar pengar och att den eventuella förbättring jag kommer UPPLEVA endast existerar i min hjärna. Det får mig ju att fundera om man egentligen har något bevis för att tex flexijointen fungerar och vilken möngd man egentligen ska ge för att få maximalt resultat. :crazy:

Torde vara ytterst individuellt. Ett sätt att testa vad en ev förbättring kommer från är ju att en period SLUTA med flexin. Ser du ingen skillnad då så hjälper det iaf inte längre (men kanske hjälpte dig att komma dit), märker du en försämring så hjälpte uppenbarligen flexin.

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för...
Svar
6
· Visningar
1 769
Senast: Allevo
·
Foder & Strö Har kollat runt på marknaden (och här på forumen) för att försöka hitta vilket som är det bästa fodertillskottet som man kan ge en häst...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 018
Senast: ZorréZaid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III