Globus eller Isabell Werth?

T

Tind

Skall till veckan åka till sadelutprovaren igen då hon denna gången skulle ha med sig både en globus clic och en wintec IW. Hon sa att båda troligen skulle ligga bra på häsen och att det är upp till mig vilken sadel jag vill ha.

Förutsatt att båda ligger lika bra och jag gillar båda, vilken sadel är bäst kvalitetsmässigt? Jag föredrar troligen gloussadlen då jag inte är vidare förtjust i synten, men samtidigt kan man ju ändra bomvidden på IW, vilket kan vara en fördel då jag "bara" har denna hästan på foder, dock har varken jag eller ägaren några planer på att han ska åka tillbaka till ägeren.

Sv: Globus eller Isabell Werth?

skulle nog tagit wintecen om det var valet...

globus har väldigt ojämn kvalitet, väldigt många sadlar är sneda och dåliga.. sen tror jag isabellen är bättre att rida i?

Kvaliteten verkar variera mkt på globussadlarna, men om den är godkänd av min sadelprovara på tycker man ju att den borde vara bra stoppad och bra i bommen. Isabellen blir jag mer och mer sugen på, verkar ju väldigt bra med utbytbara järn..:)

Personligen tycker jag att Globus Clic är fruktansvärd att rida i, så jag röstar för Wintec.

Jag provade en Isabell Werth när jag var och provade ut en ny sadel till min häst. (Dock ej Wintecmodellen) Gillade den inte alls. Man satt väldigt högt ovanför hästen- fick lite "kosacksadelkänsla". Men prova,:idea: Du kanske tycker den är toppen! Sen lättade den jättemycket i bak både när jag red och när hästen gick med den. Förmodligen fel järn i för att passa min häst
Bild på Werthen.
isabel%20werth.small.JPG

jag har aldrig ridit i den så det vet jag inte, men folk brukar säga samma sak om globus - att man hamnar högt.

själv tycker jag alla sadlar är kassa nu som jag vant mig vid childeric....:p

Personligen tycker jag att Globus Clic är fruktansvärd att rida i, så jag röstar för Wintec.

Jag har ridit i en globusen innan och jag tyckte att den var helt okej, men den kanske blir förj*vlig när man har ridit i IWen:angel::)

jag tycker att wintecen ser oerhört äcklig ut att rida i:angel:. Tycker att globusen ser ut att ha mer knästöd och djupare sits, hur upplevde du werthen i djup och knästöd?:)

Har en IW som jag :love:... tycker knästöden är riktigt bra och man hamnar i bra läge i sin sits... eller iaf jag... men å andra sidan tog det ett litet tag för mig att vänja mig men nu vill jag aldrig ha någon annan:D... får hoppas att det passar på lillhästen oxå...

Men jag har å andra sidan en Globus hoppsadel som jag oxå älskar så att välja är svårt... men dock tycker jag man sitter snuskigt bra i IW'n.

Fullblod: Har du testat din sadel på lite olika hästar, i så fall: Går den att ställa om så den passar många olika hästar?:)

Centaur: Vad bra, det vissta jag inte att man kunde! =)

När vi var hos en sadelutprovare för några veckor sen provred jag en Globus CliC och den var hemsk! Det var alldelesför mycket knästöd och den var verkligen inte skön att rida i. Skritta bara ett varv:angel:. Så jag skulle valt IW mellan den och Globusen..

Helt klart IW. Har en sådan :love:
Dessutom slipper man putsa :D

Har inte testat på mer än mina två men de är ganska lika så jag har nog svårt att säga så mycket om det...

Men vad försäljaren sa när jag köpte sadeln var att man kunde lägga in fler "luftkuddar" för att ändra formen något om det behövdes... men hur det går till vågar jag inte svara på... eller om det funkar heller för den delen.

Jag röstar för IW!! Fick en utprovad för ca 1 månad sen och jag tycker bara mer och mer om den! Den är underbar!! :love: Så om den passar så köp! :D

IW finns även att köpa i läder

Jag skulle tagit IW sadeln!
Har själv den fast i Bates modellen, otroligt skön att rida i! :love:
och den har varit super till min häst som har musklat sig jätte mkt sen jag köpte honom, det var bara att byta till ett bredare järn så satt den jättebra! :D

Jag klarade knappt av att fullfölja dressyrträningen när jag provade en Globus, blä :p

I wintecen sitter du (jag) fast och det är massa sadel överallt.

Globus breeeeeed midja (enligt mig) och stora stöd.

Skulle hellre valt en Bates Isabell (samma som wintecen fast läder och därmed lite mer medgörlig).

I ärlighetens namn red jag inte alls speciellt länge i den eftersom den låg så bedrövligt på min häst. Men den kändes ganska djup och hade bra knästöd om man gillar det. :) Sadeln på bilden var i läder.

Liknande trådar

Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 979
Utrustning Är det någon som har erfarenheter och åsikter om dressyrsadeln från Wintec i samarbete med Isabell Werth? Ska provrida en sådan på...
Svar
15
· Visningar
8 522
Senast: aprilia
·
Utrustning Hej! Har ett hbl-sto, 1,65 m hög, ädel men ganska biffig samtidigt. Låg, bred manke, rak rygg och relativt rund rygg, lite som en...
2
Svar
25
· Visningar
4 598
Senast: insearchof
·
A
Utrustning Hej! Har provat ca 20 sadlar på min häst men har äntligen hittat en som passar. :bow: Jag blir bara lite fundersam hur det nu kommer...
Svar
7
· Visningar
2 572
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka