Glansig päls

Sv: Glansig päls

Rykta rykta rykta!
Och ge tillskott med B-vitamin! De flesta hästar behöver det så här års. Men det tar minst 2 veckor innan du ser resultatet av B-vitaminerna.

okej..
hur mycket ungefär kan jag börja med? Han har nog inte fått det innan och man ska väl börja försiktigt...? :crazy:
När jag vant honom, hur mycket ger man i full mängd? Han är ca 145 i mkh. :bow: :D

Ahh, först ska jag ju kolla upp det mesta om honom!
Han är en korsning, New forest och någon annan som jag inte kommer ihåg :crazy: :d .
Han kommer ifråg Visingsö, där dom hyr ut hästar året runt. Om man är nöjd med hästen så får man köpa den om man vill, de köper själva in nya hela tiden :D .
Men det jag ska börja med är att rykta honom ordentligt!
Sedan kan man ju inte bara börja med linfröolja och b-vitaminer hux-flux (hehe, bra ord).
Utan det får väl bli när vi lärt känna varnadra lite grann, så jag vet hur hans mage fungerar och så, om han är lättfödd eller inte osv. :)
Tack så mycket!

fick hem 2 hästar från visingsö till ridskolan för några veckor sedan. De hästarna var i ganska dåligt skick, så de är nog inte bara de att de har dåligt med tid till att rykta. Börja ge B.vitamin matolja linfrö osv. Vetekli ska tydligen vara bra för pälsen också. Lycka till o hoppas du blir nöjd med hästen!! :rofl:

Tack så mycket Chappe_!
Hur använder man vetekli?

När jag kollade på honom i fredadgs så var han helt okej i alla fall, det var bara pälsen som var lite tuffsig, inte mycekt men jag vill ju ha en snygging häst! :d

köp biotin, inehåller massor med vitaminer, mineraler som är bra för hästens päls och hovar. Köpte det själv och det funkar kanon.

Min häst fick det i början.. Då blandade jag det med matolja och B-vitamin och med lite vatten (gjärna ljummet) så de blev en kletig smörja. Mums sa hästen blä sa jag... Man måste röra ordentligt så de blandas. Om hästar i allmänhet har dålig aptit så är det bra för att de tycker de är så gott.

Jag ger min ungefär 1-2 msk per dag.

Har testat Emin, Krafft och den bruna flaskan på Hööks. Den sista är godast. Den är faktiskt bäst både i smak, pris och pälsen blir såå glansig!

Det kan tom vara så att vid pälssättning/fällning får vissa hästar så dåligt med extra B-vitamin att de blir hängiga, glanslösa och griniga!

Haha!
Tack för tipsen, får ta en shoppingdag i Hööks när pållen kommer! :D
Vilken superbra idée! atta ta före och efter bilder! :bump: :)
Hihi, kan fixa det, skickar antingen in det som tråd eller som pm till dig! :cool:
/Fannyyy

nee lägg in före efter bilder som tråd ja vill me se :bump:
därifrån kommer min oxå från, jag är kanon nöjd me bra kontat dom har även hört av sig nu för att fråga så de går bra och sådär!
Dock avmaska ja honom direkt...skulle gjort de där men som ni vet i nervösheten å glädjen glömmdes de!

jaja sluttjatat lycka till och som sagt väntar på kort!

Vissa hästar blir inte särskilt blanka o andra har jätte lätt för att bli blankare än alla andra. Det beror på häst typ, hur pälsen är och vilken färg din häst har. Sen fäller hästarna nu så de kan se lite konstiga ut.

Innan du köper en massa svindyra B-vitaminer i sirapsform med massa socker... vill jag bara rekomendera foderjäst som innehåller massor med B-vitaminer men är betydligt billigare.

Sen så är det det gamla vanliga som gäller. Avmaska o fodra hästen rätt. Rykta ordentligt varje dag. Börja med att bada hästen med schampo o spraya på massor med pälsglans efteråt när hästen fortfarande är blöt i pälsen.

Supergladis
Kan man duscha hästen när det är så kallt? :crazy: :smirk:

nee lägg in före efter bilder som tråd ja vill me se :bump:
därifrån kommer min oxå från, jag är kanon nöjd me bra kontat dom har även hört av sig nu för att fråga så de går bra och sådär!
Dock avmaska ja honom direkt...skulle gjort de där men som ni vet i nervösheten å glädjen glömmdes de!

jaja sluttjatat lycka till och som sagt väntar på kort!

Haha!
Okej, jag lägger till före och efterbilder i denna tråden då, jag tar bild när han precis kommit och en när jag behandlat med rykt, (dusch), glansspray, B-vitamin, foderjäst och linfröolja, :crazy: , kanske inte alla men men... skriver vad jag gett den då! :D
Tack så mycket allihopa! :bow:
/Fannyyy

Han har kommit, och är jättefin att rida och se på.
Däremot lite tjurig i spiltan (som han för tillfället står i men flyttar till box på onsdag :crazy: ).
Han sparakar lite med bakbenen och tigger som det värsta, men testar mig försås också lite grann, det är bara att säga till så slutar han efter en liten stund, ska ta lite bilder på honom så snart som möjligt! :D
Han verkar inte trivas så bra i spiltan heller så det blir säkert bättre när han kommer till boxen, men om han fortsätter byter vi nog ut honom mot en annan... :(
Hoppas inte han blir värre för han är verkligen superbra att rida! :smirk:
Lägger in bilder snart!
/Fannyyy :p

Linfröolja tycker jag är bra, ger inte bara glansig päls utan har en hel massa andra nyttiga egenskaper. Sen är det väl olika från häst till häst, bl.a. beroende på hur de mår och hur de trivs.
Vi har tre hästar hemma och våran minsta, med den yvigaste och mest "nalle-gosigaste" vinterpälsen är alltid blank och fin... trots att hon får minst med mat. De andra två jobbar mer, äter bättre och ryktas flitigare... ändå är hon "finaste" hästen! :o

haha, jaa, det kan vara lite tokigt...
Kan man duscha hästen på vintern?:d

Jag skulle inte duscha den utan att vara säker på att den isåfall torkas varmt och snabbt efteråt.
Jag har varit och simmat med min häst och där får de står i ett torkskåp höll jag på att skriva.
Det tar nästan 2 timmar...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 099
Senast: Bison
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 999
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 853
Senast: gloiredor
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023