D

Donne

För ett bra tag sen undrade jag om träning när det gäller bakbommen. Tränade utan att komma dit:o, hade ingen som kunde hjälpa mig. Sen fick hästen komma ut i sommarhagen och vara häst. Igår och idag började jag med lasträningen.
Först dagen gick vi in och ut, inga bekymmer. Och jag får till och med klappa henne over hela kroppen, och hon står stil.
Och idag ställde jag släppet, hämtade hästen, höll hästen då jag tog ner bakläm och allt, hästen var mer sugen på gräset än att titta vad jag gjorde.
Hästen vandrade rätt upp och ställde sig i släpet. Känns underbart, men dock oroar jag mig för bakbommen:confused:. Kanske lite dumt gjort av mig. Men idag blev jag så glad:bump:

Sv: Glad

Va kul att hästen går på så bra!
Det är nog lättast att träna på att stätta på bakbommen om ni är två.
Det räcker ju att din medhjälpare lägger på bommen medan du står hos hästen.

Själv har jag jättebra erfarenhet av att lastträna i släp med fronturlastning:banana:
Vi fick tipset när vår pålle inte ville stanna i släpet när bommen skulle på. Då backade pållen bestämt ut:mad:
Tillslut tipsade tränaren att testa fronturlast för att få hästen att tänka framåt istället för bakåt. Det funkade toppen!

Började med att leda hästen igenom släpet.
Sedan stanna inne i, och gå ut fram.
Sedan att stanna inne och stänga - först bakom sedan framför.

Vi tog det lugnt. Det tog knappt en vecka och funkar sedan dess:bump:

Har sagt till sambon nu att vi ska börja med bakbommen till helgen, och som tur är har man en hjälpsam sambo som ställer upp på allt. Tycker nästan lite synd om honom, och allergisk är han oxå:angel:.
Jag har åkt runt och kollat på nya släp, har funderat lite som du sa på frontutlastning, men har även funderat på kombi ramp. Men det blir ju inte som en frontutlastning.
Finns det någon som har erfarenhet av kombirampen ??

Har sagt till sambon nu att vi ska börja med bakbommen till helgen, och som tur är har man en hjälpsam sambo som ställer upp på allt. Tycker nästan lite synd om honom, och allergisk är han oxå:angel:.
Jag har åkt runt och kollat på nya släp, har funderat lite som du sa på frontutlastning, men har även funderat på kombi ramp. Men det blir ju inte som en frontutlastning.
Finns det någon som har erfarenhet av kombirampen ??

JAAAAAA, helt suveränt. JAg är super nöjd.

Jag har inga svårlastade hästar de springer in och VILL åka. Tycker det är hur kul som helst:p. Men ibland för om växlingsskull tar jag och lastar med "stepin", och det verkar de gilla skarpt. trodde de skulle tycka att det var konstigt att kliva upp. men de gick bara på.

Har ett Cheval Liberte´ och är SÅÅÅÅÅÅ nöjd med det släpet. Kan jag rekomendera med många pluss. Ligger i bra prisklass också. Och det gör ju inte saken sämre.:D

Mitt släp har rullat många mil på 4 år, säkert en sådär 20.000 mil. Hm Och besiktigade det första ggn i våras. Gick igenom och hade då bara kollat justerat bromsarna. Om att i fall.

hovis.
Det är just det släpet jag har varit och tittat på. och jag tyckte det verkade helt super. Tyvärr träffade jag på en usel återförsäljare, så jag blev inte sugen på att köpa släpet av honom :devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 275
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Hej allihopa! I Oktober förra året köpte jag min D-ponny. Skulle vara en underbart snäll häst, inga olater och den tryggaste som...
2
Svar
30
· Visningar
6 301
Hästhantering Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför. Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och...
2
Svar
31
· Visningar
4 992
Senast: ygenda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar