Gjorde vi rätt?

E

eiwo

Pojkvännen körde hem till mej runt klockan två i natt, kom in genom dörren och skrek att det låg en överkörd katt på vägen. Jag slängde på mej kläder och sprang ut. På väg till olycksplatsen berättade pojkvännen att han sett att katten blödde från huvudet och inte kunde röra bakdelen, men han visste inte riktigt hur illa det var egentligen då han bara stannade till snabbt och sen sprang in till oss. Vi kom fram till stackars katten och det var värre än jag väntat mej. Blod forsade ut öronen, ena ögat var helt krossat, den låg i en väldigt konstig vinkel så vi listade snabbt ut att ryggen var bruten och den blödde ur rumpan. Katten skrek och vi fick inte röra den.

Jag sprang in till pappa medan pojkvännen stannade med katten och stoppade de få bilar som kom så att den inte skulle bli överkörd igen. När jag berättat för pappa vad som hänt sprang han över till grannen som är jägare och bad honom komma. Väl framme bedömde vi alla, enligt våra amatörmässiga kattkunskaper, att katten inte hade någon chans att klara sej. Så grannen sköt den. Vi la den i vägkanten och gick hem, funderade över vilka i området som hade katt. Vi kollade efter halsband och öronmärkning men hittade inget.

Nästa dag la vi lappar i postlådor hos de i området och även hos bönderna runtomkring. Katten låg kvar i dikeskanten, vi tänkte att någon kanske skulle se den och känna igen den. Ingen av oss har nånsin sett katten förut... Tre dagar efter detta var katten borta, men vi vet inte om det var ägarna som hämtat den eller som det var någon som 'städat' bort den.

Började fundera på det här nu, gjorde vi rätt? Skulle vi ha ringt polisen/åkt till djursjukhus med katten? Försökt rädda den? Ringt polisen/vet. och bett dem åka ut och kolla om den var chipmärkt? Vad ska man göra egentligen när man hittar en påkörd katt/kör på en katt? Känner att jag inte riktigt har koll på detta...

MVH Sara

Sv: Gjorde vi rätt?

När det gäller att åka till veterinär med katten, så tycker då jag att ni handlade helt rätt. En kisse som är så illa däran ska inte behöva lida en minut mer än nödvändigt.

Ni skulle absolut inte försökt rädda den, om något avlivat den ännu fortare, tagit en sten eller annat tungt föremål och slagit den medvetslös omedelbart, men som sagt ni behöver absolut inte ha dåligt samvete för att ni inte "räddade" den.

Helt rätt. En katt som är så illa däran måste få hjälp att somna in så fort som möjligt.

Pojkvännen körde hem till mej runt klockan två i natt, kom in genom dörren och skrek att det låg en överkörd katt på vägen. Jag slängde på mej kläder och sprang ut. På väg till olycksplatsen berättade pojkvännen att han sett att katten blödde från huvudet och inte kunde röra bakdelen, men han visste inte riktigt hur illa det var egentligen då han bara stannade till snabbt och sen sprang in till oss. Vi kom fram till stackars katten och det var värre än jag väntat mej. Blod forsade ut öronen, ena ögat var helt krossat, den låg i en väldigt konstig vinkel så vi listade snabbt ut att ryggen var bruten och den blödde ur rumpan. Katten skrek och vi fick inte röra den.

Jag sprang in till pappa medan pojkvännen stannade med katten och stoppade de få bilar som kom så att den inte skulle bli överkörd igen. När jag berättat för pappa vad som hänt sprang han över till grannen som är jägare och bad honom komma. Väl framme bedömde vi alla, enligt våra amatörmässiga kattkunskaper, att katten inte hade någon chans att klara sej. Så grannen sköt den. Vi la den i vägkanten och gick hem, funderade över vilka i området som hade katt. Vi kollade efter halsband och öronmärkning men hittade inget.

Nästa dag la vi lappar i postlådor hos de i området och även hos bönderna runtomkring. Katten låg kvar i dikeskanten, vi tänkte att någon kanske skulle se den och känna igen den. Ingen av oss har nånsin sett katten förut... Tre dagar efter detta var katten borta, men vi vet inte om det var ägarna som hämtat den eller som det var någon som 'städat' bort den.

Började fundera på det här nu, gjorde vi rätt? Skulle vi ha ringt polisen/åkt till djursjukhus med katten? Försökt rädda den? Ringt polisen/vet. och bett dem åka ut och kolla om den var chipmärkt? Vad ska man göra egentligen när man hittar en påkörd katt/kör på en katt? Känner att jag inte riktigt har koll på detta...

MVH Sara

Om det hade varit min katt som låg överkörd och så illa däran som du beskriver( hua :cry:) så hade jag varit evigt tacksam för det ni gjorde

ja ni gjorde rätt. Den skulle inte behöva lida när den avr så illa därann

Egentligen vet jag att vi gjorde rätt, men lillebrorsan som vill rädda allt och alla i världen satte myror i hjärnan på mej när han snackade om att vi var hemska som sköt den... Stackars missen :cry: Det gick ganska fort ändå, från att pojkvännen såg honom till att han var död gick det kanske sju minuter... Men vi vet ju inte hur länge han låg där innan vi hittade honom, jag hörde en bil några minuter innan pojkvännen kom men det måste ju inte ha varit den som körde på katten. Stackars grannen som blev väckt mitt i natten för att avliva en katt :crazy: Känns bra att katten inte lider i alla fall, även om det självklart är hemskt att den blev överkörd!

(Såg att jag glömt ett ord, ska stå i söndags natt, inte i natt :P)

Tack för alla svar!

Är katten så skadad så är ju det allra bästa att få slut på lidandet så fort det bara går. Det var helt rätt gjort.

:devil: till den som körde över katten utan att se efter hur det gick...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 730
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Ja för att göra en lång story kort, jag bor i lägenhet men huset är ligger "mitt ute i skogen" så det är inte så att vi har ett överflöd...
2
Svar
25
· Visningar
2 642
Senast: vallhund
·
Övr. Katt Gissar att det inte bara är jag som sett videoklippet på den fantastiska katten som räddar familjens pojke från en anfallande hund, men...
2
Svar
38
· Visningar
4 057
Senast: Asko
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 143
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama