Glokosamin = gallor?

Yrja

Trådstartare
Som rubriken beskriver. Kan bioglukomin(glokosamin) orsaka/förvärra gallor?

Min häst har fått gukosamin sen några månader tillbaka och blivit gallig på bak. Har nu haft en kunni hovis ute som talade om för oss att han har en genomgående galla innanför djupa böjsenan - inte alls bra! Han har dock inte ridits speciellt mycket och framförallt inte hårt så vi funderar på vad detta kan komma sig av.

Kan glokosaminet ha något med saken att göra?

Sv: Glokosamin = gallor?

Jag skulle inte gissa det, då min häst äter Glucosamin sen flera år nu och hon har enbart galla som redan fanns där innan. Inget har blivit värre med andra ord. Hennes galla är från en tidigare vrickning.

Okej. Men om en galla framstår då man ger glukosamin - och förvärras pga överansträgning under en tid. Bidrar då inte glukosaminet till att vätskan ökas även där gallan sitter - då borde det ju förvärra gallan?

...

Jag har ingen förklaring till varför men har observerat precis samma sak på min häst. Jag gav glukosamin som stöd för rehabiliteringen efter en skada och fick ökad vätska i haslederna på båda bak (det var inte där problemet fanns).

Men om du har galla i senskidan till djupa böj eller mellan senan och gaffelbandet skulle jag inte ta några risker utan åka och få det kollat innan igångsättning, eftersom det är en så tråkig skada att drabbas av. Var längs senan sitter gallan?

mvh
Lejonelle

Hästen är redan igång. Och han bli bättre i benen av att röra sig - också bättre mentalt. Han sattes igång redan i mars och har gått lite sådär lätt - men 6 ggr/v. Det har blivit bättre i benen men inte helt bra, och nu upptäckte hovslagaren att han hade en genomgående galla längs senskidan till djupa böjsenan. Hästen har varit väldigt felverkad - om nya hoviss har rätt - och därför är benen överansträngda.

Han friskförklarades på klinik och dit åker vi inte igen - de verkar ju inte kunna någoning. Vi ska avvakta och se om verkningen kan få detta att gå ner, och under tiden bara rida lungt på lång tygel. Om det inte blir bättre så måste vi såklart ta kontakt med vet, men det blir omständigt och en ganska komplicerad historia så vi vill först se om den här hovslagaren har rätt då han säger att den bör gå ner. Frågan är dock om vi bör ta bort glukosaminet? Han får det pga en arthros som vet på kliniken "gissade" att han hade. :smirk:

Det finns ingen anledning att ta bort glukosaminet. Det hjälper nybildningen av ledbrosk på traven och är bara bra, många ger det förebyggande. Om du satte in det vid misstänkt artros skulle inte jag ta bort det om det vore min häst.

Jag vill betona att ansträngning i en böjsena är en allvarlig skada som har stor risk att bli värre vid belastning. Min uppfattning är att man bör ultraljuda en misstänkt böjsena för att undvika överbelastning som ger rehab tider på ett år eller mer. Därmed inte sagt att din häst har en sådan skada, jag säger bara min åsikt generellt.

För att palpera böjsenor och gaffelband lyfter du upp benet som när du kratsar hovarna och då kan du knipsa om senorna och jämföra höger och vänster så att du känner om det finns skillnad i vävnaden. En frisk sena känns fast och distinkt. En griffelbensfraktur eller en skada på djupa böjsenans förstärkningsband kan ge en svullnad i höjd med mitt på senan, ofta insida.

Felaktiga hovvinklar kan visst ge en översträckning i en böjsena och med korrigerad vinkel är det klart att detta blir bättre men risken du tar är att senvävnaden tagit skada av att gå med långa tår och att du därför har en sena som tål belastning mycket sämre.

mvh
Lejonelle

På hund o människa har man visat att glukosamin har en londrande effekt vid ledskador, när det gäller häst finns inget visat o det finns tveksamheter o hu mkt som når leden.
Däremot finns inget som tyder på att det skulle hjälpa till att återställa skadat ledbrosk, den effekt man har är snarare fråga om att återställa ledvätskan o bromsa den nedbrytande processen.
PL

Vissa förpackningar man köper med glukosamin innehåller även proteintillskott. Många hästar reagerar med gallor vid för höga proteinhalter. Mitt tips är att köpa "rent" glukosamin.

Tack för ditt svar. :bow:
Ska vara tydligare med gallaornas position:

De är genomgående och sitter bakom böjsenan, ovanför kotan på båda bak.

Han har blivit bättre nu och vi går endast i lina, ej uppsuttet. Dock lär ju detta ta tid att läka.
Om det inte blir bättre inom kort så ska vi såklart ta kontakt med veterinär. Rehab i ett år? Det låter allvarligt. :crazy: Det ska jag tala om för syster och hoviss, får se vad de ger för respons.

Tack igen.

Okej, det visste jag faktiskt inte. Ska kika på burken i morgon.

Han har tidigare reagerat med lite små "gallor" när han fått korn - mkt protein. Så det låter möjligt.

Tack, tack!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 341
Senast: fridaxi
·
Hästvård hej! I tisdags så åkte jag till veterinären med mitt 18 åriga varmblodssto. Hon var svullen i hasen vä bak. En månad tidigare hade hon...
Svar
13
· Visningar
995
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 648
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama