Gjorde polisen rätt?

Sv: Gjorde polisen rätt?

Inte en chans att jag ger mig ut och vandrar ensam mitt i natten. Där drar jag faktiskt gränsen, jag utsätter inte mig själv för den faran frivilligt.

Du skrev "Vi ställer av tåget och går mot hotellet", så jag antar att du inte var ensam. Sen finns ju även varianter som taxi, men priset för taxiresan är kanske för högt.

Jag tycker faktiskt det är rätt illa att antyda att poliserna gjort något fel med tanke på hur du själv agerat. För anser du att personen svävade i fara på stationen i minusgrader så känns det ju som att du saknar en del medmänsklighet ifall du t.ex. tycker en taxi är för dyr för att kolla att personen inte fryser ihjäl.

Skillnaden är ju att det ingår i polisens arbetsroll att skydda allmänheten. Det gör det däremot inte i Bisons som privatperson.

Nej det är inte mänskligt att reagera så, att låta folk ta livet av sig eller ligga ute och frysa ihjäl oavsett hur många gånger dom betett sig så. Otroligt vilket tråkigt samhälle det skulle bli om folk resonerade som du gör.

Att fela dock är mänskligt, men det känns inte som att det gäller i detta fallet. En berusad person som ligger ute och inte kan ta hand om sig själv denna årstiden är aldrig okej att åka ifrån.

Vakna upp, det är det "tråkiga" samhälle vi lever i.

Om du som polis hela tiden möts av förakt o glåpord av ett visst klientel, hela tiden får plocka upp den skjutsa ner dem till akuten eller fyllecell, får städa ur bilar o celler efter det att dessa grisats ner. Då anpassar du dig till slut..det är mänskligt

Att du sätter en annan värdering för just ordet mänskligt kan jag inte hjälpa.

De allra flesta poliser ställer upp till 110% men även dessa slits ner till slut. reagerar mänskligt på påfrestningar.

Skillnaden är ju att det ingår i polisens arbetsroll att skydda allmänheten. Det gör det däremot inte i Bisons som privatperson.

Fast grejen här är ju att TS antyder att polisen gjorde fel. I en sådan situation har man väl ändå ett visst moraliskt ansvar mot sina medmänniskor.

Eller menar du att jag som privatperson inte gör något fel ifall jag ser en redlöst berusad person sitta i en snödriva när jag går hem på natten och bara går förbi utan att göra något.

Säg att jag ringer polisen, men att de meddelar att de tyvärr inte har några tillgängliga patruller (eller ambulanser) som kan komma inom rimlig tid?

Är det OK för mig att bara lämna personen där och gå och lägga mig, för jag ringde ju ändå polisen.

I den situationen tycker jag faktiskt att jag har ett visst ansvar att efter bästa förmåga se till att personen inte fryser ihjäl.

Du skrev "Vi ställer av tåget och går mot hotellet", så jag antar att du inte var ensam. Sen finns ju även varianter som taxi, men priset för taxiresan är kanske för högt.

Jag tycker faktiskt det är rätt illa att antyda att poliserna gjort något fel med tanke på hur du själv agerat. För anser du att personen svävade i fara på stationen i minusgrader så känns det ju som att du saknar en del medmänsklighet ifall du t.ex. tycker en taxi är för dyr för att kolla att personen inte fryser ihjäl.

Men gud vad fräckt. TS gjorde vad hon borde göra: ringde polisen. Vad skulle hon ha gjort, pröjsat hotellrum åt personen?

De allra flesta poliser ställer upp till 110% men även dessa slits ner till slut. reagerar mänskligt på påfrestningar.

Då har den polisen isåfall valt fel yrke, sånna människor ska inte vara poliser. Så enkelt är det.

Att civilfolk som du skiter i om en person ligger ute och fryser ihjäl är en annan sak, som tur är blir sällan sånna poliser.

Men gud vad fräckt. TS gjorde vad hon borde göra: ringde polisen. Vad skulle hon ha gjort, pröjsat hotellrum åt personen?

Tror man att någon svävar i fara för att polisen gjort en felbedömning så tycker jag faktiskt att man bör försöka göra något åt det.

Jag trodde det var rätt självklart. Men tyvärr så upphör man aldrig att förvånas.

Tror man att någon svävar i fara för att polisen gjort en felbedömning så tycker jag faktiskt att man bör försöka göra något åt det.

Jag trodde det var rätt självklart. Men tyvärr så upphör man aldrig att förvånas.

Det verkar ju som att TS funderar i efterhand på om hon kunde ha gjort något mer. Men vad är rimligt att göra? Jag har hjälpt främmande fulla personer hem genom att köra i min bil, jag har betalat taxi åt full person utan plånbok. Och jag har kontaktat polisen och de har då hjälpt personen. Jag hjälper till när jag kan, men när jag inte har råd eller möjlighet så måste jag hoppas på att polisen hjälper.

Det verkar ju som att TS funderar i efterhand på om hon kunde ha gjort något mer. Men vad är rimligt att göra? Jag har hjälpt främmande fulla personer hem genom att köra i min bil, jag har betalat taxi åt full person utan plånbok. Och jag har kontaktat polisen och de har då hjälpt personen. Jag hjälper till när jag kan, men när jag inte har råd eller möjlighet så måste jag hoppas på att polisen hjälper.

I detta fallet hade ju TS kunnat hjälpa personen in i en tågvagn. Vagnen skulle ju ändå stå där, sen kunde det väl sättas upp en lapp till städpersonalen eller vilka nu som dyker upp först vid vagnen på morgonen.

Eller så ringer man polisen igen och förklarar att personen håller på att frysa ihjäl om det är så illa. Det går väl att ringa efter ambulansen via 112 utan att blanda in polisen.

Så det behöver inte kosta särskilt mycket.

Jag tror nog att TS vill ha jobbet kvar och att hjälpa personen in i en tågvagn skulle troligen medföra sparken på studs. Det låter med andra ord som ett mycket dyrt sätt att hjälpa till på. Frågan är hur stor hjälp det är. Om tåget står ute bör dessutom temperaturen i vagnen snabbt falla till samma som omgivningens.

Senast ändrad:

Jag skulle bli förvånad om TS fått behålla sitt jobb om det kom fram att hon låtit någon obehörig - dessutom ordentligt berusad - sova i det parkerade tåget.

Ambulans tillkallas om det finns ett behov av vård under transporten till sjukhus, det är såklart inget alternativ i det här fallet.

Fast grejen här är ju att TS antyder att polisen gjorde fel. I en sådan situation har man väl ändå ett visst moraliskt ansvar mot sina medmänniskor.

Eller menar du att jag som privatperson inte gör något fel ifall jag ser en redlöst berusad person sitta i en snödriva när jag går hem på natten och bara går förbi utan att göra något.

Säg att jag ringer polisen, men att de meddelar att de tyvärr inte har några tillgängliga patruller (eller ambulanser) som kan komma inom rimlig tid?

Är det OK för mig att bara lämna personen där och gå och lägga mig, för jag ringde ju ändå polisen.

I den situationen tycker jag faktiskt att jag har ett visst ansvar att efter bästa förmåga se till att personen inte fryser ihjäl.

Jag tycker att man bär ett visst ansvar som medmänniska - ja. Men jag tycker att det är en rimlig medmänsklig insats att ringa efter de som har till yrke att ta hand om saken. Jag tycker att det är eller åtminstone bör vara rimligt att ha tilltro till att de gör sitt jobb.

Jag får verkligen inte släppa in folk i tåget hur som helst. Jag gjorde vad jag kunde just då. Vi har mindre än sex timmars nattvila och jag var trött efter ett tufft pass.
Det är nu i efterhand jag funderat på om det är såhär polisen brukar ta hand om denna typen av ärenden.

Personen kanske inte var lika full som hen visade dig? Polisen gjorde nog en annan bedömning när det gäller berusningsgraden än vad du gjorde tror jag. Man kan inte ta folk för fylleri hur som helst. De flesta brukar vakna till när polisen visar sig.

De behöver helt enkelt inte ha gjort fel. Det är inte så lätt att avgöra såhär i efterhand utan all information :)

Jag tror inte att "ditt" fall representerade hur de tar hand om alla andra liknande fall. (Givetvis får de väl agera med hänsyn till situationen, och alla är ju mer eller mindre olika.)

Blev själv hemkörd efter en (för) blöt kväll för en herrans massa år sedan, och enligt min åsikt hade de lika gärna kunnat lämna mig liggande för:

1. Jag hade sällskap som var relativt nyktert.
2. Jag bodde en kvart bort.
3. Det var mitt i sommaren.
4. Det var lördagnatt (och de hade säkert viktigare saker för sig egentligen).

Men, trots ovanstående hängde de på min cykel på sin bil samt såg till att jag OCH sällskapet kom hem på bästa sätt.

Naturligtvis är han lika mycket människa, naturligtvis har han samma människovärde.
Däremot så har han liksom jag ett eget ansvar för vilka val man gör. Väljer man att supa sig redlös så....

Så vaddå? Får man skylla sig själv eller?

Ibland kära landsbygdsbo så skiter sig livet. Då spelar det ingen roll om man har val och ansvar för sig själv. Ibland är man bortom detta. Det kan vara så att ibland behöver man hjälp och i just denna situation är jag glad att det finns människor som TS.

Även om det nu inte blev bra ändå :(

Visst kan det ha varit så.
Han var ingen fuskare, ville betala och göra rätt för sig så det kändes inte som han överdrev eller vad man ska säga.
Det var inte min mening att anklaga, jag blev bara så fundersam och det kändes inte bra. Jag ville bara att han skulle fått hjälp.

Du har gjort alla rätt! Och det är helt okej att ifrågasätta polisen om man tycker att de agerat tokigt.
Förhoppningsvis är det som Wysiwyg säger, att han piggnade till ändå..

Visst kan det ha varit så.
Han var ingen fuskare, ville betala och göra rätt för sig så det kändes inte som han överdrev eller vad man ska säga.
Det var inte min mening att anklaga, jag blev bara så fundersam och det kändes inte bra. Jag ville bara att han skulle fått hjälp.

Jag menade inte mitt inlägg som kritik mot dig :) Tycker att du gjorde helt rätt, all heder till dig!

Såg inte ditt inlägg som kritik heller, jag menar mer att det är så lätt att alla bara hojtar "tjänstefel" och "herregud och ack och ve så eländigt" fast det egentligen kan ha varit en helt korrekt bedömning. Den kan ju och andra sidan ha varit fel också, sånt händer ju med, men det är ju ingenting nån av oss kan veta..

Då har den polisen isåfall valt fel yrke, sånna människor ska inte vara poliser. Så enkelt är det.

Att civilfolk som du skiter i om en person ligger ute och fryser ihjäl är en annan sak, som tur är blir sällan sånna poliser.

Att reagera som jag beskrev är mänskligt och naturligt.

Om du inte skulle tillåta mänskliga människor bli poliser skulle ingen kunna bli polis.

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 830
Senast: Klara
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 996
Senast: Lickety
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 531
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar