Gjorde polisen rätt?

Sv: Gjorde polisen rätt?

Så vaddå? Får man skylla sig själv eller?

Ibland kära landsbygdsbo så skiter sig livet. Då spelar det ingen roll om man har val och ansvar för sig själv. Ibland är man bortom detta. Det kan vara så att ibland behöver man hjälp och i just denna situation är jag glad att det finns människor som TS.

Även om det nu inte blev bra ändå :(

Jo tack jag vet att inte livet alltid går i de banor man önskat.

Men att samtidigt önska valfrihet åt alla människor utan att kräva egenansvar från dessa är i praktiken tomt prat.

Väljer jag att supa mig redlös så är detta mitt val och ingen annans.
Orsakerna kan i många fall vara förståeliga men inte mindre oacceptabla för det.

Och visst är det bra att folk bryr sig, men ändrade det något? super killen mindre för det?

Du har uppenbarligen haft en väldigt svår uppväxt så dina inlägg om vad som är "mänskligt handlande" bortser jag från.

*kl*

Förra året dog sex personer efter att de blivit omhändertagna av polis. Polisen får helt enkelt inte tillräcklg utbildning i när sjukvård krävs. Om sex dog efter omhändertagande kan man ana att det finns ett visst mörkertal av personer som borde ha omhändertagits och förts till sjukhus också. Polisen är inte ofelbar samtidigt som att man tyvärr inte kan kräva att de ska göra bedömningar som de inte har fått utbildning att göra.

Jag hittade en ensam tjej i en busskur som inte var i trafik en gång. Först var hon inte kontaktbar med tillslut så "vaknade" hon till. Hon berättade att hon och hennes kompis fått soppatorsk och någon hade ringt polisen. Polisen tog hennes kompis och lämnade kvar henne vid bilen. Hon hade gått hela natten tills hon inte orkade mer utan satt sig i busskuren och somnat. Det var minus den natten. Hon var väldigt påverkad av vad som hade hänt. Hon hade inga pengar, ingen mobil och visste inte var hon var eller vart hon skulle (på besök i Sverige från ett grannland). Hon upprepade att hon höll på att frysa ihjäl och skulle dö om jag lämnade henne, hon var helt desperat efter hjälp. Allt hon ville var att komma till polisen för att hitta sin kompis.

Jag ringde polisen som sa att om hon inte utsatts för något brott är det inte på deras bord. Dom kunde inte göra något. När jag frågade vad jag skulle göra sa dom att jag skulle lämna henne.

Är det verkligen såhär det funkar? :(

Kan tillägga att jag körde henne till polisstationen.

Förra året dog sex personer efter att de blivit omhändertagna av polis. Polisen får helt enkelt inte tillräcklg utbildning i när sjukvård krävs. Om sex dog efter omhändertagande kan man ana att det finns ett visst mörkertal av personer som borde ha omhändertagits och förts till sjukhus också. Polisen är inte ofelbar samtidigt som att man tyvärr inte kan kräva att de ska göra bedömningar som de inte har fått utbildning att göra.

Det är ju helt enkelt jättehemskt att folk dör när de blivit omhändertagna men om man sätter detta i proportion med hur många polisen omhändertar varje år (och hur många de faktiskt räddar livet på genom att skjutsa till sjukhus) kanske procenten inte blir så hög ändå? När man har att göra med sjuka, skadade eller fulla människor sker fel ibland.

Folk dör ju av felbehandling/försummande/felbedömning även på sjukhus där den ansvariga personalen har flera års utbildning på att just hålla folk vid liv.

(Obs, jag menar nu inte att ta det hela med en klackspark á la "lite svinn får man räkna med" eller att jag drar paralleller mellan ovanstående och trådstarten. Mitt inlägg är mer menat som en allmän reflektion över informationen att 6 personer dog i polisens förvar.)

Jag är tveksam. Har LBB i själva verket en normal inställning eller är han den skitstövel han försöker framstå som? En av de stora frågorna på buke sen ett par år!
PL

LBB är ett nät-troll som som tycker det är kul att reta upp folk och att kapa trådar.

Tror också att det rent statiskt är en väldigt liten del som dör. Å andra sidan är det ändå inte okej att ngn dör öht när det är en myndighet som tagit hand om dom just för att förhindra att ngt ska hända. Problemet ligger väldigt mycket i bristande utbildning. I några av fallen handlade det om hjärnblödningar som de misstagit för fylla.

Du har uppenbarligen haft en väldigt svår uppväxt så dina inlägg om vad som är "mänskligt handlande" bortser jag från.

*kl*

Förra året dog sex personer efter att de blivit omhändertagna av polis. Polisen får helt enkelt inte tillräcklig utbildning i när sjukvård krävs. Om sex dog efter omhändertagande kan man ana att det finns ett visst mörkertal av personer som borde ha omhändertagits och förts till sjukhus också. Polisen är inte ofelbar samtidigt som att man tyvärr inte kan kräva att de ska göra bedömningar som de inte har fått utbildning att göra.

Det var det jag sa, att i den bästa av världar får den nedspydde redlöst berusade sova ruset av sig på akuten med en läkare nogrant övervakande det hela.
Fast i den reela världen så kostar ju detta en smula
så Jeppe får nöja sig med fyllecellen.

Jag såg en siffra på att antal omhändertagande per år är ca 60 000.

0,6 promille av dem dog.
Om man sedan tittar på hälsotillståndet hos klientelet så.......

Men visst görs det fel ibland, polisen är ju mänsklig och det är mänskligt att fela;)

LBB är ett nät-troll som som tycker det är kul att reta upp folk och att kapa trådar.
:crazy: haha..
Eller om man översätter det till svenska.
Den där jäkla LBB är tuff att debattera mot, det ä mycket enklare att gå till personangrepp och idiotförklara honom..det kräver inte lika mycket kunskap:D:D

Jag ringde polisen som sa att om hon inte utsatts för något brott är det inte på deras bord. Dom kunde inte göra något. När jag frågade vad jag skulle göra sa dom att jag skulle lämna henne.

Är det verkligen såhär det funkar? :(

Kan tillägga att jag körde henne till polisstationen.

Fy faen. Jag tyckte det var upprörande nog att polisen gör så med hundar (hittade två okända lösspringande, polisen sade att de inte har möjlighet att ta dem och tyckte att jag skulle släppa dem igen :banghead:) men att de säger så om människor!?

Tog de emot henne på stationen då?

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 830
Senast: Klara
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 996
Senast: Lickety
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 531
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar