Gjort bort mig rejält - behöver råd.

Sv: Gjort bort mig rejält - behöver råd.

Känns det som. Skriver under annat namn då jag kan tro att någon berörd finns här inne...

Har precis flyttat till ett nytt stall. Anledningen var att jag flyttat själv och hästen behövde ju följa med :). ALLT verkar SUPER i det nya stallet. Vuxna trevliga människor, mysig stämning etc.

Då klantar jag till det. Fick frågan om jag ville låna en häst av olika anledningar för några dagar sedan. Och jag tackade ja till erbjudandet. Innan ritten fick jag information om att hästen kunde vara lite "busig". Men ägaren skojade om att det mest var lite "charmigt". Under ritten började hästen konstra rejält och eftersom jag var själv med hästen bestämde jag mig för att ta mig hem så fort som möjligt men för att få med mig den hem krävdes det både lock och pock.

Jag borde suttit av och bara gått med hästen, men så är jag lite tjurig. Jag upplevde hästen som trotsig och blev förbannad helt enkelt. Jag smiskade till bakom skänkeln ett flertal tillfällen - inte jättehårt, men så att det kändes.

Hästen tog markeringen och gick sedan hur fint som helst fram till stallet. Problemet är att några andra såg vad som hände på långt håll och tyckte att jag agerat fel och utsatt både mig och hästen för risk. Vilket jag väl kan hålla med om. Men det hela löste sig bra ur både hästens och min synvinkel.

Nu till problemet. Ägaren blev rätt sur på mig och nu är jag lite orolig att detta kommer att bli ett problem. har pratat med vederbörande, bett om ursäkt och sagt att jag borde kollat av nogrannare hur hon ville att jag skulle göra vid "busigheter".

Vad tror ni - kommer jag att bli för alltid vara häst-misshandlaren i mitt nya stall - eller kommer jag att få en chans?

Om ägaren själv trillar av titt som tätt, så borde hon väl vara glad att du red, och faktiskt klarade av att sitta kvar. Att du sen måste förstärka med spöt lite grann visar ju bara att det behövdes för att få hästen att lyssna. Tycker inte att du ska känna dig dum alls. Du gjorde rätt. Jag hade gjort precis likadant med en häst som busar så. För det där är inget kul bus utan dumheter.

hade det varit min häst som jag inte fått bukt på hade jag tackat dej för att du hittat en bra lösning, bett att få lite hjälp och sedan slutat åka av. men det kanske är just där skon klämmer

Hade jag sett någon rappa till min häst så hade jag nog blivit väldigt ledsen. MEN, är det det som krävs så hade jagf inte varit annat än tacksam för att du fick bukt på problemet.

Och du. Det där kommer att lägga sig, så det är bara till att vara som vanligt. Du ska se att hon snart kommer krypandes och vill ha din hjälp igen.

hade det varit min häst som jag inte fått bukt på hade jag tackat dej för att du hittat en bra lösning, bett att få lite hjälp och sedan slutat åka av. men det kanske är just där skon klämmer

Misstänker oxå att det är där skon klämmer. TS klarade av ngt som inte ägaren kunde, och tyvärr kan det vara en långt större grogrund till skitsnack än att du använde spöt. Känsligt det där med ägare som tycker dåligt uppförande är charmigt.

Hade det varit min häst hade jag varit glad att du kom hem i ett stycke. Inte så att pållen min är farlig utan jag blir så nervös när mina djur utsätter andra för fara.

Helt korrekt tolkning.

Jag funderar starkt på att ALDRIG rida någon annans häst med spö mer. I alla fall inte när jag är ny i stallet, utan koll på vad "bus" är eller vad ägaren brukar göra...

Hur är det man säger? "efterklokhet är dårens vishet". Ja, ja får väl bita i det sura och låtsas som ingenting i morgon (eller kommer det att synas och späda på allt mer) (Nej nu får jag ge mig - Hjälp- och jag ska kallas vuxen?)

Det bästa är nog att inte rida någon annans häst överhuvudtaget.

Vi har helt lagt av med att hjälpa folk som har problem ( en häst som bråkar när man rider ute är ett problem eftersom ägaren tillåter det),
numera går vi bara förbi hästar som bråkar vid lastning, ridning, hoppning, skötsel på gången.

Folk vill inte ha hjälp, det bara är så.

Riskera inte dig själv för någon annan, dom tackar dig överhuvudtaget inte

Det bästa är nog att inte rida någon annans häst överhuvudtaget.

Vi har helt lagt av med att hjälpa folk som har problem ( en häst som bråkar när man rider ute är ett problem eftersom ägaren tillåter det),
numera går vi bara förbi hästar som bråkar vid lastning, ridning, hoppning, skötsel på gången.

Folk vill inte ha hjälp, det bara är så.

Riskera inte dig själv för någon annan, dom tackar dig överhuvudtaget inte

Just så, man blir aldrig tackad utan får mer gnäll/utskällning för att man betett sig illa mot den lilla snälla gulliga (läs bortskämda) hästen.
Även om man fått in hästen i släpet utan våld, men med en bestämd hand. Man har helt enkelt varit "för hård".

Du ska inte gå o krypa efter väggarna! :mad: :mad: Jag kan inte heller bedöma vad du gjorde med hästen eftersom jag inte såg det, med det som jag kan utläsa av det du skriver är att ägaren lät du rida ut ensam på en främmande häst UTAN att ha varnat dig om att hästens "bus" gick ut på att den skulle försöka slänga av dig.

Jag skulle blivit asförbannad om någon hade låtit mig rida ut på en sån häst utan att ha varnat ordenligt för vad den kan hitta på och hur man isf bäst hanterar det. Så att man själv då har möjlighet att välja om man vill ta risken.

Denna hästägare utsatte alltså DIG för en risk, det är HON som ska be DIG om ursäkt!:mad: (ursäkta alla versaler och sura smileys :crazy:) Och du klarade ut situationen bäst du kunde, och bra verkar det som. Och hon gav dig inga förhållningsregler innan, så hon kan inte komma o klaga över att du gjorde något otillåtet.

Stå på dig och var dig själv bara!!:banana:

Som hästägare med det yttersta ansvaret sätter man inte upp vem som helst på sin häst. Jag sätter bara upp folk på mina hästar som jag litar på och jag vet reder ut situationer om sådana skulle uppstå. Jag skulle aldrig be någon rida ut min häst och denna börjar tramsa/ testa och sedan bli förbannad över att denna personen försöker reda ut situationen efter sin kunskap och erfarenhet.

Jag tycker inte att du gjort något fel överhuvudtaget!!! Att hästägaren väljer att be dig rida dennes häst får stå för honom/henne. Om han/hon tycker att du agerade fel så behöver personen inte be dig och rida hästen någon mer gång. Alla har vi olika tycke och smak vad gäller hästhantering. Du gjorde så gott du kunde och det räcker gott. Om det inte passar andra så skit i dom!!!

Det enklaste är väl att reda ut problemet innan det blir ett problem, fråga ägaren om hon tyckte du gjorde fel och förklara hur du agerade och varför. Red ut det innan det blir ett problem, förklara att du är orolig för att det blir skitsnack om dig! Säg att du känner dig osäker i din nya miljö. Hoppas det går bra!

Jag hoppas oxå att det går bra och Kattennizze's råd är bra, skynda dig och red ut med en gång innan det jäser sig större.

Oj tack alla för sköna inlägg. Jag har fått mig flera tankeställare!

Så här gjorde jag ialla fall idag:

Jag hade ju redan bett om ursäkt och försökt förklara hur jag tänkte. Så jag tog mod till mig (peppad av alla som skrivit att jag inte ska krypa utan hålla högt huvud:) ) Så jag ringde upp tjejen - låtsades som ingenting och bad att få hänga med ut i skogen. Hon verkar faktiskt vara väldigt haj på vart man kan rida och inte;)

Tjejen tackade faktiskt ja, om än lite dröjande...
Så nu ska vi rida ikväll och det känns faktiskt jättebra och jag är lite stolt att jag inte "gömt" mig utan tagit rodret lite här...

Så nu ska jag göra mitt bästa för att bara stryka ett streck och charma efter bästa förmåga. Hoppas att det går att komma rätt även om det blev lite snett i början. Som sagt, jag vill väldigt gärna att det ska fungera i detta stall.

Jamen, vad skönt! Skriv gärna i kväll och berätta hur det gick. Om strategin håller;)

Jag tycker att hästens ägare har gjort fel. Först ljög hon till dej om hästens egenheter, sedan talade hon inte om för dej hur du ska lösa det, sedan blir hon sur...:mad:

...så dåligt hoppas jag inte att jag kommer att uppföra mej någongång som hästägare!:eek:

Det har hänt ibland att jag bett om hjälp med mina hästar och det har blivit tokigt, och jag har inte varit glad utan tvärtom ledsen över det som hänt, MEN jag måste ha vett att vara tacksam över den hjälp jag får och det som räknas är att människor vill och menar väl. Utåt sett måste jag hålla god min och erkänna att jag inte informerat tillräckligt e.d. sedan får jag rannsaka mej själv tills nästa gång.

Inte kan jag bli sur på någon annan för att den gjort ett fel med min häst med tanke på hur många fel jag själv gjort mot den innan jag kommit underfund med den...! Jag får helt enkelt ha lite is i magen och hoppas att hästen inte tog så stor skada.

Nä, fya hästägaren ordentligt!!! Men på ett sätt så ni blir vänner efteråt.

Man kan inte - med trovärdighet - ställa högre krav på andra än på sej själv.

Om du tittar efter lite i stallet - vilka andra ställer upp och hjälper henne? Varför åker just du på det, som är ny? För att de andra inte längre vill hjälpa henne för att hon knäppat sej för mycket mot dem tidigare? Även om det verkar vara ett toppenstall på ytan, medan du är ny, så är det ofta så att när man varit på ett ställe ett tag så upptäcker man konflikter som ligger under ytan, som är dolda för besökare och nykomlingar... Och varför vinklade de andra informationen på ett negativt sätt? Varför skvallrade de överhuvudtaget utan att ens nämna det för dej eller fråga dej direkt? Kanske för att de vill ha konflikter? Håll lite låg profil ett tag, var vänlig men vänd inte ut och in på dej själv, tills du ser mönstret. Vem som snackar med vem, vilka värderingar som dominerar, vem som letar fel osv... det kan ta lång tid, men så småningom kommer du in i trallen och vet vem du kan lita på och vem som har vilken vinkling. I början är man så utsatt.

Härligt att du "tar tjuren vid hornen" så att säga! Helt rätt inställning att söka kontakt! Hoppas det går bra i kväll!

Lite återkoppling - nyss hemkommen från stallet...

Självklart gick allt hur bra som helst:D Jag bestämde mig redan från början att inte ta upp incidenten om inte hon gjorde det. Så pratade om ditten och datten. Jag tog fram mitt bästa lyssnar-öra och det visade sig att vi har en del gemensamma bekanta etc.. Hon ville rida fler gånger med mig och vi pratade löst om helgen också...

Det är faktiskt första gången jag lyckats vända en sådan här grej så här himla bra! (Känns det nu i alla fall) Jag har lärt mig en nyttig läxa om hästar, människor och migsjälv.:banana::banana:

Tack alla!! det kändes helt hemskt när jag skrev mitt inlägg - som om jag förstört allt. Men tack vare allt pepp vågade jag göra anorlunda!!!

Jag tänker nog inte rida hennes häst mer. Vi är så olika, och visst känns det fortfarande lite jobbigt med de andra tjejernas "snack", men inte på samma sätt längre. Jag fixar att prata med dem imorgon jag kanske kan "ta" dem en efter en;). En rejäl skuts i självförtroende har jag fått i all fall.

Och.. om någon undrar hur hennes häst var när vi red ut? Hästen var mycket trevligare när den gick med en annan häst. Men klart istadig i flera lägen. Jag kommenterade det inte och inte hon heller.
Vi har helt enkelt helt olika syn på hur en häst får göra och inte göra.

Jag får helt enkelt ge f..n i att lägga mig i:smirk:

Jag som själv är hästägare har sagt åt de få som ridit min häst att dummar han sig (gör det med nya ryttare) är det bättre att de säger åt honom en gång hårt än att smådutta för han tar över direkt då och blir bara svårare och svårare att få tillbaka på " rätt sida". Vissa hästägare verkar så himla fjolliga och sååå rädda att hästen ska bli tillrättavisad för det är minsann hästmisshandel! Själv anser jag att det är mer misshandel om man småduttar 10 gr än att säga till ordentligt en gång för alla.

Och.. om någon undrar hur hennes häst var när vi red ut? Hästen var mycket trevligare när den gick med en annan häst. Men klart istadig i flera lägen. Jag kommenterade det inte och inte hon heller.
Vi har helt enkelt helt olika syn på hur en häst får göra och inte göra.

Jag får helt enkelt ge f..n i att lägga mig i:smirk:

men visst måste det känts bra att kunna visa upp din egen, mycket mer väluppfostrade häst ;)

Jag som själv är hästägare har sagt åt de få som ridit min häst att dummar han sig (gör det med nya ryttare) är det bättre att de säger åt honom en gång hårt än att smådutta för han tar över direkt då och blir bara svårare och svårare att få tillbaka på " rätt sida". Vissa hästägare verkar så himla fjolliga och sååå rädda att hästen ska bli tillrättavisad för det är minsann hästmisshandel! Själv anser jag att det är mer misshandel om man småduttar 10 gr än att säga till ordentligt en gång för alla.

Jag håller nog med dig en del. Jag tycker inte det är OK att ta för vana att "rappa" hästen, men det ska räcka att man säger till en gång. Att hålla på "smådutta" hjälper inget, de slår dövörat till, blir bara irriterade och respekterar inte vem som är ledare.

Däremot menar jag att om det finns ett problem som återkommer, bör man kanske gå tillbaka och jobba med ledarskapsövningar för att förstärka sin roll som flockledare. Ledarskapet ska man inte få genom slag utan på andra sätt. Ett skarpt tillrättavisande kan i vissa situationer ändå bli nödvändigt - det är ändå flera hundra kilo djur vi har att göra med, vilket kan bli livsfarligt om rollerna inte är klara.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 358
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 603
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna