Glasyrlager

S

scintiller

Hur tillförs näring till hornets glasyrlager? Är det någon som vet VAD det är som tillförs? Någon sorts ämne från kronranden?

Mycket tacksam för svar!

Sv: Glasyrlager

Jag saxar det här från en mkt bra bok; Hovvård-hovar, hovbeslag och hovsjukdomar

"Glasyrlagret är det yttersta hornlagret i väggen. Vid huden intill kronranden kan man se ett mjukt, gråaktigt horn, som längst upp är tjockare och längre ner (cirka 1 cm) smalnar till ett mycket tunt lager (några tiondels mm). Glasyrlagret bildar övergång från hud till vägghorn och anses ha den viktiga uppgiften att hålla kvar fukten i underliggande horn. Vid ballarna övergår glasyrlagret diffust i strålhornet."

Vattenhalten i hornet har stor betydelse för hornets smidighet, den är följaktligen högst i strålhårnet (ca 40%), lägst i den hårda väggen (ca 25%). I vägghornet finns rör som tar upp vatten (vattnet tas dels upp från omgivningen och dels från blodet via papillerna i läderhuden). Kan säga det med att det är lamelläderhuden som förser lamellhornet med näring.

Hoppas du fick svar på dina frågor nu, vart lite yrt svar .. men ja fuskläste från min Bibel ;):o

Sv: Glasyrlager

Tusen tack för ditt svar!

Om lamellhornet förses med näring från lamelläderhuden, kommer det alltså förse glasyrlagret också?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej. Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är? Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han...
2
Svar
28
· Visningar
1 299
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 117
Senast: Kilauea
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 145
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar