Gjorde polisen rätt?

Sv: Gjorde polisen rätt?

Vi i vårat land har valt att ALLA personer ska behandlas på lika villkor. Att lämna någon man TROR är berusad är oansvarigt och snudd på anmälningsfall. Hen kan ha blivit drogad. Hen kan ha fått en hjärnblödning (vanligt bland alkoholister). Sist jag kollade är polisen inte medicinskt utbildad men har däremot protokoll att följa!

En gång fick jag söva en kraftigt berusad person och ha övervakning. Och inte fan tyckte nån av oss att "det var dennes fel och att hen kostade pengar". Att göra sådana uttalanden pekar på dålig människosyn och dålig förståelse hur vården fungerar.

Eloge till Bison, civilkurage!

Nej, det är inte så man presenterar sig. Det är ett uttryck. Men jag förstår att det är över huvudet på dig.

Så otroligt trånsynt.

Hade du tänkt samma om det handlat om din mor/far, syster/bror eller ditt barn?

För mig är det iaf självklart att man ska få hjälp oavsett hur man hamnat i situationen!

Nej, det är inte så man presenterar sig. Det är ett uttryck. Men jag förstår att det är över huvudet på dig.

Haha.. Det är så man uttrycker sig?

I min värld är det en förolämpning och synnerligen lämplig att besvara så som jag jag gjorde.

Men det var som som att kasta pärlor för svin
Och innan du går upp i limningen
Så är det ett adekvat sätt att säga, humorn i mitt svar var bortkastad på en som tydligen inte förstod den.

Ja eftersom man resonerade som jag, så fick personen som var ansvarig lösa problemet själv dvs sova ruset av sig på en bänk på perrongen....

Han är ingen fara för andra, ingen större fara för sig själv,
Livsfarligt när det är så kallt som det är nu. Man klarar sig inte särskilt länge ute i det tillståndet. Definitivt så är han då en fara för sig själv. Det är helt och hållet polisernas fel om han skulle frusit ihjäl där.

Oavsett hur han hamnade i den situationen så ska han få hjälp, otroligt upprörande att poliserna lämnade honom i det tillståndet med tanke på årstiden.

Livsfarligt när det är så kallt som det är nu. Man klarar sig inte särskilt länge ute i det tillståndet. Definitivt så är han då en fara för sig själv. Det är helt och hållet polisernas fel om han skulle frusit ihjäl där.

Oavsett hur han hamnade i den situationen så ska han få hjälp, otroligt upprörande att poliserna lämnade honom i det tillståndet med tanke på årstiden.

Så anmäl dem för tjänstefel då....

Det fina med många av våra funktioner i samhället är att de är tänkta att hjälpa även dem som själva försatt sig i trångmål. Polisen ska till exempel värna den som självmant supit sig asfull, fjällräddningen hämtar även folk som alldeles självmant knallat ut på fjället och läkarna försöker rädda även den som försökt ta livet av sig. Det är en human inställning och jag är rätt säker på att du egentligen håller med om den saken även om du gillar att provocera.

Om det var på en mindre ort kanske de inte hade något ställe att "förvara" den berusade peronen på under natten. Alternativt så hade de kanske långt till närmsta ställe som hade möjlighet att ta emot henom? (För de lär väl knappast kunna köra runt ovanstående i bilen ett helt pass?)

Man hoppas ju att beslutet var väl genomtänkt (även om det för en utomstående verkar helt galet).

Hade jag varit polis hade jag nog funderat på hur det gick med personen ifråga (fast det kanske man "lär" sig att inte göra efter några år i yrket...)

Jag är tveksam. Har LBB i själva verket en normal inställning eller är han den skitstövel han försöker framstå som? En av de stora frågorna på buke sen ett par år!
PL

Jag är tveksam. Har LBB i själva verket en normal inställning eller är han den skitstövel han försöker framstå som? En av de stora frågorna på buke sen ett par år!
PL

Jag skulle tro att det är rätt så normalt att anse att individen ska ha största möjliga frihet samt att man själv är ansvarig för sina egna val.

Naturligtvis borde polisen i den bästa av världar tagit med killen, och skjutsat ner honom till närmaste akutmottagning så att han skulle få sova ruset av sig i närvaro av läkare.

Nu är det ju inte den bästa av världar vi lever i.
Polisen gjorde en bedömning att han skulle klara natten själv.Kostnaderna för att ta in ngn till fyllecellen + ansvaret för det tyckte tydligen polisen vara högre än risken för en död på perrongen.
Rätt eller fel, ja det framkom väl om det stod något i tidningen dagen därpå, låg det en ihjälfrusen man på perrongen?

Skitstövel, ja det kan man ju tycka att en meningsmotståndare är. men det brukar ofta bara resultera i ens exponering av de egna tillkortakommanden när det gäller diskussioner:D:D

Det fina med många av våra funktioner i samhället är att de är tänkta att hjälpa även dem som själva försatt sig i trångmål. Polisen ska till exempel värna den som självmant supit sig asfull, fjällräddningen hämtar även folk som alldeles självmant knallat ut på fjället och läkarna försöker rädda även den som försökt ta livet av sig. Det är en human inställning och jag är rätt säker på att du egentligen håller med om den saken även om du gillar att provocera.

Ja så är det, men har man "räddat" Jeppe 3 gånger i veckan under ett par års tid så ser man nog lite annorlunda på situationen.

Har skjutsat in vänner o släktingar till akuten några gånger, och nästan varenda gång så dyker där upp en överförfriskad jeppe eller drogberusad teppe o lever rövare.

Pratar man med dem som jobbar där så säger många av dem att de där typerna skulle portas. Är böjd att hålla med dem ibland.

Ja så är det, men har man "räddat" Jeppe 3 gånger i veckan under ett par års tid så ser man nog lite annorlunda på situationen.
Resonerar man på det sättet så bör man inte bli polis, det ska inte spela någon roll hur många gånger dom får åka och hämta en person, inte en anledning till att lämna den berusad utomhus i minusgrader.

Måste först säga att ifall personen verkligen är oförmögen att ta hand om sig så anser jag att polisen borde kört honom till fyllecell.

Vi ställer av tåget och går mot hotellet. När vi korsar stationsplan kommer ena polisen fram, de har fått ur personen att hen ska till ordinarie slutstation och de har talat om för hen att vårt tåg går vidare nästa morgon.
Sen åkte de och lämnade kvar personen på plattformen.

Uppenbarligen har ju poliserna lyckats kommunicera med honom, något som du tydligen misslyckats med på tåget. Så man kan ju tänka sig att polisen gjorde bedömningen att han var på väg att nyktra till. De har ju trots allt antagligen rejält med erfarenhet av berusade personer.

Jag blev faktiskt chockad, jag hade tagit för givet att det skulle hjälpa hen, inte bara lämna kvar en kraftig berusad och påverkad person ensam på en låst station när det är minusgrader ute.
Jag hade tagit för givet att de skulle kört honom till stationen för att nyktra till eller kört hem honom. Inte lämnat honom en timme från där han kom ifrån med en timme dit han var på väg.

Jag kanske borde gjort eller sagt något men vad? Jag blev bara så överrumplad att jag inte kom mig för att göra det.
Men jag har tänkt mycket på det? Är det så det går till?

Fast om du nu gjorde en annan bedömning än polisen så kan jag faktiskt tycka att du borde kollat upp honom. Jag förstår att du säkert blev helt paff när du pratade med poliserna, men senare efter att du kommit till hotellet borde väl ändå någon tanke komma upp på att du borde gå tillbaka till stationen för att kolla att allt var ok.

Resonerar man på det sättet så bör man inte bli polis, det ska inte spela någon roll hur många gånger dom får åka och hämta en person, inte en anledning till att lämna den berusad utomhus i minusgrader.

Det är mänskligt att resonera så,,,och är det inte mänskliga poliser vi vill ha?

Det är mänskligt att resonera så,,,och är det inte mänskliga poliser vi vill ha?
Nej det är inte mänskligt, det mänskliga i den situationen är att hjälpa människan och sen hjälpa till att få den den att eventuellt söka hjälp. Går inte det så får man hjälpa den så gott det går och det är att hjälpa den in till ett varmt ställe iallafall.

Knappast mänskligt att låta folk ta livet av sig.

Inte en chans att jag ger mig ut och vandrar ensam mitt i natten. Där drar jag faktiskt gränsen, jag utsätter inte mig själv för den faran frivilligt.

Nej det är inte mänskligt, det mänskliga i den situationen är att hjälpa människan och sen hjälpa till att få den den att eventuellt söka hjälp. Går inte det så får man hjälpa den så gott det går och det är att hjälpa den in till ett varmt ställe iallafall.

Knappast mänskligt att låta folk ta livet av sig.

Att vara mänsklig är att inte vara perfekt. Det är mänskligt att fela.

Om samma piketgrupp kallas till samma lägenhet 4 gånger en lördagskväll för att mannen pucklar på kvinnan, och varje gång slutar det med att man åker därifrån och att kvinnan skäller ut dem då är det mänskligt att de inte har så bråttom den femte gången de blir ditkallade.

Samma sak, har en piketgrupp plockat upp samma fyllo mängder med gånger så tröttnar man på honom till slut...det är inte rätt men det är mänskligt :meh:

Att vara mänsklig är att inte vara perfekt. Det är mänskligt att fela.

Samma sak, har en piketgrupp plockat upp samma fyllo mängder med gånger så tröttnar man på honom till slut...det är inte rätt men det är mänskligt :meh:

Nej det är inte mänskligt att reagera så, att låta folk ta livet av sig eller ligga ute och frysa ihjäl oavsett hur många gånger dom betett sig så. Otroligt vilket tråkigt samhälle det skulle bli om folk resonerade som du gör.

Att fela dock är mänskligt, men det känns inte som att det gäller i detta fallet. En berusad person som ligger ute och inte kan ta hand om sig själv denna årstiden är aldrig okej att åka ifrån.

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 830
Senast: Klara
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 996
Senast: Lickety
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 531
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar