Glada miner på hopptävlingar ......

Sv: Glada miner på hopptävlingar ......

kom och tänka på den franska tennispappan som förgiftade sina barns motståndare såatt en avled, då kan man ju snacka om konstiga föräldrar:crazy:

Jag tycker oxå det kan vara fler som tar tävlandet mer som en kul grej att kunna åka ut och visa upp vad man går för, visst får man varaa nervös och visa det men oxå visa det med respekt att kankse va sur ch grining på sin förelder tycker jag att är ändå ok bättre det än att det går ut över hästen för föreldern kan barata om det och förstår varför man gör så det gör inte hästen för den ahr inte gjort fel :(
Jag har typ växt upp på tävlingar både dressyr och hoppning då mina föreldra tävlar och har hjlälpt till på stora tävlingar så har man ju fått hänga med där mä, så man har liksom fått det inpräntat att man skall varaa trevlig mot sina medtävlande även om det kan bli fel ibland, det får bli fel, bara det inte går ut över säkerheten.

Jag är nog en sån som kan vara på fel plats i bland men jag försöker ändå att vara alla till lags men ibland måste man själv ta plats för att få ngt gjort på framridning, jag skriker ut vilket hinder jag ska hoppa men det är mest pga att det är så många som typ säger det i vanlig samtals ton och tror att alla hör, och då vill jag vara säker på att alla hör, men själv klart väntar jag ju på min tur vid hindrena oxå.
Värst är ändå vissa dressyr nissar (finns nog inom hoppningen mä) som tror dom äger framridningen bara för att dom har en flottare och bättre häst (enligt dom :p )

Så fram med röda läppstiftet och ett stort smile :rofl:

Ojj ojj nu blev det mycket svamel

Håller med er. Jag tävlade en del ponnyhoppning förut och stämningen där var hemsk. och alla snorungar som skriker på sina ponnyer och föräldrar... oh my god! Och då ska vi inte snacka om hur mycket de drog i pelhamstången och sparkade med sporrarna...

Ja, och om alla håller sig till reglerna så blir ingen sur! :p

Jag blev riktigt sur på en ryttare när jag var på en tävling, på framhoppningen red jag längs ena långsidan, då det kommer ett ekipage emot mig. Jag red i vänster varv alltså skulle jag rida närmast väggen, detta var i trav. Jag red så nära väggen som möjligt och ryttaren som kom emot mig verkade helt uppe i sina drömmar eller något för hon styrde sin häst 5cm från min och hennes hästs rumpa knuffade i mitt ben ordentligt... Det är ju bra om man är vaken!! :crazy:

Tänkte samma sak, fast körning. Just sånt här tråkigt beteende var faktiskt en av orsakerna till att jag bytte från hoppning till körning.

Sen blir det nog lättare så att alla är trevliga mot varandra i en liten sport där alla känner alla.

speciellt klubbtävling är väl ändå grejen att man ska ha roligt och lära sig?

gabbis12 skrev:
Hej alla glada hoppmänniskor som gillar att tävla. Visst är det kul:rofl: :rofl: :rofl:
MEN det skulle vara ännu roligare om vi kunde vara LITE trevligare mot varandra. Har nu senaste tiden varit på diverse småtävlingar CL(alltså på kulnivå:banana: ) i hoppning, men ibland undrar jag vart jag hamnat. Visst är man nervös o.s.v, men lite trevligare tonläge skulle jag vilja mötas av :mad: Det är ofta trångt och rörigt med alla hästar, barn, föräldrar och funktionärer, så vi måste alla samsas om plats. Man behöver inte få sura blickar och kommentarer om man råkar stå på "fel" plats, komma för nära någon m.m.(OBS alla är inte såna som tur är).
Men om någon känner igen sig GLÖM inte att ta med gott humör vid nästa tävling. Det blir så mycket trevligare då för alla !!:banana:
(förlåt svamlet, men jag va tvungen att skriva av mig lite....)
kram :bow:
Håller med dig!

Men det är ju det som är halva nöjet, att få komma ut och träffa folk. Att få tävla, umgås och ha KUL!

//Alice

Å vad jag är glad att jag aldrig märker av detta. Jag tycker bara det är trevligt folk omkring en på tävlingar. Man skrattar och skämtar när man går banan och ger varandra små tips och stämningen är jättebra.

Jag håller med dig, nu är jag iofs inte hoppryttare men på de hopptävlingar jag åker på med min kompis är alla jättetrevliga och glada.

Herregud vad alla har sett mkt hemskheter på ponnytävlingar. Jag har själv tävlat ponny i två år och aldrig sett ngt såntdär märkbart hemskt, alltså ryttare som sliter o dra o sparkar i sin häst elller föräldar eller barn som skriker åt varandra (2 gånger har jag sett föräldrar stå o kabla med varnandra)
Tycker nästan det e värre på strohäst. Var ute på min första strohäst tävling för i hår för ca: 1 månad sedan. Då kändes det som alla skulle skylla på mig;) Först på framridningen fick jag skäll för att ja galopperade av ngn suris som skrek åt mig att inte rida för nära hennes häst för att den sparkade och jag red ändå långt ifrån henne och, ja, framridningen var stor nog så man fick galoppera där. Jag är ingen sån som bara kan stå o ta emot när ngn skälelr på mig så ja svarade emot med "Lär dig reglerna och sätt en röd rosett i svansen på din häst då!"
Sen på framhoppningen så är det ju högerregeln som gäller så jag travade på spåret och så möte jag en tjej som red emot mig också i trav så ja höll mig nära väggen och hon fortsatte att rida rakt fram på spåret. När hon var ngn meter ifrån mig så skällde hon på mig att att jag ridit ivägen:eek: Även då sa ja till att varje hästmänniska borde veta att det är höger regeln som gäller!

Ne, jag hatar folk som ska skälla på allt o alla när dom anser att man gjort ngt fel som inte passar dom. Man behöver ju inte vara glad som en lärka och gå omkring o skratta och le hela tävlingsdagen för det gör kanske inte alla. Ne har det gått jättedåligt har man rätt o vara sur ett tag tycker jag men inte låta det gå ut över andra som inte ens har ngn anknytning till ekipgaget. Att man kan ta upp det med sina föräldrar och kanske ha en lite mindre otrevlig ton mot dom kanske är okej för dom vet ju ändå hur man är när det gått dåligt men det är inte heller dom som ska ta all skit hur arg man än är efter en dålig runda.

Men att vara arg och sur och grinig på framridningen, till första klassen, innan man ens vart inne på banan tycker jag är helt :crazy:

Oj det blev långt :P

gabbis12 skrev:
Hej alla glada hoppmänniskor som gillar att tävla. Visst är det kul:rofl: :rofl: :rofl:
MEN det skulle vara ännu roligare om vi kunde vara LITE trevligare mot varandra. Har nu senaste tiden varit på diverse småtävlingar CL(alltså på kulnivå:banana: ) i hoppning, men ibland undrar jag vart jag hamnat. Visst är man nervös o.s.v, men lite trevligare tonläge skulle jag vilja mötas av :mad: Det är ofta trångt och rörigt med alla hästar, barn, föräldrar och funktionärer, så vi måste alla samsas om plats. Man behöver inte få sura blickar och kommentarer om man råkar stå på "fel" plats, komma för nära någon m.m.(OBS alla är inte såna som tur är).
Men om någon känner igen sig GLÖM inte att ta med gott humör vid nästa tävling. Det blir så mycket trevligare då för alla !!:banana:
(förlåt svamlet, men jag va tvungen att skriva av mig lite....)
kram :bow:

Jaa jag håller helt med! Mycket bättre om alla är vänliga mot varandra, men ibland finns det folk som rider ivägen hela tiden på te.x framhoppningen. de står bakom hindret även fast man ropat högt att man kommer på "räcket". Personer som skrittar pöå spåren hela tiden och när man säger till flyttar de på sig, men efter en stund är de där igen. Det har man rätt att bli irriterad över tycker jag. :smirk: Det kan ju faktis hända olyckor om ngn står bakom ett hinder och man kommer hoppandes där. Så om alla skulle tänka på vad dom gjorde där inne, fastän det är trångt, skulle nog alla vara på ett bra humör ;) .. Men såklart finns det dom som tror att dom äger stället och är sura endå. synd.

jag blir surast när d e massa ponnyföräldrar som skriker på sina ungar som e typ 8 år när dom ska hoppa msv.. å skäller på ungen om det inte blir placering. Eller som man ser dessa bortskämde ungar med 5 ponnyer som skriker åt sina föräldrar att dom inte duger å grinar om det inte blir felfri ritt :crazy:

meningen med tävlingar är väl att det ska vara kul :confused:

Jajjemensan! :D
Och vi har så roliga ryttarfester med! ;) :D

Ååh det får mig att tänka på när vi hade ponny - SM i fälttävlan, för några årsedan.

En unge skrek och gorma på framridningen till hoppningen, att hästen var en jäkla åsna och att hon minsan ville ha en ny.
Mamman svarar genast: - Självklart gumman, du ska få en ny bra ponny, så att du blir bäst! :crazy:

:O oj de missade jag!!!
Tror inte att de var jag som sa så iaf.. även om ja var flygförbannad efter dressyr ... :angel:

haha.. nä det var någon nedifrån, hördes på dialekten! :D

Haha håller med för många år sedan när jag var aktiv tävlande kunde man be vem som helst som stod vid hindrena på framridningen om hjälp och man fick det. Nu många år senare var jag ute på en pay n jump och bad en man om stod vid hindret om hjälp med att lägga ner en bom. Han fräste till svar att han var minsann där fr att hjälpa sin dotter och inte resten av deltagarna och jag fick väl se till att ha folk med mig som kunde hjälpa mig om jag behövde få bommar upp och ned:eek:
Sedan när behöver man ha en hel jä*la stab med sig för att rida en sketen pay n Jump?:confused: :mad:
Och lika dant är det på lokala tävlingar, man kunde nästan tro att det gällde livet som folk skenar runt och hoppar gång efter gång.

Jag ska nog gå tillbaka till min gamla fälttävlan jjag - även om jag är rädd så jag skakar när jag hoppar terränghinder. Där är folk trevliga och hjälper en om man behöver hjälp och ställer upp för varandra. Det verkar som om fälttävlansfolket är de enda kvar inom ridsporten som värderar sportmanship:cool: Tragisk utveckling som präglar våra unga ryttare och okunniga föräldrar så att det hela blir ett enda stort moment 22:mad:

Jeg er helt enig at det burde være trevligere på tävling.

Men her i høst var jeg på den mest kaotiske framhoppningen noen sinne, så jeg kan skjønne at folk blir sure...

Jeg red en hest som er kjempe sur på andre hester og sparker etter alt som rører seg. Derfor hadde jeg satt en stor rød rosett i svansen.
Det var det ingen som brydde seg om. De red rett opp i rompa hennes eller opp på siden av meg. Det var også folk som konstant kuttet inn foran meg eller stoppet på sporet sånn at jeg måtte dra i nødbremsen for å få stoppet hesten uten å ri dem ned. Dette resulterte i at min hest ble jätte sur og ville ikke gå fram i det hele tatt, for hver gang jeg ba henne om å galloppere så måtte jeg jo bråstoppe etter noen meter.
Da vi kom inn på banen hadde hun ingen frambydning, men våknet litt etter hvert. Men da vi skulle ri omhoppning så sto det en mann rett i veien der jeg skulle ri så jeg ble tvungen å ri rundt 2 hinder i stedet for å kutte mellom.

Ja jeg var irritert, men jeg sa ingen ting eller skjälte ikke på noen, men neimen om jeg drar dit igjen....

apocalypsen skrev:
Jag ska nog gå tillbaka till min gamla fälttävlan jjag - även om jag är rädd så jag skakar när jag hoppar terränghinder. Där är folk trevliga och hjälper en om man behöver hjälp och ställer upp för varandra. Det verkar som om fälttävlansfolket är de enda kvar inom ridsporten som värderar sportmanship:cool: Tragisk utveckling som präglar våra unga ryttare och okunniga föräldrar så att det hela blir ett enda stort moment 22:mad:

Eller så börja med islandshästar. På våra tävlingar är det inga sura miner. Folk är där för att dom tycker det är kul att tävla även om det är på SM nivå...blir nästan mörkrädd när man hör om dessa storhästtävlingar

PrinceFair skrev:
satsa på fälttävlan istället :D vi är alltid trevliga mot varandra :banana:

a big happy family :D

det skadar inte att vara trevlig och hjälpa de som behöver hjälp osv, då blir det ju roligt att tävla och vara med oavsett hur det egentligen går :idea:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka