Gjort bort mig rejält - behöver råd.

F

Flickans mamma

Känns det som. Skriver under annat namn då jag kan tro att någon berörd finns här inne...

Har precis flyttat till ett nytt stall. Anledningen var att jag flyttat själv och hästen behövde ju följa med :). ALLT verkar SUPER i det nya stallet. Vuxna trevliga människor, mysig stämning etc.

Då klantar jag till det. Fick frågan om jag ville låna en häst av olika anledningar för några dagar sedan. Och jag tackade ja till erbjudandet. Innan ritten fick jag information om att hästen kunde vara lite "busig". Men ägaren skojade om att det mest var lite "charmigt". Under ritten började hästen konstra rejält och eftersom jag var själv med hästen bestämde jag mig för att ta mig hem så fort som möjligt men för att få med mig den hem krävdes det både lock och pock.

Jag borde suttit av och bara gått med hästen, men så är jag lite tjurig. Jag upplevde hästen som trotsig och blev förbannad helt enkelt. Jag smiskade till bakom skänkeln ett flertal tillfällen - inte jättehårt, men så att det kändes.

Hästen tog markeringen och gick sedan hur fint som helst fram till stallet. Problemet är att några andra såg vad som hände på långt håll och tyckte att jag agerat fel och utsatt både mig och hästen för risk. Vilket jag väl kan hålla med om. Men det hela löste sig bra ur både hästens och min synvinkel.

Nu till problemet. Ägaren blev rätt sur på mig och nu är jag lite orolig att detta kommer att bli ett problem. har pratat med vederbörande, bett om ursäkt och sagt att jag borde kollat av nogrannare hur hon ville att jag skulle göra vid "busigheter".

Vad tror ni - kommer jag att bli för alltid vara häst-misshandlaren i mitt nya stall - eller kommer jag att få en chans?

Sv: Gjort bort mig rejält - behöver råd.

alltså jag kan ju säga vad jag själv tycker, och jag har ju inte varit med och sett hur mycket "lite" smisk bakom skänkeln är, för när min häst dummar sig, hon är lite småjobbig ibland, då iaf så kan jag peta på henne en eller två gånger med spöet, men har du slagit hårt eller löst?
För är det bara en vanlig tillsägning med spöt finns ju ingen anledning att ägaren ska bli sur, hästen kan ju faktiskt lära sig att om den konstrar så hoppar ryttaren av, så det klart man ska säga ifrån.
Men sen är ju frågan hur mycket man ska säga ifrån och vad som räknas som "misshandel" och vad som är tillsägning.

Men så som du har beskrivit det så har du ju mer petat på hästen och då borde det inte vara några större problem alls, ägaren lugnar nog ner sig snart i såna fall! :)

Lite svamligt svar men ja hoppas det hjälper lite.
Förresten ska inte denna tråden ligga på gnägg eller nåt?

Tack, jag tycker själv inte att jag gjort fel - om det vore min häst hade jag inte tvekat. Men det var ju just det att det inte var min häst och jag hade ju egentligen ingen "rätt" att korrigera något som någon annan uppfattar som "busigt och charmigt". Som att ge någon annans unge en tillsägelse som inte föräldern håller med om.

oj jag såg att det blev fel - vet om man kan flytta tråden?

Jag tycker du gjorde ägaren en tjänst. Du fick hästen att sluta med sina dumheter och slapp hoppa av, vilket säkert hade gjort att den krånglat nästa gång också.

Tycker att ägaren borde vara tacksam att du redde ut situationen och inte satt av och bara ledde hem hästen för att det blev lite problem.

Ja, men jag vill inte ha något bråk:( jag vill bara trivas och bli omtyckt - är jättenervös för att det ska gå "rövar historier" har varit med om det förut och jag är lite känslig för "skitsnack". (hmm det är kanske det denna tråd handlar om..)

Det är lite som med barn, egna barn och andras ungar:angel:Hästen kan mycket väl ha behövt den där tillsägelsen, men som du säger upplever ju ägaren den som busig och charmig:crazy:Ägaren är väl van vid hästens egenheter och kanske inte behöver korrigera på det sätt du gjorde, så du får väl jobba på din image som en riktig hästälskare i stallet;)

det är helt omöjligt att säga huruvida du gjorde "rätt" eller inte, eftersom jag inte vet hur hård korrigeringen var.

i vilket fall som helst så är jag allergisk mot människor som tycker att det är "charmigt" när deras hästar "busar lite" om det egentligen rör sig om att det är hästar som helt enkelt är ouppfostrade och "konstrar" så mycket att det är farligt.
"bus" i mina ögon handlar om att hästen uttrycker livsglädje så till den grad att den sprallar lite vid favoritgaloppstället eller ökar lite extra mm - men att den alltid är lyhörd för ryttaren.

i den här situationen har du lika stor rätt att bli förbannad - du blir satt på en häst som sägs vara "busig", men inte opålitlig. du ska faktiskt inte ens behöva uppfostra någon annan häst!

visst är det jobbigt med skitsnack, men oftast går det över. du har ju förklarat dig en gång, det ska räcka. håll ut!

Jag förstår att det är svårt att bedöma vad ett spö-rapp är. Konstrandet gick ut på att "hoppa tvärt åt sidan", stegra och "tvärvända" för att få av mig så att han kunde vända hemåt. Upplevde det som protest mot skänkeln. Jag uppfattade inte det hela som "jippi vad kul" utan mer "kan du åka av någon gång?" Ägaren skojade innan jag red iväg om att hon åkt av 3 gånger förra gången. Men att det inte var hästens fel. jag känner som sagt inte tjejerna i detta stall så jag tänkte att hon kanske skojade. Hästen är inte så stor och rätt söt, men en liten ja - illbatting:smirk:

Fast det går nog inte att avgöra här hur "hårdhänt" eller "korrigerande" jag var. Mer viktigt - jag vill verkligen få det att fungera i detta stall - vad ska jag göra - känner mig lite spak inför att gå till stallet imorgon..:(

Jag tycker inte att det är viktigt om du gjorde rätt eller inte. du lånade någons häst och gjorde något den inte uppskattade. Du har ju bett om ursäkt, och jag vet inte vad mer du kan göra. Men nästa gång är det ju bra om du vet innan vad det är för typ av häst du ska rida, och kanske kan rida den i sällskap med ägaren för att undvika missförstånd.

Hur de andra i stallet kommer vara är ju svårt att säga, men vi får hoppas att de är kloka människor som kan förlåta efter att ha fått en ursäkt.

Äsch, gå med huvudet högt, och lita på din bedömning att du gjorde rätt. Men ligg lågt med att kommentera hästens beteende, låt det vara överspelat från din sida. Du har bett om ursäkt, mer kan inte göras.

Problemet är att några andra såg vad som hände på långt håll och tyckte att jag agerat fel och utsatt både mig och hästen för risk.

Här tycker jag problemet sitter en del också- Några andra (i stallet?) som såg dig som känner(??) hästägaren sen längre än dig(?). Hur hårt/löst du tillrättavisade hästen sitter i deras syn/ögon som sen förmedlas vidare till ägaren.

Sånt "snack" är alltid jobbigt.

För min egen del som hästägare så talar jag om hur hästen är, kanske ryttaren upplever den annorlunda? Gör si & så, funkar det inte, ta din egen "metod" men jag tollererar inte ren ram misshandel. Sen rids inte mina med pisk heller, eller körs med det hemma heller, för det behövs inte.

Tack, tack nu känns det lite bättre. Ska bära huvudet högt och HOPPAS att det inte syns att nerverna är utanpå kroppen.:angel:

Att det ska vara så läskigt att vara ny..:smirk:

Helt korrekt tolkning.

Jag funderar starkt på att ALDRIG rida någon annans häst med spö mer. I alla fall inte när jag är ny i stallet, utan koll på vad "bus" är eller vad ägaren brukar göra...

Hur är det man säger? "efterklokhet är dårens vishet". Ja, ja får väl bita i det sura och låtsas som ingenting i morgon (eller kommer det att synas och späda på allt mer) (Nej nu får jag ge mig - Hjälp- och jag ska kallas vuxen?)

Som att ge någon annans unge en tillsägelse som inte föräldern håller med om.

Jag säger till båda andras ungar och djur om de beter sig illa mot mig eller andra. Har inga problem med att göra det i föräldrars eller ägares närvaro.

Jag tycker inte du ska behöva grunna på det här. Du är ny, hon lånar ut hästen och blir i sin tur sur för ditt agerande. Då tycker jag det är hennes problem. Jag själv anser att man inte lånar ut sin häst till en ny människa som man inte vet hur denne hanterar hästen och sen blir sur över resultatet. Då kunde ni lika gärna ha varit på ett ställe där du och ägaren var tillsammans och hon kunde ha hjälpt dig, framförallt omd et var första gången du satt på hästen. Ägaren visste ju hur hästen kunde vara och kunde i sin tur sagt hur hon brukar lösa det här "charmiga" beteendet..

Jag tycker inte ägaren i fråga ska vara sur och skapa dålig stämning. Hon lärde sig antagligen av sitt misstag då hon inte blev nöjd med resultatet. Du sköter din häst och de sköter sina, blir det dålig stämning enbart för det här så har du hamnat bland konstigt folk enligt min åsikt. Lånar man ut sin häst och inte är närvarande kan allt hända. Du löste situationen även fast andra tyckte det var på fel sätt. Nedvärdera inte dina egna hästkunskaper bara för det där, du bad om ursäkt. Det räcker gott och väl.

Oftast jobbar man upp ett otroligt senario i huvudet, vem vet, imorgon kanske det har lagt sig & de insett att det i själva verket inte var så farligt?

Hästen överlevde , var slaget så hårt att det blev ett märke?
Värre har juh varit om du hoppat av & spöat på den från marken. Eller att du tappat hästen & den kutat till skogs....

Jag tycker inte du gjorde fel,alla är bedömmer vi saker olika(tur det).

Tack för alla fina tankar så här en söndags kväll. Och - NEJ det blev absolut inga märken:crazy:. Han har rätt ullig päls också.. Okej nu ska jag sluta nojja. Tack alla!

Känns det som. Skriver under annat namn då jag kan tro att någon berörd finns här inne...

Har precis flyttat till ett nytt stall. Anledningen var att jag flyttat själv och hästen behövde ju följa med :). ALLT verkar SUPER i det nya stallet. Vuxna trevliga människor, mysig stämning etc.

Då klantar jag till det. Fick frågan om jag ville låna en häst av olika anledningar för några dagar sedan. Och jag tackade ja till erbjudandet. Innan ritten fick jag information om att hästen kunde vara lite "busig". Men ägaren skojade om att det mest var lite "charmigt". Under ritten började hästen konstra rejält och eftersom jag var själv med hästen bestämde jag mig för att ta mig hem så fort som möjligt men för att få med mig den hem krävdes det både lock och pock.

Jag borde suttit av och bara gått med hästen, men så är jag lite tjurig. Jag upplevde hästen som trotsig och blev förbannad helt enkelt. Jag smiskade till bakom skänkeln ett flertal tillfällen - inte jättehårt, men så att det kändes.

Hästen tog markeringen och gick sedan hur fint som helst fram till stallet. Problemet är att några andra såg vad som hände på långt håll och tyckte att jag agerat fel och utsatt både mig och hästen för risk. Vilket jag väl kan hålla med om. Men det hela löste sig bra ur både hästens och min synvinkel.

Nu till problemet. Ägaren blev rätt sur på mig och nu är jag lite orolig att detta kommer att bli ett problem. har pratat med vederbörande, bett om ursäkt och sagt att jag borde kollat av nogrannare hur hon ville att jag skulle göra vid "busigheter".

Vad tror ni - kommer jag att bli för alltid vara häst-misshandlaren i mitt nya stall - eller kommer jag att få en chans?

om ja var i din situation så skulle ja helt strunta i ägarens ord om de fick mej att må dåligt men som alla säger så måste ju även hästen få en tillsägelse samma sak vare med min häst ibörjan var hon väll lite sådär att hon satte av i världens galopp vid ett specielt ställe fast sen så börja hon hålla på att bocka och sparka bakut och då åkte jag av så de bara smal men jag höll i tyglarna hela vägen tills ja landa på marken och då skälde jag ut henne riktigt ordentligt sen dagen efter red jag dit igen med en kompis och samma sak igen hon kasta av mej och då vart jag trött på henne så ja hade med mei spö ut nästa gång och de minsta lilla hon försökte så snudda jag henne med spöt då vart hon lungn ^^

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 358
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 603
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama