Glömt bort hur man rider på ridbana...

hier

Trådstartare
Skogstanten till hier provade att rida lite på ridbanan imorse. Det gick katastrofalt dåligt :o
I skritten gick det skapligt, men i trav och galopp kände jag mig instängd och irriterad över att behöva svänga hela tiden.

Inte blev det bättre när ett till ekipage kom. Jag fick nästan klaustrokänsla. Trava tre meter, sen sakta ner. Blev någon slags skritt-trav. Kunde inte samla hästen för fem öre, om jag provade lite sidvärtsövningar hann jag knappt försöka få ordning på det förrän staketet kom i vägen. Det var verkligen jättefrustrerande!

Någon mer som har glömt hur man rider på inhägnat område? :D Jag kände mig verkligen superdålig. Dressyra lite på en äng går an, eller sicksack över en grusväg. Ridbanan är relativt liten, men de andra i stallet klarar ju t om av att ha hoppträningar på den, så borde väl jag kunna trimma lite där.
 
Sv: Glömt bort hur man rider på ridbana...

Jobba mer mjukt runda spår så känns det kanske inte så farligt. Då kan du närma dig känslan att rida ute. Ha alltid blicken fram och titta och planera din ridning, då överraskas du inte lika mycket av "hindren".
:)
 
Sv: Glömt bort hur man rider på ridbana...

Tack, ska fortsätta försöka :) Kan ju vara rätt skönt ibland att rida på banan, speciellt om man vill träna på något speciellt.
 
Sv: Glömt bort hur man rider på ridbana...

Har inte ridit på fyrkantsspår/bana sedan i december då banan inte fungerar i magdjup snö som dessutom är tung.. :/ Får väl se hur det kommer att gå för mig till våren. Men rid några gånger, helst om du är ensam så kommer du nog att vänja dig :)
 
Sv: Glömt bort hur man rider på ridbana...

Planera din väg och ha koll på var eventuella andra ekipage är så du inte saktar av så fort du kommer till ett staket eller att du behöver sakta av för att inte rida in i andra.

Rid t.ex. ett par varv i trav på en stor volt på ena halvan av banan. När du precis passerar över medellinjen ställer du om hästen åt andra hållet och påbörjar en stor volt på andra halva av banan i motsatt riktning, sen kan du håller på så, två varv på ena volten, två varv på andra osv och rida som på en stor åtta.

Tycker det hjälper mycket med lite "övningar" för att hjälpa till i början så man lär sig planera sin väg när man rider. Om man rider ihop med andra är det jätteviktigt att kunna planera sin väg och vara "ett steg före" hela tiden, då får man mest ut av sin egen träning och man minskar risken att störa andra ekipage.
 
Sv: Glömt bort hur man rider på ridbana...

Hihi, vad jag känner igen mig! Jag har just återupptagit ridningen (hurra!) efter ca 1,5 års avbrott, och igår red jag mitt andra pass. Där var ca 4 andra ekipage i ridhuset samtidigt och jäklar vad snurrigt det blev. Mycket skritt-trav och spännande svängar blev det, men den stackars stackars häst jag satt på var tålmodig och ställde snällt upp. :o

Bra träning i att tvingas titta upp och planera vägen, blev det åtminstone. ^^
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp