Glidleden i Hasen

J

jari

Har behandlat Black Runner med DMSO i den. Är det ngn som har erfarenhet av detta?

Blodblistrade för ngt år sedan och det funkade bra ett tag.

Får se hur länge detta funkar då...

Sv: Glidleden i Hasen

Hade en Copiadare för några år sedan som hade fått kroniska inflammationer i hasleden efter borttagande av en lös benbit ett par år tidigare. Hästen var aldrig halt varken på böjprov eller i lätt träning, problemet märktes bara i slutet av jobb eller lopp då han tappade travet helt. Efter otaliga veterinärundersökningar utan att hitta vad som var fel tog vi ett ultaljud på hasleden och då hittades detta. Veterinären rekommenderade DMSO en gång var 10:e dag under 30 dagar (3 ggr alltså).
Hästen behandlades och joggades emellan behandlingarna på vets inrådan.
Han kom tillbaka och gjorde 2 starter. I sista loppet återkom problet och då valde vi att sluta med honom.

Jag tror att med ett mer normalt problem så fungerar DMSO ypperligt. Denna häst hade så pass allvarlig skada i hasen att hoppet var nästan obefintligt när vi började. Har bara goda erfarenheter av DMSO i leder i övrigt.

Jag tror ochså att DMSO är bra. Vi har sprutat med det ibland. Men för en vetrinär är det säkert inte det mest inkomstbringade preparatet, därför vill de inte använda det.
gulan

Hej du, DMSO sprutas aldrig in i en led utan läggs som ett underhuds blister alt. strykes på huden. Vilket troligtvis även skedde med din häst. Preparatet är inflammations hämmande och effektivt, men dessvärre är det inte tillåtet att använda inom trav sporten.

Hej du, DMSO sprutas aldrig in i en led utan läggs som ett underhuds blister alt. strykes på huden. Vilket troligtvis även skedde med din häst. Preparatet är inflammations hämmande och effektivt, men dessvärre är det inte tillåtet att använda inom trav sporten.

Är du säker på det du skriver nu???

Citat från ovan nämnda länk:

ERKÄNDA ANVÄNDNINGSOMRÅDEN - HÄST: 1) Utvändigt som liniment är en vedertagen användning som praktiserats och rekommenderats av ”alla”. Ofta blandas DMSO med t ex kortison eller andra liniment. 2) Vid allvarliga skallskador då man fått en svullnad i hjärnans hinnor ges DMSO intravenöst som rent livräddande behandling. 3) Vid det allvarliga tillstånd som infektion i en led utgör (t ex efter ledbehandling, ledoperationer eller sår som punkterat leden) anser många forskare och experter att DMSO är att föredra vid behandling. Observera skillnaden på ledinflammation (inga bakterier) och ledinfektion (med bakterier). 4) Vid akut fång som ju kännetecknas av blödningar i hovarna menar flera forskare att DMSO både lindrar symtomen och minskar risken för framtida problem i form av kronisk fång.

BEHANDLING AV LEDINFLAMMATION-VETENSKAP: Expertisen i Sverige är oeniga om huruvida det finns vetenskaplig grund för användandet av ledinjektion med DMSO vid synovit/kapsulit (utvändig användning anses OK liksom vid ledinfektion enligt ovan). Det finns emellertid 3 viktiga vetenskapliga studier på just ledinflammation hos häst som visar dels att det är ofarligt men också att det finns positiva effekter med ledinjektion av DMSO. Dessa studier är gjorda 1989 samt 1991. Varför dessa vetenskapliga fakta inte blir accepterade av vissa experter i Sverige är oklart eftersom andra experter anser ”bevisen” för vetenskapligt stöd för behandlingen fullgod.

BEHANDLING AV LEDINFLAMMATION-ERFARENHET: Även om experterna är oense om den vetenskapliga delen används DMSO i led vid ledinflammation av många veterinärer. Enigheten är stor om nyttan. Man har en snabb effekt vilket gör att hästen kan motioneras tidigt i rehabiliteringen, man har extremt få biverkningar och substansen är billig till skillnad från flera andra preparat. Enbart på denna klinik har ca 20 000 leder behandlats. Till skillnad från kortison så får hästar som behandlats med DMSO slaktas eftersom karenstiden för slakt är 0 dygn. Liksom för andra ledpreparat utom kortison gäller dock 14 dygns karenstid för tävlande (kortison har 28 dygn).

Jag har själv ingen som helst erfarenhet av DMSO.

DMSO är inte förbjudet att använda inom travet om man rättar sig efter karenstiden!! Per Spångfors i Halmstad använder "bara" DMSO!!
Kan användas till det mesta: i led, på hud till halshästar, i muskel (t.ex ömma ryggar)m.m

Det sprutades rätt in i leden... Och är fullständigt tillåtet att använda inom travet... är ett kroppseget ämne som har karens beroende på mängd i blodet. Men när man går in i led blir det ju automatiskt 14 dagar.

Det sprutades rätt in i leden... Och är fullständigt tillåtet att använda inom travet... är ett kroppseget ämne som har karens beroende på mängd i blodet. Men när man går in i led blir det ju automatiskt 14 dagar.
Det är alltid minst 14 dagar på DMSO, oavsett var du behandlar!:idea:

Det är alltid minst 14 dagar på DMSO, oavsett var du behandlar!:idea:

Inte som jag fattar det som står i proppen iaf... 15 mikrogram i urin 1 i blodet får dom ha.
liniment som innehåller DMSO har ingen karens.
Och injiceras det i muskler el fästen så är det 96 tim och sen gäller koncentrationen i blod/urin.

Hm... nu blev jag brydd. Förut stog det faktiskt minst 14 dygns tävlingskarens på DMSO. Nu står ingenting mer än hur mycket som får finnas i urin o plasma.
I Finland har det väl varit fritt (eller var det 4 dygn)?

Oavsett vad som gäller så chansa inte om ni behandlar med DMSO. Det är ett lurigt preparat och kan finnas kvar längre än man tror trots att det är så flyktigt.

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Windy
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Nevermind
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
706
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 169
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård